Αλλαγές έρχονται στο Μεγάλο Περίπατο, και ειδικά στην Πανεπιστημίου, καθώς μετά τις έντονες διαμαρτυρίες θα τεθεί μια επιπλέον λωρίδα για τα οχήματα, θα ενεργοποιηθούν οι λεωφορειόδρομοι, ενώ τον Σεπτέμβριο θα πραγματοποιηθεί μια τριήμερη ανοιχτή συζήτηση όλων των εμπλεκόμενων φορέων. Πιο αναλυτικά, εγκρίθηκε με ευρεία πλειοψηφία από το δημοτικό συμβούλιο Αθηναίων στη συνεδρίαση της Δευτέρας 27 Ιουλίου 2020, το αίτημα προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών για την παράταση μέχρι τις 21 Νοεμβρίου, της ισχύος της Κοινής Υπουργικής Απόφασης που αφορά την «επιβολή προσωρινών κυκλοφοριακών μέτρων και ρυθμίσεων στην περιοχή του Κέντρου της Αθήνας» και συγκεκριμένα το Μεγάλο Περίπατο.

Στη συνεδρίαση έγινε αποτίμηση συμπερασμάτων από τη μέχρι τώρα δοκιμαστική περίοδο του Μεγάλου Περιπάτου. Επίσης, συζητήθηκε η λήψη επιπλέον υποστηρικτικών μέτρων (σηματοδότηση, διαρκής αστυνόμευση, ελεγχόμενη στάθμευση κ.ά.) και η ουσιαστική ενεργοποίηση των λεωφορειολωρίδων, που θα διευκολύνει την ταχύτερη κίνηση των μέσων μαζικής μεταφοράς. Όπως ανέφερε στην τοποθέτησή του ο δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης, στις 21 Αυγούστου ξεκινά «το δεύτερο τρίμηνο της πιλοτικής παρέμβασης» στο κέντρο της πρωτεύουσας, του Μεγάλου Περιπάτου, με την παραχώρηση, μεταξύ άλλων, μιας ακόμα λωρίδας στην οδό Πανεπιστημίου για την κυκλοφορία των μέσων μαζικής μεταφοράς.

«Με αυτόν τον τρόπο δίνουμε μία ακόμα λωρίδα της Πανεπιστημίου για την κυκλοφορία των οχημάτων ώστε να έχουμε εκτίμηση των κυκλοφοριακών επιπτώσεων, και να προχωρήσουμε στις αποφάσεις για τη διαμόρφωση του τελικού έργου» είπε. Ο κ. Μπακογιάννης αναφέρθηκε και στο Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο το οποίο καταρτίζεται από τον δήμο Αθηναίων και θα αποτελέσει κορωνίδα της διαβούλευσης, καθώς είναι το θεσμικό εκείνο όχημα που «θα μας επιτρέψει να λαμβάνουμε αποφάσεις σε κρίσιμα ζητήματα που αφορούν στην ανάκτηση του δημόσιου χώρου και στη διαχείρισή του. Επιπλέον θα μας επιτρέψει να εξασφαλιστεί η δυνατότητα θεσμοθέτησης πεζοδρόμων, διαπλάτυνσης πεζοδρομίων και χαρακτηρισμού δρόμων ήπιας κυκλοφορίας σε σύντομο χρονικό διάστημα και να αποκτήσει το δημοτικό συμβούλιο εργαλεία πολιτικής για τις χρήσεις γης».

Σύμφωνα με τον κ. Μπακογιάννη, «ο Μεγάλος Περίπατος φέρνει κάτι καινούργιο. Μας βάζει όλους στο ίδιο τραπέζι για να το συζητήσουμε. Μας βάζει στη διαδικασία, για πρώτη φορά, να ξεφύγουμε από μία λογική που όλοι καταδικάζουμε, αλλά όλοι τελικά υποκύπτουμε σε αυτή: Στη λογική της κορδέλας». Στο σημείο αυτό υπογράμμισε ότι η Αθήνα «δεν έχει ανάγκη από εγκαίνια και κορδέλες. Θέλει έργα όπως αυτό: Έργα που τα βλέπουμε, τα ζούμε και τα συνδιαμορφώνουμε. Ναι, είναι περίεργο για την ελληνική πραγματικότητα, αλλά μπορούμε να το κάνουμε». Ακόμη, ο δήμαρχος Αθηναίων χαρακτήρισε το όλο εγχείρημα «σημαντικό κρας τεστ για να κάνουμε το επόμενο βήμα: Να μην αποφασίζουν μερικοί για το μέλλον όλων. Να αποφασίζουμε όλοι για το μέλλον μας και το μέλλον της πόλης. Είναι κατάκτηση και ευκαιρία να στείλουμε ένα μήνυμα παντού. Να δείξουμε έναν νέο τρόπο διοίκησης και λήψης αποφάσεων» υπογράμμισε.

Στην κριτική παρατάξεων της αντιπολίτευσης για έλλειψη διαβούλευσης, απάντησε ότι «από την πρώτη στιγμή, μπήκαμε στην περίοδο της αναλυτικής διαβούλευσης. Όχι προσχηματικά, όχι επιφανειακά. Συνεχίζουμε μέχρι σήμερα να το κάνουμε στην ουσία. Να ακούμε, να συζητάμε και να αξιολογούμε». Αναφέρθηκε δε, αναλυτικά, τόσο στην επιτροπή Διαβούλευσης, η οποία αποτελείται από επιστήμονες, αλλά και στο διάλογο με τους φορείς της αγοράς και του τουρισμού. Ακόμη προανήγγειλε για το Σεπτέμβριο «ένα τριήμερο ανοιχτής και ζωντανής συζήτησης με όλους τους φορείς» δημόσια, καθώς και τη σύσταση δυο νέων δομών: μια Μονάδα Ενημέρωσης και Υποστήριξης για τα ερωτήματα και τις προτάσεις των πολιτών, και ένα Μόνιμο Παρατηρητήριο Κινητικότητας.

Σύμφωνα λοιπόν με όσα αποφασίστηκαν:

  • Τα Οχήματα να συνεχίσουν να κινούνται σε τρεις λωρίδες ενώ θα έμεναν σε δύο όταν λειτουργούσε η λεωφορειολωρίδα.
  • Η λεωφορειολωρίδα θα προστεθεί δίπλα στις τρεις για τα οχήματα, προφανώς αφαιρώντας χώρο από τις λωρίδες που βάφτηκαν για να τις χρησιμοποιούν οι πεζοί και τα ποδήλατα.

Αυτό σημαίνει ότι θα μείνει μία λωρίδα για πεζούς και ποδήλατα. Υπενθυμίζεται ότι σε μεγάλο μέρος της Πανεπιστημίου, ο χώρος για πεζούς και ποδήλατα είναι εξαρχής μια λωρίδα οπότε εκεί δεν αλλάζει κάτι.

Βολές από την αντιπολίτευση

Ο επικεφαλής της «Ανοιχτής Πόλης», Νάσος Ηλιόπουλος, κατηγόρησε τη δημοτική αρχή ότι με την πρακτική της «ακύρωσε τη διάθεση για συνεργασία» της παράταξής του. Συγκεκριμένα, έκανε λόγο για μεγάλη προχειρότητα, ασυδοσία και έλλειψη διαβούλευσης. «Θα φανεί αν πρόκειται για κάτι πειραματικό, ή αν όλα αυτά έγιναν έτσι, προκειμένου η πόλη να συνηθίσει κάτι προαποφασισμένο». Ωστόσο σημείωσε ότι αυτός «ο λάθος δρόμος της υλοποίησης που έχει ακολουθηθεί», δεν ακυρώνει την πραγματική ανάγκη για την πόλη να υπάρξει ένα ζωντανό κέντρο. Στο πλαίσιο αυτό κατέθεσε εννέα προτάσεις, μεταξύ των οποίων ήταν ο περιορισμός των βραχυχρόνιων μισθώσεων διαμερισμάτων, η 24ωρη λειτουργία του ΜΕΤΡΟ, η αξιοποίηση άδειων δημόσιων κτιρίων, η στήριξη της επαναφοράς του κέντρου της Αθήνας ως επιλογής μόνιμης κατοικίας κ.ά..

Είναι αλήθεια ότι η διαβούλευση δεν είναι το δυνατό του σημείο. Ελπίζουμε στο τέλος να μην αποδειχθεί ότι το πείραμα δεν ήταν ο “Περίπατος”, αλλά οι άνθρωποι της πόλης που πρέπει να προσαρμοστούμε σε προαποφασισμένες παρεμβάσεις.

Ο επικεφαλής της παράταξης «Αθήνα Είσαι Εσύ», Παύλος Γερουλάνος, άσκησε κι εκείνος κριτική σε πολλές πτυχές του εγχειρήματος και κυρίως σε ενέργειες της Δημοτικής Αρχής, συνδέοντας τη συνέχιση της στήριξης της παράταξής του, με την εκπλήρωση συγκεκριμένων προϋποθέσεων για περισσότερη διαφάνεια, διαβούλευση, ευρύτερη συμμετοχή εξειδικευμένων επιστημόνων κ.ά., όπως τις διατύπωσε και προ ημερών σε επιστολή του προς το δήμαρχο. Ακόμη, για την κατάσταση και τα προβλήματα που αναμένεται να δημιουργηθούν το Σεπτέμβριο σε ό,τι αφορά το κυκλοφοριακό, ζήτησε από τώρα να μεριμνήσει η διοίκηση του δήμου και για την αντιμετώπισή τους.

Από τη «Λαϊκή Συσπείρωση», ο δημοτικός σύμβουλος, Στέλιος Λάμπρου, τόνισε ότι από το έργο αυτό «δεν έχει να κερδίσει τίποτε ο αθηναϊκός λαός» και εκείνοι που θα επωφεληθούν είναι «μόνο οι μεγαλοξενοδόχοι και μεγαλέμποροι».

Ο επικεφαλής της παράταξης «Αθήνα για την Ελλάδα», Γιώργος Καραμπελιάς, κατήγγειλε τη διοίκηση του δήμου ότι μετατρέπει το κέντρο σε τουριστική περιοχή, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι ανάγκες των κατοίκων αλλά και των βιοτεχνών που λειτουργούν εκεί.

Ο επικεφαλής της παράταξης «Αθήνα και πάλι Αθήνα», Γιώργος Βουλγαράκης, αναφέρθηκε σε ανάλογες παρεμβάσεις που έχουν γίνει σε ευρωπαϊκές πόλεις και στα θετικά αποτελέσματα που υπήρξαν γι’ αυτές. « Ξαναβρήκαν ζωή, υπήρξε επανακατοίκηση και διαμορφώθηκε μια νέα κουλτούρα αστικότητας» παρατήρησε.

Από την «Αθήνα το σπίτι μας», ο επικεφαλής της παράταξης, Βασίλης Καπερνάρος, υπογράμμισε ότι τέτοια έργα αλλάζουν τη ζωή των Αθηναίων και την κατάσταση στο κέντρο.

Τέλος, η Κωνσταντίνα Ρέππα, επικεφαλής της παράταξης «Αντικαπιταλιστική Ανατροπή στην Αθήνα – ανταρσία σε κυβέρνηση – Ε.Ε. – κεφάλαιο» τόνισε ότι με το Μεγάλο Περίπατο επιχειρείται ν’ αυξηθεί η κερδοφορία του μεγάλου κεφαλαίου και υποστήριξε πως το έργο διώχνει το φτωχόκοσμο από το κέντρο.