Διακοπές… με δροσιά: Η νέα τάση που ενώνει Baby Boomers και Gen Z
Η έντονη ανοσία της γενιάς αυτής στην αντοχή στον καύσωνα αντικατοπτρίζει την ανάγκη τους για πιο άνετες συνθήκες, ενώ παράλληλα αναζητούν πολιτισμικές και εκπαιδευτικές εμπειρίες χωρίς να στερούνται άνεση.

Καθώς τα ακραία φαινόμενα καύσωνα γίνονται όλο και πιο συχνά, γεννιέται μια νέα ταξιδιωτική τάση: οι διακοπές χωρίς καύσωνα. Σε αυτό το πλαίσιο, δύο γενιές με αντίθετα προφίλ ‒ οι Baby Boomers και η Gen Z ‒ διαμορφώνουν από κοινού μια προσέγγιση όπου η αποφυγή υψηλών θερμοκρασιών και η αναζήτηση δροσερών προορισμών αναδεικνύονται σε προτεραιότητα.
Το κλίμα ως βασικός παράγοντας επιλογής προορισμού
Μελέτες δείχνουν ότι οι Baby Boomers αποφεύγουν συστηματικά τους καλοκαιρινούς μήνες και προτιμούν να ταξιδεύουν την άνοιξη και το φθινόπωρο, όταν οι θερμοκρασίες είναι πιο ήπιες και ταυτόχρονα υπάρχει χαμηλότερη τουριστική κίνηση.
Η έντονη ανοσία της γενιάς αυτής στην αντοχή στον καύσωνα αντικατοπτρίζει την ανάγκη τους για πιο άνετες συνθήκες, ενώ παράλληλα αναζητούν πολιτισμικές και εκπαιδευτικές εμπειρίες χωρίς να στερούνται άνεση.
Αντίστοιχα, η Gen Z, που μέχρι πρότινος φημιζόταν για την επιθυμία της να «ζήσει στο κόκκινο» με δραστηριότητες και εμπειρίες, πλέον επιδεικνύει αυξανόμενη ευαισθητοποίηση απέναντι στις ακραίες θερμοκρασίες. Παράλληλα, η έμφασή της σε ταξίδια «εμπειρίας» («experience-driven») την ωθεί να αναζητά ιδιότυπους και σχετικά άγνωστους προορισμούς όπου ο συνδυασμός χαμηλών θερμοκρασιών και αυθεντικών τοπικών εμπειριών είναι ιδανικός.
Διαφορετικές προσεγγίσεις στον προγραμματισμό
Οι Baby Boomers, λόγω προγραμματισμού και του μεγαλύτερου διαθέσιμου χρόνου, κλείνουν τα ταξίδια τους πολύ νωρίτερα, επιλέγοντας πακέτα all-inclusive σε δημοφιλείς, αλλά ψυχρές, ευρωπαϊκές πόλεις (π.χ. Σκανδιναβία ή Αλπεις). Σε αντίθεση, η Gen Z ακολουθεί «mobile-first» και last-minute στρατηγικές κράτησης, αξιοποιώντας εφαρμογές που επιτρέπουν ευέλικτες αλλαγές δρομολογίων και εύρεση προσφορών σε μη αναμενόμενους προορισμούς.
Παράλληλα παρατηρείται ότι:
- Gen Z: Το 54% θεωρεί ότι η ξεκούραση στις διακοπές είναι «σπατάλη χρόνου», επιλέγοντας προορισμούς με δραστηριότητες περιπέτειας και πολιτισμού
- Baby Boomers: Το 57% δίνει προτεραιότητα στην ηρεμία και την αποφυγή πολυκοσμίας ακόμα και αν αυτό σημαίνει υψηλότερο κόστος
Ο ρόλος της τεχνολογίας και των πλατφορμών
Οι σύγχρονες πλατφόρμες κρατήσεων αναγνωρίζουν την ανάγκη αυτή και ήδη προωθούν φίλτρα αναζήτησης με βάση το «δείκτη καύσωνα» ή τη θερμοκρασία προορισμού. Επιπλέον, εταιρείες όπως η Booking.com σημειώνουν ότι οι ταξιδιώτες αναζητούν όλο και περισσότερο «digital detox» και «sleep tourism», δηλαδή προορισμούςόπου η ποιότητα του ύπνου και η χαλάρωση αναβαθμίζονται ως κύρια υπηρεσία.
Στο ίδιο πλαίσιο
- Πλατφόρμες και ξενοδοχειακά δίκτυα ενσωματώνουν πληροφορίες για αναμενόμενα κύματα καύσωνα, ώστε οι ταξιδιώτες να προγραμματίζουν εγκαίρως ή να ακυρώνουν/μεταθέτουν κρατήσεις χωρίς επιπλέον κόστος.
- Εφαρμογές και social media influencers της Gen Z προβάλλουν ως «in» τα ταξίδια σε «δροσερές γωνιές του κόσμου», ενισχύοντας το φαινόμενο της «ψυχρής επίδειξης» (cold flexing).
Οικονομικές και ψυχολογικές διαστάσεις
Η Gen Z, παρά τον ενθουσιασμό για ταξίδια, χαρακτηρίζεται ως η πλέον «holiday-deprived» γενιά: σύμφωνα με έκθεση της Expedia, άφησε αχρησιμοποίητες κατά μέσο όρο 2,8 ημέρες άδειας το 2023 λόγω φόβου κόστους και εργασιακής «ενοχής».
Αυτό οδηγεί σε συγκεντρωμένες, αλλά συνειδητές, κρατήσεις σε ψυχρούς προορισμούς, όπου το «value for money» συνδυάζεται με άριστες κλιματολογικές συνθήκες.
Από την άλλη πλευρά, οι Boomers διαθέτουν μεγαλύτερο διαθέσιμο εισόδημα και το κατευθύνουν σε ποιοτική διαμονή και υπηρεσίες, όπως spa υψηλών προδιαγραφών, wellness προγράμματα και γαστρονομικές εμπειρίες σε θερμοκρασίες κάτω από 25 °C.
Προβλέψεις και προκλήσεις για τον τουριστικό κλάδο
- Εξατομίκευση προσφορών: Τα ξενοδοχεία θα πρέπει να δημιουργήσουν πακέτα «δροσερών διακοπών» με υπηρεσίες που απευθύνονται σε διαφορετικές γενιές.
- Εκπαίδευση προσωπικού: Η εξυπηρέτηση στα σημεία αιχμής καύσωνα θα απαιτεί έμπειρο προσωπικό που να προτείνει εναλλακτικές δραστηριότητες εντός και εκτός καταλύματος.
- Βιωσιμότητα: Η αποφυγή καύσωνα συνδέεται άμεσα με την κλιματική αλλαγή, δίνοντας ώθηση σε ταξιδιωτικά πακέτα χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος.
Συμπέρασμα
Η ανάγκη διακοπών χωρίς καύσωνα εξελίσσεται σε σημαντικό καταλύτη για τη βιομηχανία του τουρισμού, συνδυάζοντας κλιματικά δεδομένα, καταναλωτικές προτιμήσεις και νέες τεχνολογίες. Οι Baby Boomers και η Gen Z, με διαφορετικές αλλά συμπληρωματικές προσδοκίες, ωθούν την αγορά σε αναζήτηση «δροσερών» προορισμών ‒ ένα φαινόμενο που αναμένεται να ενισχυθεί τα επόμενα χρόνια.