Κυρανάκης για ΟΣΕ: Με «οδηγό» τα Τέμπη ο σχεδιασμός - Κλοπές και βανδαλισμοί γύρω από καταυλισμούς
Ο Κυριάκος Κυρανάκης παρουσίασε το σχέδιο εκσυγχρονισμού του σιδηροδρόμου και μίλησε για τις δολιοφθορές και τις αλλαγές στις οποίες προχωρά το υπουργείο.

Για το νομοσχέδιο που αποσκοπεί στον εκσυγχρονισμό του ελληνικού σιδηροδρόμου μίλησε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, παρουσιάζοντας τον κυβερνητικό σχεδιασμό και αναφερόμενος στις δολιοφθορές του σιδηροδρομικού δικτύου, επισημαίνοντας ότι η πλειοψηφία τους καταγράφεται γύρω από καταυλισμούς.
«Το σχέδιό μας έχει δύο πυλώνες: συστήματα ασφαλείας και προσωπικό. Δεν μπορεί να λειτουργήσουν το ένα χωρίς το άλλο. Γιατί την τηλεδιοίκηση και το ETCS άνθρωποι τα λειτουργούν. Άρα μεγάλη σημασία έχει η αξιολόγηση, η εκπαίδευση και οι κυρώσεις που για πρώτη φορά θα οδηγούν και σε απολύσεις όταν κάποιος κρίνεται ακατάλληλος», είπε ο κ. Κυρανάκης.
Ο αναπληρωτής υπουργός τόνισε: «Τον ενάμιση μήνα που είμαι στο υπουργείο Μεταφορών, όλες μου οι ενέργειες και όλος ο σχεδιασμός μας για τα μέτρα που θέλουμε να λάβουμε και να εφαρμόσουμε άμεσα, πάντα σχετίζονται και αφορούν την τραγωδία των Τεμπών», ενώ πρόσθεσε: «Το μυαλό μου και τα συναισθήματά μου είναι πάντα στους γονείς και τους συγγενείς. Αυτός είναι και πρέπει να είναι ο οδηγός όλων μας για να βάλουμε τάξη σε έναν τομέα που νοσεί βαθιά. Αυτό είπα και στο πρώτο μου ταξίδι, στο πρώτο βαγόνι του δρομολογίου Αθήνα-Θεσσαλονίκη: ότι ο ΟΣΕ νοσεί βαθιά. Αυτή είναι μία αλήθεια που πρέπει να παραδεχτούμε, να κατανοήσουμε τα προβλήματα και να τα λύσουμε».
Δοκιμαστική λειτουργία του αυτόματου συστήματος πέδησης
Αναφερόμενος στα μέτρα που έχουν ήδη ληφθεί, ιλώντας στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ALPHA, σημείωσε: «Δεν συμφωνώ πως δεν έχει γίνει τίποτα. Έχουν γίνει πράγματα που προχώρησαν αθόρυβα και ενδεχομένως δεν μαθεύτηκαν και σήμερα αποκτούν ορατότητα και βγαίνουν στην επιφάνεια, υπάρχουν και πράγματα που πρέπει να επιταχυνθούν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτό που έγινε το Σάββατο, που είχαμε την πρώτη επιτυχημένη δοκιμαστική λειτουργία του συστήματος αυτόματης πέδησης τρένων, το οποίο απαιτεί και σωστά η κοινωνία να δει στην πράξη πώς λειτουργεί. Το Σάββατο όταν το τρένο που κάναμε τη δοκιμή υπερέβη το όριο ταχύτητας ή παραβίασε έναν πορτοκαλί σηματοδότη με παραπάνω ταχύτητα ή όταν μηχανοδηγός επιχείρησε να παραβιάσει τον ερυθρό σηματοδότη, ακινητοποιήθηκε το τρένο».
Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών εξήγησε πως για τη λειτουργία του συστήματος πέδησης απαιτείται συγκεκριμένος εξοπλισμός: «για να λειτουργήσει χρειάζεται υλικό και εξοπλισμό στις ράγες, το λεγόμενο παρατρόχιο καθώς επίσης και on board σύστημα, το ETCS οn board. Αν δεν έχεις το σύστημα λειτουργικό και εγκατεστημένο πάνω στο τρένο, ότι και να έχεις στις ράγες, που υπήρχε τα προηγούμενα χρόνια, δεν μπορεί να αποδώσει. Δεν μπορεί να “μιλήσει” το ένα σύστημα με το άλλο για να φρενάρει το τρένο. Η σύμβαση που ξεκίνησε το 2024 επί Χρήστου Σταϊκούρα που προβλέπει ότι “ανακαινίζονται” παλιά μη συντηρημένα συστήματα που δεν λειτουργούσαν και άρα κάθε τρένο αποκτά ETCS on board και αυτό πρέπει να συνομιλήσει με αυτό πάνω στις ράγες. Είναι σημαντικό ο κόσμος να γνωρίζει και θέλω να το κάνει εικόνα αυτό που θα πω: υπάρχουν συστήματα πάνω στις ράγες που έχουν εγκατασταθεί από το 2000 και λόγω του κατακερματισμού των συμβάσεων και της πάγιας τακτικής του ελληνικού κράτους και του ελληνικού δημοσίου, που τώρα πάμε να το αλλάξουμε».
Ενίσχυση επιτήρησης και αντιμετώπιση δολιοφθορών
«Έχουν γίνει σημαντικές αλλαγές. Έχει αποκτήσει ο ΟΣΕ έναν στόλο από drones που επιτηρούν τα χιλιόμετρα γύρω από τους καταυλισμούς. Γιατί κακά τα ψέματα, εγώ δεν κρύβομαι πίσω από τις λέξεις, τα περιστατικά κλοπών, λιθοβολισμών και άλλων δολιοφθορών επί του δικτύου έχουν και γεωγραφικό χαρακτήρα. Η πλειοψηφία τους είναι γύρω από καταυλισμούς. Τα drones καταγράφουν κίνηση πάνω στο δίκτυο και μπορούν να ακολουθούν τον παραβάτη μέχρι τη στιγμή που πρέπει για να δοθεί το απαραίτητο υλικό στην ΕΛΑΣ», τόνισε ο κ. Κυρανάκης.
Συμπλήρωσε ότι τα drones «λειτουργούν και παραδίδουν βιντεοληπτικό υλικό» και αναφέρθηκε σε ένα πρόσφατο περιστατικό: «που παρακολούθησα και εγώ. 15 λεπτά μετά τον εντοπισμό εγκληματιών που έκλεβαν καλώδια στο σιδηρόδρομο, ενήργησε η ΕΛΑΣ και έγιναν συλλήψεις. Εμείς συμφωνήσαμε με τον κ. Χρυσοχοΐδη ότι το υλικό θα παραδίδεται ολόκληρο στην ΕΛΑΣ και η Δικαιοσύνη πλέον έχει έναν αυστηροποιημένο Ποινικό Κώδικα για να οδηγούνται αυτοί οι άνθρωποι στη φυλακή. Το ίδιο συμβαίνει και για ανεύθυνους οδηγούς οι οποίοι δεν βλέπουν ή κάνουν ότι δεν βλέπουν μία μπάρα σε ισόπεδη διάβαση η οποία κλείνει μπροστά τους, την παραβιάζουν, εμποδίζουν την κυκλοφορία των τρένων με αποτέλεσμα να έχουμε ακόμη και δυστυχήματα. Αυτό στον νέο Ποινικό Κώδικα και στον νέο ΚΟΚ τιμωρείται πιο αυστηρά, θεωρείται στο άρθρο 291 ποινή που επιφέρει έως και πέντε ή 10 χρόνια φυλάκισης».
Χωρίς πολιτικά εμπόδια η διερεύνηση ευθυνών για τα Τέμπη
Σε σχέση με τη δικογραφία που διαβιβάστηκε στη Βουλή για πιθανές ευθύνες του Κώστα Αχ. Καραμανλή και του Χρήστου Σπίρτζη, ο κ. Κυρανάκης ανέφερε: «χωρίς να έχω διαβάσει τη δικογραφία, από τα ρεπορτάζ διαβάζω πως αδίκημα δεν προκύπτει, απλά με τη δεδομένη συνταγματική διαδικασία που προβλέπεται, όταν υπάρχει όνομα πολιτικού σε δικογραφία, διαβιβάζεται στη Βουλή. Αυτό που γνωρίζω είναι πως ο πρωθυπουργός δεσμεύτηκε ότι δεν θα σταθούμε ως παράταξη εμπόδιο στη διερεύνηση του φυσικού δικαστή, της ποινικής δικαιοσύνης και για ευθύνες υπουργών. Αυτό συνέβη με τον κ. Τριαντόπουλο, άρα τήρησε την υπόσχεσή του ο πρωθυπουργός και θεωρώ ότι το ίδιο ακριβώς θα συμβεί και τώρα».
Όταν ρωτήθηκε πότε θα είναι απόλυτα ασφαλή τα τρένα στην Ελλάδα, ο κ. Κυρανάκης απάντησε: «Μαξιμαλιστικές εξαγγελίες για ένα τόσο ευαίσθητο θέμα δεν μπορούν να υπάρχουν. Από το 1869 έως σήμερα, τα τρένα έχουν συγκεκριμένο δόγμα ασφάλειας. Ποιο είναι αυτό; Ότι όταν τηρείται ευλαβικά ο γενικός κανονισμός κίνησης τα τρένα είναι απόλυτα ασφαλή. Στα Τέμπη, θέλω να καταλάβει ο κόσμος, παραβιάστηκαν κανόνες, παραβιάστηκε ένας γενικός κανονισμός κίνησης που τηρείται ευλαβικά. Άρα εγώ σας λέω ότι από αυτά που έχω διαπιστώσει με τα ίδια μου τα μάτια, προφανώς πρέπει να εγκαθιστούμε και να λειτουργούμε περισσότερα συστήματα ασφαλείας συνεχώς, για να δίνουμε στους ανθρώπους τη δυνατότητα να έχουν περισσότερα εργαλεία για να κάνουν τη δουλειά τους».