Συναγερμός στους δρόμους: Τα σοκαριστικά νούμερα από τα τροχαία στην Ελλάδα
Στατιστικά που προβληματίζουν: Τα στοιχεία του ΚΟΚ για τα τροχαία ατυχήματα αποκαλύπτουν σημαντικές προκλήσεις.

Η οδική ασφάλεια στην Ελλάδα παραμένει μείζον θέμα δημόσιας υγείας και πολιτικής. Σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στατιστικά στοιχεία που παρουσιάζονται στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), αν και παρατηρείται σημαντική μείωση στους απόλυτους αριθμούς τροχαίων ατυχημάτων και θυμάτων, ο δρόμος προς την πλήρη ασφάλεια απέχει ακόμη πολύ.

Η θέση της Ελλάδας στην Ευρώπη
Η Ελλάδα εξακολουθεί να απέχει από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο νεκρών ανά εκατομμύριο κατοίκων. Συγκεκριμένα, η χώρα μας καταγράφει 64 νεκρούς ανά εκατομμύριο, έναντι 44 που είναι ο μέσος όρος της Ε.Ε.. Αξιοσημείωτο είναι ότι τρεις ελληνικές περιφέρειες συγκαταλέγονται στις δέκα πιο επικίνδυνες στην Ε.Ε.
Οι αναβάτες μοτοσικλετών παραμένουν οι αδύναμοι
Το 2023, από τους 646 συνολικά νεκρούς, οι 250 (38,7%) επέβαιναν σε δίτροχα. Το ποσοστό χρήσης κράνους στους οδηγούς ανέρχεται στο 80,3% στην Ελλάδα, έναντι 97% στην Ευρώπη. Στους συνεπιβάτες τα ποσοστά είναι ακόμη χαμηλότερα: 65,5% στην Ελλάδα έναντι 94,4% στην Ευρώπη. Επιπλέον, 50% των νεκρών σε δίκυκλα δεν φορούσαν κράνος.
Αλκοόλ και ζώνη ασφαλείας: Τα μεγάλα λάθη
Το 25% των θανάτων από τροχαία στην Ε.Ε. και στην Ελλάδα σχετίζεται με οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Παρόμοιο είναι το ποσοστό για τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας, που ευθύνεται επίσης για το 25% των θανάτων.

Παραβιάσεις που σοκάρουν
Τα στοιχεία δείχνουν έξαρση στις παραβάσεις:
- Υπερβολική ταχύτητα: 338.419 παραβάσεις το 2024
- Παραβίαση του STOP: Ευθύνεται για το 16,1% των τροχαίων το 2022.
- Παραβίαση σηματοδότη: 18.612 παραβάσεις το 2024.
- Οδήγηση χωρίς δίπλωμα: 79.549 παραβάσεις το 2024, αυξημένες κατά 16,6% σε σχέση με το 2023.
- Αυτοσχέδιοι αγώνες (κόντρες): Το καλοκαίρι του 2024 βεβαιώθηκαν 17.835 σχετικές παραβάσεις στην Αττική.
Η θανατηφόρα... ζώνη του Σαββατοκύριακου
Ιδιαίτερο προβληματισμό προκαλεί η συσσώρευση τροχαίων τις πρώτες πρωινές ώρες του Σαββατοκύριακου. Η Κυριακή καταγράφεται ως η πιο θανατηφόρα ημέρα, με 106 νεκρούς, ενώ τις μεταμεσονύκτιες ώρες αυξάνεται δραματικά η πιθανότητα θανατηφόρου ατυχήματος.

Αυστηροποίηση των ποινών
Ο νέος ΚΟΚ εισάγει αυστηρότερες κυρώσεις σε σειρά παραβάσεων:
- Για χρήση κινητού: Πρόστιμα έως 4.000 ευρώ, αφαίρεση άδειας έως 8 έτη και ενδεχόμενη ποινική δίωξη.
- Για υπέρβαση ταχύτητας άνω των 50 km/h: Πρόστιμα έως 8.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας έως 4 έτη.
- Για οδήγηση χωρίς άδεια: Ποινές φυλάκισης έως 2 έτη και χρηματικά πρόστιμα.
- Για σοβαρά δυστυχήματα: Εφαρμογή του άρθρου 290Α του Ποινικού Κώδικα, που προβλέπει μέχρι και ισόβια κάθειρξη.
Αυτό που μένει…
Οικογένειες που κλαίνε νεκρούς, Νέοι άνθρωποι που περιμένουν να πάρουν σειρά σε κάποιο κέντρο αποκατάστασης μετά από σοβαρό τραυματισμό. Μία Ελλάδα που κάνει θυσία τους νέους της στον βωμό των δρόμων κάθε Κυριακή ξημέρωμα... Γιατί; Γιατί δεν υπάρχει παιδεία.
Κανείς δεν δίδαξε το έφηβο ή τον ενήλικα πως μετά από το παπί ή το scooter δεν αγοράζουμε μία μοτοσυκλέτα 1300 κ.εκ. και 200 ίππων. Ή πως μία μοτοσυκλέτα 600 ή 900 κ.εκ. δεν πρέπει να είναι το πρώτο μας δίκυκλο. Κανείς δεν του έμαθε πως το κράνος δεν του χαλά τα μαλλιά αλλά του προστατεύει τη ζωή ή πως οι 100, 200 και 300 ίπποι απαιτούν σεβασμό και προσεκτικό χειρισμό σε ένα αυτοκίνητο.
Παρά τη σαφή βελτίωση των στατιστικών τις τελευταίες δεκαετίες, η οδική ασφάλεια στην Ελλάδα εξακολουθεί να απαιτεί διαρκή εγρήγορση, αυστηρή επιτήρηση και αλλαγή οδηγικής νοοτροπίας.