Δριμύ κατηγορών εκτοξεύει η Εταιρεία Ελλήνων σκηνοθετών εναντίον του Δ.Σ. του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου καταγγέλλοντας το για διαβήτες και αναξιόπιστες διαδικασίες που ακολούθησε -όπως υποστηρίζει- στην πρώτη φάση του διαγωνισμού για την υλοποίηση του  προγράμματος στήριξης των κινηματογραφικών δημιουργικών και συντελεστών που έχουν πληγεί από την πανδημία.

Σύμφωνα με δημοσίευμα στην Αυγή, οι σκηνοθέτες εκφράζουν ανησυχία για τον κίνδυνο να χαθούν 2.800.000 ευρώ και καλούν την Υπουργό Πολιτισμού «να ακυρώσει αμέσως τα αποτελέσματα της πρώτης φάσης του διαγωνισμού ως αποτέλεσμα αδιαφανών διαδικασιών και να ορίσει επιτροπές καταξιωμένων ειδικών που μέσα σε τριάντα μέρες θα εκδώσουν αξιόπιστα και τεκμηριωμένα» αποτελέσματα.

Επιπλέον, καλεί το Δ.Σ. του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου να παραιτηθεί  για την «πρωτοφανή προχειρότητα και αδιαφάνεια με την οποία χειρίστηκε ένα τόσο σοβαρό κι ευαίσθητο θέμα» και παράλληλα τους επιτυχόντες του διαγωνισμού «να μη νομιμοποιήσουν τις παράνομες μεθοδεύσεις του Σ.Σ. του ΕΚΚ, για λόγους ηθικής παρά το οικονομικό και δημιουργικό αδιέξοδο στο οποίο βρίσκονται».

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΎ

Για πρώτη φορά στα χρονικά των κινηματογραφικών ηθών« γίνεται ένας τόσο κρίσιμος για τους δημιουργούς διαγωνισμός με τέτοια αδιαφάνεια, επιπολαιότητα και κυνισμό» σημειώνει η Εταιρεία και προαναγγέλλει ότι θα ενημερώσει το συντομότερο τα Ευρωπαϊκά και διεθνή όργανα στα οποία συμμετέχει, καταγγέλλοντας τις «αντιδημοκρατικές και αδιαφανεί μεθόδους του διαγωνισμού».

Συγκεκριμένα η εταιρεία καταγγέλλει ότι ενώ το Υπουργείο Πολιτισμού προκήρυξε και χρηματοδοτεί τον εν λόγω διαγωνισμό, όρισε επιτροπές αξιολόγησης και επιλογής στη δεύτερη φάση του, ενώ δεν όρισε ανάλογες επιτροπές στην πρώτη φάση. «Ποιοι επιτέλους αξιολόγησαν τα 1.200 και πλέον σενάρια που υποβλήθηκαν; Γιατί δεν ανακοινώθηκαν ποτέ τα ονόματα των αξιολογητών και ιδιότητές τους; Ποιοι έκαναν την αξιολόγηση, κρίση και επιλογή των προτάσεων κατά τη διαδικασία της πρώτης φάσης;» είναι μερικά από τα ερωτήματα της εταιρείας , τα οποία είχε απευθύνει με επιστολή της και στην υπουργό Πολιτισμού από τις 20 Ιουλίου, χωρίς όμως να λάβει απάντηση.

Τότε, μάλιστα -όπως τονίζουν- είχε επισημανθεί στην υπουργό ότι η ανάθεση αφορούσε την τεχνική διεκπεραίωση ενώ η προκήρυξη πουθενά δεν αναφέρει σχετικά με την ανάθεση στο ΕΚΚ για την αξιολόγηση, κρίση και την επιλογή των προτάσεων κατά την πρώτη φάση.

Παραθέτοντας το ιστορικό των γεγονότων η εταιρεία υποστηρίζει ότι το Διοικητικό Συμβούλιο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, μπροστά στον πρωτοφανή μεγάλο αριθμό προτάσεων που υποβλήθηκαν, ανέθεσε σε έγκριτο μέλος του να προτείνει τη σύνθεση μιας 18μελούς επιτροπής ειδικών για να αξιολογήσει τις 1200 και πλέον προτάσεις και να επιλέξει τις κατά τεκμήριο 100 πληρέστερες (50 μικρού μήκους και 50 ντοκιμαντέρ).

Πράγματι, το μέλος εισηγήθηκε στο ΔΣ του ΕΚΚ τη σύνθεση της 18μελούς επιτροπής που απαρτιζόταν από έγκυρους επαγγελματίες διαφόρων ειδικοτήτων του Κινηματογράφου, γνώστες του θέματος οι οποίοι θα μπορούσαν να οδηγήσουν την αξιολόγηση και επιλογή των προτάσεων κατά την πρώτη φάση σε αξιόπιστο και αδιάβλητο αποτέλεσμα.

Φαίνεται όμως ότι ο Πρόεδρος του ΕΚΚ ή το ξανασκέφτηκε ή άλλαξε γνώμη. Έτσι, έβαλε σε εφαρμογή μια πρωτοφανή αντιδημοκρατική και αδιαφανή διαδικασία… Τι έκανε; Αφού υπονόμευσε τα προταθέντα μέλη της επιτροπής, φτάνοντας στο σημείο να τα ανακρίνει «Ποιος σε πρότεινε εσένα …;» απέρριψε τη σύνθεση της επιτροπής με το ψευδές επιχείρημα ότι δεν υπάρχουν χρήματα για την αποζημίωση των μελών της.

Βέβαια, όπως προσθέτουν οι «Έλληνες Σκηνοθέτες», μια προσεκτική παρατήρηση δείχνει ότι ενώ το συνολικό κονδύλι του διαγωνισμού είναι 2,8 εκατομμύρια ευρώ, αν κάποιος προσθέσει τα ποσά που τελικώς θα δοθούν στα 119 επιλεγέντα σενάρια, προκύπτει ότι περισσεύουν μερικές χιλιάδες ευρώ… Μήπως τελικώς υπήρχαν χρήματα και για αμοιβή των αξιολογητών, παρά την περί του αντιθέτου άποψη του προέδρου;

Η εταιρεία ελλήνων σκηνοθετών κατηγορεί τον Πρόεδρο του ΕΚΚ, για «οδυνηρό τραγέλαφο αδιαφάνειας για τους υποψήφιους δημιουργούς», «συγκεντρωτισμό» και «πλήρη απέχθεια προς τους φορείς της κινηματογραφίας» .  Συγκεκριμένα, υποστηρίζει ότι μοίρασε τις 1200 και πλέον προτάσεις σε υπαλλήλους του ΕΚΚ, σε διάφορα πρόσωπα αγνώστων προσόντων, σε στελέχη του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και άλλους που φαίνεται ότι εμπιστευόταν ο ίδιος και τους ζήτησε να τις αξιολογήσουν. Τόση (α)διαφάνεια και τόση δημοκρατία!!! Και κανένα μέλος του ΔΣ του ΕΚΚ δεν είχε την ευαισθησία να αντιδράσει ή να παραιτηθεί; Ή μήπως δεν γνώριζαν τι γινόταν; είναι τα ερωτήματα που θέτει η εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών.

Η κόντρα αναμένεται να έχει ενδιαφέρουσα συνέχεια με τις απαντήσεις εκ μέρους του υπουργείου και του ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.