Σε εξέλιξη είναι η συζήτηση του νομοσχεδίου για την Αναβάθμιση του Σχολείου, ενώ το ενδιαφέρον εστιάζεται στην πολιτική αντιπαράθεση του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη με τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξη Τσίπρα. Η συζήτηση διεξάγεται «επί των άρθρων» ενώ αργότερα σήμερα αναμένεται η ψήφιση του νομοσχεδίου.

Μάλιστα, ονομαστική ψηφοφορία, επί της αρχής και επί ορισμένων άρθρων, έχει ζητήσει το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας.


Κυριάκος Μητσοτάκης: Η επένδυση στην παιδεία αποτελεί όρο εθνικής επιβίωσης

«Χθες η Ελλάδα υπέγραψε την πρώτη στην ιστορία της συμφωνία για καθορισμό Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης. Σε συνεργασία με την Ιταλία ορίστηκαν οι θαλάσσιες περιοχές που θα μπορεί να αξιοποιεί κάθε χώρα. Και με οδηγό τόσο το διεθνές δίκαιο όσο και το δίκαιο της Θάλασσας αναγνωρίστηκε με τον πιο επίσημο τρόπο ότι τα νησιωτικά εδάφη έχουν κυριαρχικά δικαιώματα όπως και τα χερσαία. Είναι πολύ σημαντικό για την εθνική στρατηγική της χώρας μας» τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ξεκινώντας την ομιλία του.

Ομιλία στη Βουλή για την Παιδεία

Ο λιτός τίτλος του νομοσχεδίου δικαιώνει απόλυτα την ουσία του: «Αναβάθμιση του σχολείου». Υλική, δομική, θεσμική και, κυρίως, ποιοτική. Ζωντανά στο βήμα της Βουλής η ομιλία μου για την Παιδεία. #Vouli

Gepostet von Kyriakos Mitsotakis am Mittwoch, 10. Juni 2020

«Η συμφωνία αποτελεί υπόδειγμα συνεννόησης μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας που αντιμετωπίζει μια εκκρεμότητα 40 ετών. Αποτελεί ταυτόχρονα και ένα διεθνές γεγονός που καθιστά σαφείς κανόνες στη θάλασσα της Μεσογείου και εγγράφεται ως ιστορικό, πολιτικό και νομικό δεδομένο για ολόκληρη την περιοχή» επισήμανε ο πρωθυπουργός. «Με τη γειτονική Ιταλία πετύχαμε τα νερά που μας ενώνουν να τα κάνουμε ήρεμα νερά. Μια εστία ειρήνης και συνεργασίας για το κοινό συμφέρον. Τέτοιες διμερείς συνθήκες εύχομαι να βρουν γόνιμη συνέχεια και μεταξύ άλλων κρατών της περιοχής», πρόσθεσε.

Επισήμανε ότι η εξέλιξη αυτή δεν ήρθε τυχαία, ήταν αποτέλεσμα συστηματικής και αθόρυβης δουλειάς και αποδεικνύει ότι η Ελλάδα μπορεί και πρέπει να έχει εθνική αυτοπεποίθηση γιατί έχει πάντα μαζί της το εθνικό δίκαιο. «Η Ελλάδα έχει τη γνώση και την περηφάνια και τη δύναμη να υπερασπίζεται τα δικαιώματά της όποτε πρέπει, όπου πρέπει και όπως πρέπει» σημείωσε.

Ο πρωθυπουργός ευχαρίστησε τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές, τους φοιτητές και τους γονείς τους που κράτησαν ζωντανή τη μάθηση μέσα στην υγειονομική καταιγίδα. «Ό,τι δεν μπορεί να αλλάζει παραλύει» τόνισε. «Στη διάρκεια της κρίσης ο κόσμος της γνώσης στην Ελλάδα έδειξε πρωτοφανή προσαρμοστικότητα στις έκτακτες συνθήκες. Διδασκόμενοι αλλά κυρίως διδάσκοντες έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους. Για να κάνουν πράξη την εξ αποστάσεως εκπαίδευση» σημείωσε ο κ. Μητσοτάκης.

«Η πανδημία δημιούργησε μια παρακαταθήκη γνώσης αλλά και γνωστικού αντικειμένου πάνω στην οποία πρέπει να χτίσουμε για να δυναμώσουμε κι άλλο την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, είτε μιλάμε για τη συμπληρωματική επιμόρφωση μαθητών και φοιτητών είτε μιλάμε για την ουσιαστική επιμόρφωση των δασκάλων και των καθηγητών», είπε. Τόνισε ότι η πανδημία απέδειξε ότι δεν υπάρχει αποτελεσματικό κράτος χωρίς οι αποφάσεις να εδράζονται στην επιστημονική γνώση. «Αλλά δεν υπάρχουν και υπεύθυνοι πολίτες δίχως γνώση και ανοιχτό μυαλό» είπε και προσέθεσε: «Και όλα αυτά τα προσφέρει ένα σύστημα εκπαίδευσης σύγχρονο, ανοιχτό σε όλους. Ένα σύστημα εκπαίδευσης το οποίο θα δίνει εξίσου μεγάλο βάρος στις θετικές επιστήμες αλλά και στις ανθρωπιστικές σπουδές. Ένα σύστημα εκπαίδευσης υψηλών προσδοκιών αλλά και υψηλών απαιτήσεων».

«Η επένδυση στην Παιδεία αποτελεί όρο εθνικής επιβίωσης» τόνισε ο πρωθυπουργός και συμπλήρωσε: «Ο λιτός τίτλος του νομοσχεδίου δικαιώνει την ουσία του. Αναβάθμιση του σχολείου, υλική, δομική και θεσμική. Αλλά κυρίως αναβάθμιση ποιοτική. Αναμόρφωση των προγραμμάτων, εκσυγχρονισμός του εκπαιδευτικού έργου σε νηπιαγωγεία, γυμνάσια και λύκεια και μια σειρά από σημαντικές βελτιωτικές ρυθμίσεις που αφορούν στα δημόσια πανεπιστήμιά μας».

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε, επίσης, ότι η επιδημία του κορονοϊού καθυστέρησε την εισαγωγή του νομοσχεδίου στη Βουλή, αλλά δεν εμπόδισε τον διάλογο με τους φορείς και τη δημόσια διαβούλευση. «Παρά τις ρητορικές εξάρσεις περί δημοκρατίας σε καραντίνα, η δημοκρατία και ο κοινοβουλευτισμός λειτούργησε και λειτουργεί και μπόρεσε στην περίπτωση αυτού του νομοσχεδίου να είναι και αληθινά παραγωγικός», σχολίασε.


Δημήτρης Κουτσούμπας: Σχολεία ημιμάθειας και πολλαπλών ταχυτήτων

«Η γραμμή που ενώνει τις νομοθετικές παρεμβάσεις όλες τις τελευταίες δεκαετίες μπορεί να είναι τεθλασμένη αλλά είναι διαρκής», ανέφερε ο ΓΓ του ΚΚΕ Δημήτρης Κουτσούμπας κατά την ομιλία του στη Βουλή. «Η τράπεζα θεμάτων είναι αντεκπαιδευτικό μέτρο. Παιδιά που δεν μπορούν να ακολουθήσουν θα αποθαρρύνονται. Και κυρίως είναι παιδιά που δεν έχουν δυνατότητα φροντιστηρίων ή που δεν έχουν εκπαιδευτικό από την αρχή του έτους», σημείωσε, απευθυνόμενος στην υπουργό Παιδείας: «Θέλετε το σχολείο όνομα κατ’όνομα αλλά στην πραγματικότητα εξαρτημένο από την τσέπη των γονιών».

«Η εμμονή σας για τις δεξιότητες δείχνει και την αντιδραστικότητα του συστήματος. Είναι η απάντηση του καπιταλισμού στο τι εργαζόμενο θέλει να βγάζει το σχολείο», υπογράμμισε ο κ. Κουτσούμπας προτρέποντας την κυβέρνηση: «Φροντίστε να στηρίξετε τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές. Επιμορφώστε τους εκπαιδευτικούς μας με σύγχρονα βιβλία όχι με διάφορα βιβλία που τους λένε ότι υπάρχουν πολλές αλήθειες και διδάσκουν τη γλώσσα με συνταγές μαγειρικής».

Τέλος, ο Δ. Κουτσούμπας σημείωσε: «Τι πάει να πει ότι το σχολείο αποτιμά τη δουλειά του με βάση τα μαθησιακά αποτελέσματα; Και ποιος έχει την ευθύνη για τα μαθησιακά αποτελέσματα; Προσέξετε γιατί θα οδηγήσετε σε σχολεία ημιμάθειας και πολλαπλών ταχυτήτων».

Φώφη Γεννηματά: «Αναχρονιστικό, λειψό και χωρίς όραμα νομοσχέδιο»

Η πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής μίλησε για ένα αναχρονιστικό, λειψό και χωρίς όραμα νομοσχέδιο το οποίο φροντίζει να μπαλώσει νομοσχέδια του ΣΥΡΙΖΑ που φρόντισαν να πάνε την ελληνική παιδεία χρόνια πίσω. Η κ. Γεννηματά ξεκαθάρισε πως το νομοσχέδιο διευρύνει τις ανισότητες, επιτείνει το “brain drain”, με αποτέλεσμα μια ολόκληρη γενιά να χάνει το όραμα για την κοινωνική απελευθέρωση. Άσκησε σκληρή κριτική για σειρά προβλέψεων του νομοσχεδίου.

Μεταξύ άλλων, η πρόεδρος του ΚΙΝΑΛ τάχθηκε κατά της επαναφοράς της διαγωγής των μαθητών λέγοντας ότι είναι αναχρονιστική ρύθμιση καθώς «στιγματίζει το μαθητή για όλη του τη ζωή». Παράλληλα, τάχθηκε υπέρ της αξιολόγησης, λέγοντας ωστόσο ότι δεν πρέπει να έχει τιμωρητικό χαρακτήρα. «Η αξιολόγηση πρέπει να συνδέεται με μέτρα για τη μείωση των μορφωτικών και εκπαιδευτικών ανισοτήτων και τη συστηματική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών» ανέφερε.

Ακόμη, μίλησε για συντηρητική στροφή σε ό, τι αφορά τη ζωντανή αναμετάδοση των μαθημάτων μέσω καμερών που επιχείρησε προ μερικών εβδομάδων η κυβέρνηση, λέγοντας ότι «χρησιμοποιεί τον υπολογιστή ως δάσκαλο» και «αξιοποιεί τις νέες τεχνολογίες ως εργαλείο ελέγχου». Κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι «δεν επενδύετε στη γνώση και τη νέα γενιά. Με την πολιτική σας οι ανισότητες θεριεύουν γύρω μας».

Ταυτόχρονα, δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην χρήση του όρου “Κοινωνικό Συμβόλαιο” λέγοντας χαρακτηριστικά: «Να φτιάξουμε ένα Νέο Κοινωνικό Συμβόλαιο, διασφαλίζοντας ένα αύριο που θα βασιστεί στην Παιδεία και την κοινωνική απελευθέρωση, να χρησιμοποιήσω έναν δικό μας όρο που τόσο πολύ κυκλοφορεί τελευταία αφού φαίνεται πως όλοι θέλετε να καπηλευτείτε την ιστορία μας , τους όρους και την παρακαταθήκη μας…». Κλείνοντας την ομιλία της, η κ. Γεννηματά τόνισε ότι καταψηφίζει το νομοσχέδιο επισημαίνοντας ότι είναι «αυτονόητη πράξη συνέπειας και ευθύνης η καταψήφισή του».

Και εσωκομματική δυσαρέσκεια για την Κεραμέως

Στο στόχαστρο ακόμα και εσωκομματικής γκρίνιας η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως η οποία επιχείρησε να αλλάξει το κλίμα ανακοινώνοντας,  πρώτη ημέρα συζήτησης του νομοσχεδίου, αναρτήθηκαν οι πίνακες με τους διορισμούς εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής. Ωστόσο, εισέπραξε την αιχμηρή κριτική της αντιπολίτευσης ότι οι πίνακες αυτοί έπρεπε να έχουν αναρτηθεί ήδη από την προηγούμενη χρονιά, το καλοκαίρι δηλαδή που μεσολάβησαν οι εκλογές.

Μάλιστα, αξίζει να σημειωθεί ότι χθες υπήρξε συνάντηση ανάμεσα στον Κυριάκο Μητσοτάκη και την υπουργό Παιδείας. Αφού είχε αρχίσει η συζήτηση του νομοσχεδίου και πριν την ομιλία της, η Νίκη Κεραμέως, φάνηκε αιφνιδίως να ανεβαίνει στα έδρανα που βρίσκεται το προεδρείο και να κάνει κάποια συνεννόηση. Λίγο αργότερα, ο προεδρεύων στην συνεδρίαση Νικήτας Κακλαμάνης, δήλωσε ότι η υπουργός Παιδείας έχει συνάντηση με τον πρωθυπουργό και θα επιστρέψει αργότερα για την ομιλία της.

Το ενδιαφέρον είναι πως η Νίκη Κεραμέως, παρά τη στήριξη του Κυριάκου Μητσοτάκη, δέχεται και εσωκομματικά πυρά, ενώ οι δημοσκοπήσεις δείχνουν πως το ισοζύγιο στην πολιτική της παιδείας είναι ο πιο αρνητικός τομέας της κυβέρνησης.

Τα βασικά σημεία της κριτικής

Η αντιπολίτευση στην κριτική της επικαλείται τη γνώμη των εκπαιδευτικών που υποστηρίζουν ότι το νομοσχέδιο αυστηροποιεί τη φοίτηση των μαθητών και μετατρέπει το σχολείο σε ένα ατελείωτο εξεταστικό κέντρο, αυξάνει τους μαθητές ανά τάξη μεσούσης της πανδημίας, θεσμοθετεί την αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων που θα οδηγήσει στην κατηγοριοποίηση των σχολείων σε «καλά» και «κακά», εξοβελίζει τις κοινωνικές επιστήμες από τη μέση εκπαίδευση και επαναφέρει αναχρονιστικές διατάξεις όπως η αναγραφή της διαγωγής στους τίτλους σπουδών. Στα «αγκάθια» του νομοσχεδίου  και η εισαγωγή της διδαχής της αγγλικής γλώσσας στην νηπιακή ηλικία με την υπουργό να μην απαντά στις τεκμηριωμένες αιτιάσεις αλλά να επιλέγει να αναφερθεί στην απάντησή της σε μία «ατάκα» της Ελισάβετ Σκουφά (ΣΥΡΙΖΑ) που μίλησε για «αμερικανική απαίτηση» εγκαλώντας την αντιπολίτευση για «θεωρίες συνομωσίας».

Αξίζει επίσης να τονιστεί ότι οι συντονισμένες αντιδράσεις αντιπολίτευσης -εκπαιδευτικών οδήγησαν την υπουργό να αποσύρει ορισμένες διατάξεις, όπως τις ρυθμίσεις για τα πρότυπα σχολεία, την αύξηση των μαθητών ανά τάξη εν μέσω κορονοϊού (προφανώς για να χρειαστούν λιγότερες προσλήψεις καθηγητών) και το όριο ηλικίας για τις εγγραφές στα ΕΠΑΛ.

Στους δρόμους οι εκπαιδευτικοί

Στο επίπεδο των κοινωνικών αντιδράσεων με κεντρικό σύνθημα «να αποσυρθεί τώρα το αντιεκπαιδευτικό νομοσχέδιο», πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 9 Ιουνίου το μεγάλο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο στο κέντρο της Αθήνας, στο πλαίσιο της 24ωρης απεργίας που είχαν κηρύξει οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες. Μάλιστα, η κινητοποίηση των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων είχε πανελλαδικό χαρακτήρα αφού διαδηλώσεις πραγματοποιήθηκαν εκτός από την Αθήνα και την Θεσσαλονίκη και σε άλλες πόλεις της χώρας όπως η Κέρκυρα ή η Λιβαδειά.

Σημειώνεται ότι συλλαλητήριο έχει προγραμματιστεί και για σήμερα, Τετάρτη 10 Ιουνίου, ημέρα ψήφισης του νομοσχεδίου, στις 19:00 στα Προπύλαια. Θα ακολουθήσει πορεία αλλά και συναυλία διαμαρτυρίας στη Βουλή.