Ορέστης Καβαλάκης: Νέος γραμματέας Ιδιωτικών Επενδύσεων και ΣΔΙΤ
Νέος γενικός γραμματέας Ιδιωτικών Επενδύσεων και ΣΔΙΤ τοποθετήθηκε ο δικηγόρος Ορέστης Καβαλάκης. Για την κρίσιμη αυτή θέση την απόφαση πήρε ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Νίκος Παπαθανάσης. Πάντως, ο διορισμός του κ. Καβαλάκη δημοσιεύθηκε χθες στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, χωρίς να υπάρξει κάποια επίσημη ανακοίνωση.
Τα έργα σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα αποτελούν ένα σημαντικό τμήμα των χρηματοδοτήσεων του Ταμείου Ανάκαμψης. Σήμερα οι ΣΔΙΤ θεωρούνται ως η πλέον επιτυχημένη μορφή υλοποίησης έργων, λύνοντας τα χέρια σε πολλούς φορείς που επιθυμούν να προωθήσουν projects με ευελιξία, χωρίς να επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό της χώρας και να εξασφαλίσουν υψηλού επιπέδου κατασκευή-λειτουργία-συντήρηση μίας υποδομής. Στόχος της κυβέρνησης είναι έργα ΣΔΙΤ αξίας 2,7 δισ. ευρώ να έχουν συμβασιοποιηθεί εντός του 2021, με τα περισσότερα εξ αυτών να ξεκινούν μέσα στο 2022 την κατασκευαστική περίοδό τους.
Υπενθυμίζεται ότι πριν λίγες μέρες την παραίτηση του υπέβαλε ο γενικός γραμματέας Ιδιωτικών Επενδύσεων και ΣΔΙΤ Νίκος Ματζούφας ο οποίος σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ, ο κ. Μαντζούφας αναλαμβάνει θέση στο Ταμείο Ανάκαμψης.
Ο κ. Μαντζούφας ήταν ένας από του δύο Γενικούς Γραμματείς που δεν είχε αλλάξει η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας (ο άλλος είναι ο Φώτης Κουρμούσης), ούτε οι Κυβερνήσεις από το 2010 και μετά. Είχε τοποθετηθεί μέσω της διαδικασίας του open.gov από την κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου.
Η διετία 2018-2020 χαρακτηρίζεται από πολλούς ως η «χρυσή περίοδος» των ΣΔΙΤ υπό την καθοδήγηση του κ.Μαντζούφα. Από τα έργα που προωθήθηκαν ξεχωρίζουν το κορυφαίο εκείνο των 870 εκατ.ευρώ για τα ευρυζωνικά δίκτυα, έργα 500 και πλέον εκατομμυρίων ευρώ για φοιτητικές εστίες σε Πανεπιστήμια της χώρας, έργα για οδοφωτισμό και πιο πρόσφατα τρία έργα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για το φράγμα Χαβρία στη Χαλκιδική, την κατασκευή 12 νέων δικαστικών μεγάρων σε μεγάλες πόλεις και το μεγάλο έργο του flyover (370 εκατ.ευρώ) στην Περιφερειακή Θεσσαλονίκης.
Υποψήφια έργα προς ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης
Βόρειο κομμάτι Ε65, επεκτάσεις Αττικής Οδού προς λεωφόρο Βουλιαγμένης και Ραφήνα, επέκταση λεωφόρου Κύμης, τμήμα Κίσσαμος - Χανιά - Χερσόνησος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης είναι ορισμένα από τα πιο εμβληματικά έργα που θα υποβάλει η ομάδα εργασίας του υπουργείου Υποδομών για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Οι δύο βασικοί όροι που έχουν μέχρι στιγμής τεθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι οι εξής:
• Να μπορεί να συμβασιοποιηθεί το 70% των έργων έως το τέλος του 2022 και το υπόλοιπο μέσα στο 2023.
• Τα έργα πρέπει να ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2026.
Επιπλέον, τα έργα δεν πρέπει να είναι μεταξύ αυτών που έχουν ήδη ενταχθεί προς χρηματοδότηση στο ΕΣΠΑ (δεν έχει νόημα η μετακίνησή τους από το ένα χρηματοδοτικό πακέτο σε άλλο). Πρέπει επίσης να είναι έργα ευρύτερης ή υπερτοπικής σημασίας (δεν πρόκειται, δηλαδή, να ενταχθούν μικρά, τοπικής εμβέλειας έργα).
Η τελική λίστα της χώρας θα πρέπει να καταρτιστεί έως τις 15 Οκτωβρίου και ήδη οι πέντε ομάδες έχουν υποβάλει ένα πρώτο κείμενο με τις προτάσεις τους. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι επικρατεί προβληματισμός σχετικά με την υπόθεση του Ταμείου Ανάκαμψης. Οι ακριβείς όροι και οι προϋποθέσεις για τη χρηματοδότηση των έργων δεν έχουν ξεκαθαριστεί και πολλοί ανησυχούν ότι, αν τελικά τεθούν αυστηροί όροι, το ποσό που θα καταλήξει στη χώρα μας (όπως και σε άλλες χώρες) θα είναι πολύ μικρότερο των εξαγγελθέντων 32 δισ.
Επίσης, δεν έχει ξεκαθαριστεί τι θα γίνει με τις ΣΔΙΤ (συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα) και αν το Ταμείο θα αναλάβει να χρηματοδοτήσει την εθνική συμμετοχή των κρατών-μελών. Το σημείο αυτό είναι ιδιαίτερα κομβικό, καθώς θα κρίνει την ένταξη ή μη κάποιων έργων ενώ έχει γίνει απολύτως ξεκάθαρο είναι ότι τα χρήματα θα είναι περιορισμένα και θα υπάρχει στενή επίβλεψη των έργων που θα ενταχθούν.