Έρευνα ΙΕΛΚΑ: Οικονομικότερο το καλάθι του σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα σε σύγκριση με Αγγλία, Ισπανία, Πορτογαλία
Στην έρευνα αυτή, συγκρίθηκαν οι τιμές σε 20 υποκατηγορίες προϊόντων, οι οποίες συνθέτουν ένα τυπικό καλάθι αγορών στο σούπερ μάρκετ, σε Ελλάδα, Πορτογαλία, Αγγλία και Ισπανία, για τον μήνα Σεπτέμβριο του 2020. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι και οι τρεις ευρωπαϊκές χώρες έχουν σημαντικά αυξημένες τιμές, με το μέσο καλάθι σούπερ μάρκετ στην Ισπανία να είναι έως και 19% πιο ακριβό, στην Πορτογαλία 10%, ενώ στην Αγγλία 26%.
Αξίζει να σημειωθεί το γεγονός ότι, υπάρχει διαφορά στον χαμηλό ΦΠΑ μεταξύ των τεσσάρων χωρών, ο οποίος αφορά τρόφιμα και ποτά. Στην Ελλάδα αυτός ο ΦΠΑ είναι 13% και 24% για συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων, κάποιες από τις οποίες συμμετέχουν στο δείγμα της έρευνας, όπως είναι τα έλαια, ο καφές, τα γλυκά, τα σνακς και τα αρτοποιήματα. Ο ΦΠΑ είναι σημαντικά υψηλότερος από την Αγγλία (0%) και τη Γαλλία (10% και 5,5%), την Ισπανία (10% και 4%), την Πορτογαλία (13% και 6%), αλλά και τις περισσότερες χώρες της ΕΕ.
Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, το γενικό συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι τα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα παρέχουν στους καταναλωτές πρόσβαση σε προϊόντα με χαμηλότερη μέση τιμή, αποτέλεσμα της συνολικής και οργανωμένης προσπάθειας των προμηθευτών και λιανεμπόρων, να συγκρατήσουν τις τιμές. Αυτή η τάση παραμένει σταθερή, με μικρές διακυμάνσεις, την τελευταία 8ετία.
Σημειώνεται ότι πέρα από τον ΦΠΑ παράγοντες που θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη όταν συγκρίνονται τιμές ανάμεσα σε διαφορετικές χώρες είναι:
- Η απόσταση της χώρας από τα παραγωγικά κέντρα της κεντρικής και δυτικής Ευρώπης και τα αντίστοιχα κόστη
- Η πολυπλοκότητα της γεωγραφίας της κάθε χώρας (π.χ. οδικό δίκτυο, νησιά κλπ)
- Το μέγεθος της αγοράς και αντίστοιχες οικονομίες κλίμακας στις προμήθειες των προϊόντων
- Το ισοζύγιο εξαγωγών-εισαγωγών σε σχέση με τα τρόφιμα και τις πρώτες ύλες παρασκευής τους
- Τα διάφορα κόστη παραγωγής (ενέργεια, πρώτες ύλες, μισθολογικό κόστος, χρηματοοικονομικό κόστος, γραφειοκρατία)
- Η παραγωγικότητα της βιομηχανίας και του λιανεμπορίου σε κάθε χώρα
- Οι καταναλωτικές συνήθειες και η αγοραστική δυνατότητα σε κάθε χώρα
- Το ύψος της φορολογίας σε κάθε χώρα.
Τα σούπερ μάρκετ που έλαβαν μέρος στην έρευνα:
- Ελλάδα: Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, My Market, Μασούτης, Γαλαξίας, Market In, Χαλκιαδάκης
- Αγγλία: Tesco, Asda, Sainsbury's, Morrisons, Waitrose, Ocado
- Ισπανία: Eroski, Mercadona, El Corte Inglés, Carrefour, Dia
- Πορτογαλία: Pingo Doce, El Corte Inglés, Intermarché, Continente, Salgo, Apolonia, E.Leclerc