Λονδίνο, Άμστερνταμ ή Βερολίνο – Παρκάρεις και ξεχνάς πού ήθελες να πας
Όταν ψάχνεις χώρο στάθμευσης στην Ελλάδα και την Ευρώπη και πέφτεις σε (μαύρες) «Τρύπες»

Αρκετά με τα λογοπαίγνια και τα μουσικά μας βιώματα. Με αφορμή τη νέα Ευρωπαϊκή εισήγηση για μείωση των θέσεων στάθμευσης σε τουριστικές πόλεις (ώστε να αναπτυχθεί η χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς), ψάξαμε τις Καλύτερες, Χειρότερες & Ακριβές πόλεις για πάρκινγκ στην Ευρώπη.
Αν νομίζεις ότι το παρκάρισμα στην Ελλάδα είναι δύσκολο, περίμενε να πας στο Άμστερνταμ. Εκεί μπορεί να πληρώσεις 7,5€ απλά για να… δεις για θέση.
Πάρκινγκ στην Ευρώπη: Ένας οδηγικός Γολγοθάς με ευρωπαϊκή φινέτσα
Αχ, Ευρώπη. Η ήπειρος της τέχνης, των γραφικών πεζόδρομων, της καλής γαστρονομίας και… της απόλυτης φρίκης στο παρκάρισμα. Όσο πιο γραφική είναι μια πόλη, τόσο λιγότερο γραφικές είναι οι πιθανότητές σου να βρεις θέση. Σε πολλές περιπτώσεις, παρκάρεις μόνο με θαύμα, τύχη και αν βρεις για την τιμή να «βάλεις» δεύτερη υποθήκη.

Ας δούμε λοιπόν, ποιες ευρωπαϊκές πόλεις κερδίζουν τις… πρώτες θέσεις (ή μάλλον, τις τελευταίες) στον διαγωνισμό παρκαρίσματος. Και φυσικά, πού βρισκόμαστε εμείς – οι Έλληνες οδηγοί – μέσα σε αυτόν τον ευρωπαϊκό χάρτη δυσκολίας.
Μία από τις χειρότερες πόλεις : Άμστερνταμ
Τιμή στάθμευσης στο κέντρο: 7,50 €/ώρα
Στο Άμστερνταμ δεν υπάρχουν χώροι για αυτοκίνητα, μόνο ποδήλατα και... κανάλια. Οι δρόμοι είναι στενοί, η στάθμευση πανάκριβη και οι θέσεις στάθμευσης ελάχιστες – μόλις 432.000 σε ολόκληρη την πόλη. Το 60% των κατοίκων δεν έχει καν αυτοκίνητο, ενώ αναλογούν 881.000 ποδήλατα σε 780.000 κατοίκους. Δεν είναι τυχαίο που η πόλη εξελίσσεται με γνώμονα τον πεζό και τον ποδηλάτη. Το Άμστερνταμ αφαιρεί θέσεις στάθμευσης κάθε χρόνο (10.000 μέχρι φέτος) και επενδύει σε υπόγειες θέσεις στάθμευσης ποδηλάτων.
Εν ολίγοις, αν θέλεις να παρκάρεις στο Άμστερνταμ, να είσαι έτοιμος να δώσεις ένα νεφρό.

Η Πιο ακριβή πόλη: Όσλο
Τιμή στάθμευσης στο κέντρο: έως 9,00 €/ώρα
Ο δήμος του Όσλο εφαρμόζει μια σκληρή πολιτική κατά των αυτοκινήτων στο κέντρο: Πανάκριβη στάθμευση, περιορισμένες θέσεις και αυστηρό έλεγχο. Θες να παρκάρεις; Καλώς, αλλά θα πληρώσεις — και με το νόμο και με τη συνείδησή σου. Η νορβηγική πρωτεύουσα επενδύει συνεχώς σε μέσα μεταφοράς, ποδηλατοδρόμους και ηλεκτροκίνηση, μετατρέποντας το κέντρο σε ζώνη "ανθρώπινης" κυκλοφορίας. Και εσύ θες να παρκάρεις SUV; Καλή τύχη και γερό πορτοφόλι.
Παρίσι: Στάθμευση με γαλλική δυσκολία
Τιμή στάθμευσης: έως 6,00 €/ώρα
Η Πόλη του Φωτός ίσως σου ρίξει σκοτάδι στο GPS, αν ψάξεις πάρκινγκ. Από το 2001 μέχρι σήμερα, το Παρίσι έχει καταργήσει 70.000 θέσεις στάθμευσης, για να δώσει χώρο σε πεζούς, παρτέρια και… selfie sticks.

Η ζήτηση για στάθμευση είναι τεράστια και οι δημόσιες θέσεις ελάχιστες. Στα διαμερίσματα κοντά στο κέντρο όσο μεγαλύτερο και... βαρύτερο είναι το SUV τόσο περισσότερα
Αποτέλεσμα; Ή πληρώνεις ακριβά για να παρκάρεις ή… κάνεις βόλτες στα μποτιλιαρισμένα boulvards, σκεπτόμενος σοβαρά να πετάξεις το αυτοκίνητο στο Σηκουάνα.
Λονδίνο: Η Βασίλισσα της χρέωσης
Τιμή στάθμευσης: 6,50–8,20 €/ώρα
Στο Λονδίνο ισχύει το “no car zone” που έγινε και μόδα. Οι χρεώσεις στάθμευσης είναι βασιλικές, υπάρχουν ζώνες (congestion charges), και κάμερες παρακολούθησης σε κάθε γωνιά. Το παρκάρισμα στο West End μπορεί να σου κοστίσει όσο το εισιτήριο για συναυλία των Rolling Stones, ενώ οι περιορισμοί για κατοίκους, ώρες, γιορτές, και… σχολικά γεύματα κάνουν το σύστημα τόσο πολύπλοκο που ακόμα και οι ντόπιοι οδηγούν με… Excelάκι στο τηλέφωνό τους.

Η Καλύτερη Πόλη: Βαλένθια
Τιμή στάθμευσης: 0,50–1,00 €/ώρα
Μια πόλη που αποδεικνύει πως υπάρχει και Ευρώπη χωρίς τραγωδία στο τιμόνι. Η Βαλένθια έχει άφθονες θέσεις στάθμευσης, οργανωμένα δημοτικά πάρκινγκ και τιμές που δεν θυμίζουν φόρο πολυτελείας. Εδώ δεν χρειάζεται να κάνεις 17 κύκλους γύρω από το τετράγωνο — παρκάρεις, τρως την παέγια σου και ζεις.
Ελλάδα: Η Τέχνη του Διπλοπαρκαρίσματος
Στην Ελλάδα, δεν έχουμε μόνο έλλειψη χώρου. Έχουμε παράλληλα έλλειψη πειθαρχίας και σχεδίου.
Δήμος Αθήνας Δημοτική στάθμευση (μπλε ζώνες):
1η ώρα: 1,00 €
2η ώρα: 1,50 €
3η ώρα: 2,00 €
Ιδιωτικά πάρκινγκ (κέντρο): 3–6 €/ώρα, 20–25 €/ημέρα.
Εδώ το πρόβλημα είμαστε και εμείς, αφού η διπλοστάθμευση έχει γίνει πιο… γραφική από την Πλάκα.

Γιατί τόση δυσκολία; Οι αιτίες:
Όλα τα αστικά κέντρα είναι σαν λαβύρινθοι: Από την Βόρεια Ευρώπη ως την Ελλάδα, οι δρόμοι είναι στενοί δρόμοι και η πρόβλεψη για αυτοκίνητα είναι μηδενική
Έχουμε (οι περισσότεροι) υπερβολική εξάρτηση από το αυτοκίνητο: Στην Ελλάδα ίσως και της κακής δημόσιας συγκοινωνίας.
Αναποτελεσματικός σχεδιασμός: Ουκ ολίγες πόλεις μεγάλωσαν χωρίς να φροντίσουν για υποδομές στάθμευσης. Στην Αθήνα οι τελευταίες έγιναν τον Χρυσό αιώνα του Περικλή.
Η μάχη του παρκαρίσματος στην Ευρώπη είναι άνιση. Οι πόλεις ποντάρουν στη μείωση των ΙΧ και την ενίσχυση της κίνησης με τα πόδια και των ΜΜΜ. Και καλά κάνουν. Αν ετοιμάζεις ταξίδι σε ευρωπαϊκή πόλη, άσε το τιμόνι και πιάσε την κάρτα απεριορίστων διαδρομών.
Στην Ελλάδα; Μάθε να παρκάρεις με σεβασμό, ψυχραιμία… και πολλές προσευχές.