266 παραβάσεις σε μια νύχτα- Ο τρόμος της ασφάλτου δεν σταματά παρά τους ελέγχους
Επικίνδυνη αδιαφορία στους δρόμους της Αττικής: 266 παραβάσεις σε μία νύχτα παρά τους διαρκείς ελέγχους.
Σε μια ακόμη στοχευμένη εξόρμηση της Τροχαίας Αττικής, η οποία πραγματοποιήθηκε από τις βραδινές ώρες της 28ης έως τις πρώτες πρωινές ώρες της 29ης Ιουνίου 2025, αποδείχθηκε για ακόμη μία φορά η σοβαρή διάσταση της παραβατικότητας στους δρόμους της πρωτεύουσας.
Η επιχείρηση, που εκτελέστηκε με τη συμμετοχή Ομάδων Ελέγχου και Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων (Ο.Ε.Π.Τ.Α.), της Ο.Π.Κ.Ε., της Ομάδας ΔΙ.ΑΣ., της Διεύθυνσης Αστυνομικών Επιχειρήσεων Αττικής και του Α΄ Τμήματος Τροχαίας Νοτιοανατολικής Αττικής, ανέδειξε δυστυχώς για πολλοστή φορά ότι μεγάλο μέρος των οδηγών συνεχίζει να αγνοεί προκλητικά τους κανόνες οδικής ασφάλειας.

Παρά τους 1.076 ελέγχους που πραγματοποιήθηκαν σε βασικούς οδικούς άξονες της Νοτιοανατολικής Αττικής (Λ. Ποσειδώνος, Λ. Αλίμου, Λ. Αθηνών-Σουνίου), βεβαιώθηκαν 266 παραβάσεις. Ο αριθμός είναι ανησυχητικός, δεδομένου ότι αντιστοιχεί σε μία παράβαση ανά περίπου τέσσερις ελέγχους — ποσοστό που μαρτυρά συστηματική και συνειδητή παραβίαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Οι παραβάσεις δεν ήταν απλές ή τυπικές: Αυτοσχέδιοι αγώνες, επικίνδυνοι ελιγμοί, επίδειξη ικανοτήτων, υπερβολική ταχύτητα, οδήγηση χωρίς κράνος ή ζώνη ασφαλείας και οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ είναι μόνο μερικά από τα παραδείγματα. Επιπλέον, αφαιρέθηκαν 37 διπλώματα, 18 άδειες κυκλοφορίας και 37 πινακίδες.

Η κατάσταση δείχνει ότι, παρά την ένταση και τη συχνότητα των ελέγχων, το μήνυμα της οδικής ασφάλειας δεν φτάνει εκεί που πρέπει. Η παραβατικότητα δεν υποχωρεί. Αντιθέτως, διατηρείται και σε ορισμένες περιπτώσεις εντείνεται, ιδιαίτερα σε περιοχές με υψηλή νυχτερινή κίνηση.
Τα υπέρ και τα κατά των εντατικών ελέγχων
Οι έλεγχοι της τροχαίας έχουν αναμφισβήτητα θετικά σημεία όπως:
- Ανακόπτουν άμεσα επικίνδυνες συμπεριφορές στους δρόμους.
- Αναδεικνύουν την παρουσία της Αστυνομίας, λειτουργώντας αποτρεπτικά.
- Προστατεύουν ανθρώπινες ζωές, έστω και περιστασιακά.
Ωστόσο, δεν είναι λίγοι εκείνοι που τονίζουν και τα μειονεκτήματα:
- Η επαναληψιμότητα των παραβάσεων αποδυναμώνει την αποτελεσματικότητα των ελέγχων.
- Η απουσία μακροπρόθεσμης στρατηγικής μετατρέπει τους ελέγχους σε στιγμιαία μέτρα και όχι σε σταθερό μοχλό αλλαγής συμπεριφορών.
- Όταν δεν συνοδεύονται από ουσιαστική πρόληψη, δημιουργούν την εντύπωση εισπρακτικού μηχανισμού, παρά αμιγώς προληπτικού ή προστατευτικού.

Χωρίς εκπαίδευση, η νοοτροπία δεν αλλάζει – Η Οδική Ασφάλεια πρέπει να μπει στα σχολεία
Η παραβατικότητα στους δρόμους δεν θα αλλάξει μόνο με πρόστιμα και αφαιρέσεις διπλωμάτων. Η ρίζα του προβλήματος είναι βαθιά πολιτισμική και κοινωνική. Αν δεν υπάρξει οργανωμένη εκπαίδευση σε θέματα οδικής συμπεριφοράς ήδη από το σχολείο, οι νέες γενιές θα συνεχίσουν να αναπαράγουν τα λάθη των προηγούμενων.
Η Οδική Ασφάλεια πρέπει να ενταχθεί θεσμικά και υποχρεωτικά στην εκπαίδευση των παιδιών, ώστε να διαμορφώνονται από μικρή ηλικία με αίσθημα ευθύνης και σεβασμό στη ζωή – τη δική τους και των άλλων. Διαφορετικά, όσο κι αν εντείνονται οι αστυνομικοί έλεγχοι, θα παραμένουν ένα ημίμετρο, με περιορισμένα αποτελέσματα και αμφιλεγόμενο χαρακτήρα.
Η ανοχή τελείωσε. Η Τροχαία οφείλει να συνεχίσει δυναμικά, αλλά η Πολιτεία πρέπει να δει την πλήρη εικόνα: Χωρίς αλλαγή νοοτροπίας, οι δρόμοι θα παραμένουν πεδία παρανομίας και κινδύνου.