ΕΕ: Η Νορβηγία ασφαλέστερη για τους οδηγούς - Μακριά από τους στόχους οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες
Η σκανδιναβική χώρα σημειώνει μόλις 16 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους, καθιστώντας την ασφαλέστερη ανάμεσα στα ευρωπαϊκά κράτη.

Η Νορβηγία παραμένει η ασφαλέστερη χώρα για τους χρήστες του οδικού δικτύου ανάμεσα σε 32 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σημειώνοντας μόλις 16 θανατηφόρα τροχαία ανά εκατομμύριο κατοίκους για το 2024.
Το παράδειγμα της σκανδιναβικής χώρας αναδεικνύει, με τον καλύτερο τρόπο πώς η υιοθέτηση της προσέγγισης ασφαλούς οδήγησης σε όλα τα επίπεδα μπορεί να οδηγήσει σε ουσιαστικά και διατηρήσιμα αποτελέσματα. Μάλιστα, αυτά θα μπορούσαν να εμπνεύσουν και να καθοδηγήσουν τα υπόλοιπα μέλη κράτη της Γηραιάς Ηπείρου προς μια αποτελεσματικότερη πολιτική για την οδική ασφάλεια.

Ο στόχος της ΕΕ και οι χώρες που κάνουν... άλματα στην ασφάλεια
Η ετήσια έκθεση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών αποτυπώνει με σαφήνεια ότι η Ευρώπη απέχει ακόμη σημαντικά από το στόχο της για μείωση κατά 50% των θανάτων και σοβαρών τραυματισμών έως το 2030. Την ίδια ώρα που η Νορβηγία αποτελεί κορυφαίο παράδειγμα, οι θάνατοι από τροχαίες συγκρούσεις στην ΕΕ των 27 μειώθηκαν μόλις κατά 2% το 2024 σε σύγκριση με το 2023.
Τα μοιραία τροχαία έχουν συνολικά μειωθεί κατά 12%, ποσοστό αρκετά χαμηλότερο από το στόχο της μείωση του 27% που θα έπρεπε να έχει επιτευχθεί με σκοπό τη μείωση των οδικών θανάτων κατά 50% έως το 2030.
Ορισμένες χώρες έχουν κάνει, ωστόσο σημαντικά βήματα προς μια θετική κατεύθυνση. Η Λιθουανία ηγείται με μείωση 35% στους οδικούς θανάτους από το 2019 και είναι η μόνη χώρα που έχει μειώσει στο μισό τους θανάτους την τελευταία δεκαετία. Το Βέλγιο, η Πολωνία και η Σλοβενία σημειώνουν, επίσης σημαντικές μεταβολές ύψους άνω του 25% από το 2019.
Τα κράτη μέλη που σημειώνουν αντίθετη πορεία
Ωστόσο, οκτώ χώρες δεν προχωρούν στην κατεύθυνση που έχει θέσει η Ευρώπη και παρατήρησαν αύξηση στους θανάτους το 2024, συμπεριλαμβανομένης της Ελβετίας και της Εσθονίας.

Συνολικά, 20.017 άνθρωποι πέθαναν στους δρόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2024 και η μείωση των σοβαρών τραυματισμών από οδικές συγκρούσεις συνεχίζει να υστερεί σε σχέση με τη μείωση των θανάτων.
Η έκθεση υπολογίζει ότι περίπου 23.800 ζωές έχουν σωθεί από το 2014 χάρη στις βελτιώσεις στην οδική ασφάλεια. Το εκτιμώμενο κοινωνικό όφελος από αυτές τις ζωές που έχουν σωθεί, ανέρχεται σε 60 δισεκατομμύρια ευρώ. Ωστόσο, εάν η ΕΕ είχε επιτύχει το απαραίτητο ποσοστό μείωσης 6,7% ετησίως, τότε θα μπορούσαν να είχαν σωθεί επιπλέον 49.600 ζωές, που αντιστοιχεί σε ένα όφελος για την κοινωνία συνολικής αξίας 124 δισεκατομμυρίων ευρώ.