Μέχρι το καλοκαίρι εκτιμάται ότι θα έχουν ενεργοποιηθεί σχεδόν όλα τα εργοτάξια της υπό κατασκευή γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας ενώ μέσα στον Φεβρουάριο προγραμματίζεται να ξεκινήσει η κατασκευή τοίχων αντιστήριξης στο εργοτάξιο της Κατεχάκη.

Αυτό θα εξυπηρετήσει στην τοποθέτηση πασσάλων για την είσοδο του σημείου στο οποίο θα εισέλθουν τα εξαρτήματα του ενός από τους δύο μετροπόντικες προκειμένου να συναρμολογηθεί και να ξεκινήσει το υπόγειο ταξίδι του στα ανατολικά προάστια και το κέντρο της πόλης.

Τα δύο μεγάλα μηχανήματα σύμφωνα με τον μέχρι σήμερα σχεδιασμό, πρόκειται να φτάσουν στην Αθήνα μέχρι τις αρχές Φθινοπώρου για να καταλήξουν στα δύο άκρα της γραμμής.

Στο έτερο εργοτάξιο της Λεωφόρου Βεΐκου στο Γαλάτσι εκπονούνται κυκλοφοριακές και μελέτες παράκαμψης των δικτύων. Μόλις εγκριθούν η ανάδοχος θα προχωρήσει στην κατάληψη μέρους του οδοστρώματος στο ρεύμα προς Χαλάνδρι σε μήκος περίπου 300 μέτρων.

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα οι δύο μετροπόντικες θα ξεκινήσουν περίπου το ίδιο χρονικό διάστημα, αλλά αυτό θα εξαρτηθεί και από την πορεία των εργασιών στα εργοτάξια των δύο άκρων της νέας γραμμής.

Στο ταξίδι των ΤΒΜ θα χρειαστεί να περάσουν από συνολικά 15 σταθμούς. Σε κάποιους από αυτούς θα έχει ολοκληρωθεί η εκσκαφή και θα περάσουν σε “ανοιχτό ουρανό”. Σε κάποιους άλλους για οικονομία χρόνου οι μετροπόντικες θα περάσουν χωρίς να χρειαστεί να περιμένουν την ολοκλήρωση των εκσκαφών η οποία θα γίνει στη συνέχεια.

Τα εργοτάξια

Στα Εξάρχεια προς το παρόν δεν έχει γίνει εφικτό να στηθεί το εργοτάξιο και στον Ευαγγελισμό υπάρχει η εκκρεμότητα στη Ριζάρη. Σύμφωνα με πληροφορίες από το εργοτάξιο του σταθμού ΚΟΛΩΝΑΚΙ, τα μεγάλα δέντρα που υπήρχαν εκεί, μεταφυτεύθηκαν με πρόνοια της Αττικό Μετρό.

Για τα εργοτάξια που δεν έχουν ανοίξει ακόμα, ο στόχος είναι να έχουν ενεργοποιηθεί σταδιακά μέχρι το καλοκαίρι και έτσι να έχουμε ανοιχτά μέτωπα σε όλο το μήκος της νέας γραμμής. Οι πρόδρομες εργασίες προχωρούν σχετικά με ανεκτούς ρυθμούς που όμως αναμένεται να επιταχυνθούν το επόμενο διάστημα.

Ένα από τα πρώτα ορόσημα στα έργα αναμένεται να πραγματοποιηθεί το 2023, όταν οι δύο μετροπόντικες θα ξεκινήσουν το ταξίδι τους και θα φτάνουν στους πρώτους σταθμούς. Μέσα σε αυτό το έτος, Γουδή και Ιλίσια από τα ανατολικά και Άλσος Βεΐκου και Γαλάτσι, θα είναι οι πρώτοι σταθμοί από τους οποίους θα γίνουν οι πρώτες “επισκέψεις” των δύο ΤΒΜ.

Με τεχνολογία ΒΙΜ η γραμμή 4

Ψηφιακό γίνεται το έργο της νέας γραμμής 4 του Μετρό με την χρήση της τεχνολογίας του Building Information Model. Σύμφωνα με πληροφορίες, ξεκίνησε συνεργασία του αναδόχου (ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom) με την Αττικό Μετρό για την εφαρμογή της νέας τεχνολογίας στις μελέτες για τα στατικά, τα ηλεκτρομηχανολογικά και τα αρχιτεκτονικά καθώς και για τις μελέτες συντονισμού. Παράλληλα προ ημερών έγινε μια συνάντηση όλων των εμπλεκόμενων στο έργο για το θέμα των μελετών.

Το έργο της γραμμής 4 του Μετρό θα είναι το πρώτο στο οποίο θα στηριχθεί ένα μεγάλο δημόσιο έργο στην ψηφιοποίηση των δεδομένων του, πράγμα που, θεωρητικά τουλάχιστον, θα επιτρέψει στον καλύτερο έλεγχο της κατασκευής (ποιοτικά, κατασκευαστικά, λειτουργικά).

Το ΒΙΜ θεωρείται από την αγορά ως το πλέον απαραίτητο εργαλείο στην κατασκευή γιατί ενσωματώνει όλες τις μελέτες σε ένα πληροφοριακό σύστημα το οποίο μετά τίθεται στην υπηρεσία των μηχανικών. Δημιουργεί έτσι ένα τρισδιάστατο μοντέλο του συνόλου των έργων (στην περίπτωση του Μετρό σήραγγες, σταθμούς, άλλους χώρους) και επιτρέπει να γίνει ο βέλτιστος συντονισμός της κατασκευής με προσομοιώσεις των εργασιών σε όλα τα στάδια της ζωής του έργου από το σχέδιο και τη μελέτη μέχρι την κατασκευή, την λειτουργία και την συντήρηση του.

Με τον τρόπο αυτό η γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας θα γίνει η πρώτη “ψηφιακή γραμμή” του Αθηναϊκού Μητροπολιτικού Σιδηροδρόμου και μια από τις πρώτες στην Ευρώπη.

Η γραμμή 4 του μετρό

Υπενθυμίζεται ότι η Γραμμή 4 θα εκτείνεται σε μήκος περίπου 13 χλμ από το Άλσος Βεϊκου στο Γαλάτσι έως το Γουδή, εντός των δήμων Αθήνας, Γαλατσίου, Καισαριανής και Ζωγράφου, θα εξυπηρετεί περίπου 340.000 επιβάτες ημερησίως μειώνοντας τις μετακινήσεις με ΙΧ κατά περίπου 53.000 ημερησίως και θα έχει 15 σταθμούς μεταξύ των οποίων θα κινούνται συρμοί χωρίς οδηγό:

  1. Άλσος Βεΐκου: Ο σταθμός Βεΐκου χωροθετείται κάτω από την Λεωφόρο Ομορφοκκλησιάς (Βεΐκου) στο ύψος της οδού Τράλλεων και αποτελεί τερματικό σταθμό.
  2. Γαλάτσι: Ο σταθμός Γαλάτσι χωροθετείται κάτω από την Λεωφόρο Ομορφοκκλησιάς (Βεΐκου) και επί της συνέχειας αυτής, οδό Αγ. Γλυκερίας.
  3. Ελικώνος: Ο σταθμός Ελικώνος χωροθετείται στη συμβολή των οδών Αγίας Γλυκερίας και Πάρνηθος κάτω από το λόφο Ελικώνος, σε χώρο πρασίνου- παιδική χαρά.
  4. Κυψέλη: Ο σταθμός Κυψέλη χωροθετείται στην νοτιοανατολική πλευρά της πλατείας Κανάρη, από την οδό Κυψέλης μέχρι την οδό Βελβενδού.
  5. Δικαστήρια: Ο σταθμός Δικαστήρια χωροθετείται στα δυτικά του συμπλέγματος των Δικαστηρίων, στη συμβολή των οδών Ευελπίδων και Μουστοξύδη.
  6. Αλεξάνδρας: Ο σταθμός Αλεξάνδρας χωροθετείται υπόγεια, διαγώνια στον άξονα της Λεωφ. Αλεξάνδρας, στο ύψος της οδού Μουστοξύδη.
  7. Εξάρχεια: Ο σταθμός Εξάρχεια χωροθετείται επί της πλατείας Εξαρχείων, στη συμβολή των οδών Στουρνάρη και Σπ. Τρικούπη.
  8. Ακαδημία: Ο σταθμός «Ακαδημία» χωροθετείται κάτω από την οδό Ακαδημίας, στο ύψος μεταξύ των οδών Ιπποκράτους και Σίνα, στην περιοχή των κτιρίων της «Τριλογίας», μεταξύ του κεντρικού κτιρίου του Πανεπιστημίου Αθηνών καθώς και του πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων.Είναι σημαντικός σταθμός ανταπόκρισης με άμεση υπόγεια σύνδεση με τον σταθμό «Πανεπιστήμιο» στην Γραμμή 2.
  9. Κολωνάκι: Ο σταθμός Κολωνάκι χωροθετείται επί της πλατείας Φιλικής Εταιρείας, γνωστή ως πλατεία Κολωνακίου, στη συμβολή των οδών Σκουφά, Πατριάρχου Ιωακείμ, Καψάλη, Κουμπάρη, και Κανάρη.
  10. Ευαγγελισμός: Ο σταθμός χωροθετείται κάτω από το πάρκο της Ριζάρη, παράλληλα με την οδό Ριζάρη και σε γωνία περίπου 60 μοιρών με τον υφιστάμενο σταθμό Ευαγγελισμό της Γραμμής 3.
  11. Καισαριανή: Ο σταθμός Καισαριανή χωροθετείται στην Λεωφόρο Εθνικής Αντιστάσεως στο ύψος της Λεωφόρου Βασιλέως Αλεξάνδρου και μεταξύ των οδών Υμηττού και Τζων Κένεντυ.
  12. Πανεπιστημιούπολη: Ο σταθμός Πανεπιστημιούπολη χωροθετείται στο Δήμο Καισαριανής, βόρεια της εσωτερικής οδικής αρτηρίας του Πανεπιστημιακού χώρου.
  13. Ιλίσια: Ο σταθμός Ιλίσια χωροθετείται στα Άνω Ιλίσια.
  14. Ζωγράφου: Ο σταθμός κατασκευάζεται υπογείως κατά μήκος της οδού Γ’ Ορεινής Ταξιαρχίας, με το φρέαρ ανοικτού ορύγματος επί της πλατείας Αλεξανδρή (γνωστή και ως πλατεία Γαρδένιας), στη συμβολή των οδών Γ. Ζωγράφου και Γ’ Ορεινής Ταξιαρχίας με τη λεωφόρο Στρ. Αλεξάνδρου Παπάγου. Κατασκευάζεται με την μέθοδο υπόγειας διάνοιξης με συμβατικά μηχανικά μέσα.
  15. Γουδή: Ο σταθμός Γουδή χωροθετείται κάτω από την οδό Λοχ. Σπηλιωτοπούλου, καταλαμβάνοντας και τμήμα της πλατείας Ελευθερίας.

Οι προεργασίες για τις μελλοντικές επεκτάσεις της γραμμής 4, που προχωρούν αναλυτικά είναι:

  • Άλσος Βεΐκου – Πετρούπολη με 6 σταθμούς και μήκος 8 χιλιομέτρων. Η επέκταση βρίσκεται υπό ωρίμανση και έχει προϋπολογισμό 600 εκατομμύρια ευρώ. Έχουν ανατεθεί τα τοπογραφικά. Η επέκταση από το Άλσος Βεΐκου θα πηγαίνει προς τα Πευκάκια και θα καταλήγει στην Πετρούπολη. Οι έξι σταθμοί της επέκτασης είναι: Νέα Ιωνία, Πευκάκια, Νέα Φιαδέλφεια, Πάρκο Τρίτση, Ιλιον και Πετρούπολη.
  • Γουδή – Μαρούσι με 8 σταθμούς: υπό ωρίμανση. Ο προϋπολογισμός είναι 800 εκατομμύρια ευρώ. Υπάρχει προκαταρκτική μελέτη (τοπογραφικά, γεωτεχνικά, στοιχεία προμελέτης). Θα είναι η επέκταση που θα συνδέει τον άξονα της λεωφόρου Κηφισίας με το Μαρούσι.
  • Μαρούσι – Εθνική Οδός με 3 σταθμούς: Υπό ωρίμανση. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 300 εκατομμύρια ευρώ και έχουν ήδη ολοκληρωθεί οι τοπογραφικές εργασίες και η χάραξη. Το συνολικό μήκος της επέκτασης Γουδή – Μαρούσι – Εθνική Οδός θα είναι 12,7 χιλιόμετρα και εκτιμάται ότι θα απαιτηθεί και η δημιουργία νέου αμαξοστασίο. Συνολικά οι δύο κλάδοι της επέκτασης θα εξυπηρετούν περίπου 195.000 επιβάτες ημερησίως.
  • Κλάδος Ευαγγελισμός – Υμηττός με 3 σταθμούς. Θα αποτελέσει τμήμα της μελλοντικής γραμμής 5 και σχεδιάζεται ώστε να εξυπηρετήσει την περιοχή του παλαιού εργοστασίου της ΠΥΡΚΑΛ όπου προβλέπεται η εγκατάσταση εννέα υπουργείων και υπηρεσιών. Ο προϋπολογισμός της επέκτασης ανέρχεται σε 350 εκατομμύρια ευρώ. Οι γραμμές 4 και 5 σχεδιάζεται να μοιράζονται ένα κοινό τμήμα (και 3 σταθμούς) στο κέντρο της Αθήνας, το τμήμα Ευαγγελισμός – Κολωνάκι – Ακαδημία, ενώ στη συνέχεια θα διαχωρίζονται σε κλάδους με διαφορετική κατεύθυνση. Η επέκταση από τον Ευαγγελισμό προς Παγκράτι, Βύρωνα και Υμηττό θα έχει τρεις νέους σταθμούς, ενώ σε επόμενη φάση, σύμφωνα με τον κ. Ταχιάο, ο κλάδος θα κατευθυνθεί νότια προς τις Λεωφόρους Αγίου Δημητρίου και Καλαμακίου και θα αποτελέσει τμήμα μιας νέας γραμμής, της γραμμής 5.

Με πληροφορίες από ethnos.gr και news247

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις