Φωτιές άναψε στην αγορά των τηλεπικοινωνιών, το δια ταύτα μιας μελέτης της Φινλανδικής  ερευνητικής, συμβουλευτικής εταιρίας Rewheel για λογαριασμό της Επιτροπής Ανταγωνισμού που προχωρά σε τρεις εκτιμήσεις:

  • Η αρμοδιότητα εφαρμογής της νομοθεσίας περί ανταγωνισμού στον τομέα των τηλεπικοινωνιών στην Ελλάδα – η οποία ανήκει σήμερα στην αποκλειστική αρμοδιότητα της ΕΕΤΤ –  να μοιραστεί μεταξύ της Επιτροπής Ανταγωνισμού (εκ των υστέρων εφαρμογή του δικαίου ανταγωνισμού και έλεγχος συγκεντρώσεων) και της ΕΕΤΤ (εκ των προτέρων ρυθμιστικός ρόλος και υποστηρικτικός – συμβουλευτικός ρόλος στις συγκεντρώσεις επιχειρήσεων).
  • Την είσοδος μίας αξιόπιστης τέταρτης Εταιρίας Κινητής Τηλεφωνίας στην ελληνική αγορά με φάσμα στα 700, 2100 και 3400-3800 MHz στην επερχόμενη δημοπρασία με συνέπεια οι τρεις κατεστημένοι φορείς εκμετάλλευσης κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα (Cosmote, Vodafone, Wind) να ενεργοποιήσουν και να διευρύνουν τις στρατηγικές τους για την εμπορική εκμετάλλευση της τεχνολογίας 5G μειώνοντας τις τιμές τους ενόψει της δραστηριοποίησης της νεοεισελθείσας επιχείρησης
  • Η είσοδος μιας νέας τέταρτης τέταρτης Εταιρίας Κινητής Τηλεφωνίας είναι πολύ πιθανό να οδηγήσει σε σημαντική μείωση των τιμών δεδομένων κινητού δικτύου στην Ελλάδα καθώς επί του παρόντος η Ελλάδα κατατάσσεται ως η λιγότερο ανταγωνιστική αγορά μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ28) και θα μπορούσε να σηματοδοτήσει την αφύπνιση της ελληνικής ψηφιακής οικονομίας

Ο κ. Ιωάννης Λιανός, πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού

Αυτές οι επισημάνσεις αρκούσαν για να φέρουν την ανεπίσημη αντίδραση των εταιριών κινητής τηλεφωνίας

  • «πρόκειται για ένα συνονθύλευμα από ανακρίβειες, παντελώς εσφαλμένα στοιχεία και ανεδαφικές αναφορές, που όχι μόνο δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα, αλλά παρασύρουν τον αναγνώστη σε λάθος συμπεράσματα και υπονομεύουν το ψηφιακό άλμα της Ελλάδας – και μάλιστα για λόγους άσχετους από την καλή λειτουργία των θεσμών της χώρας»
  • «Είναι φιλόδοξος ο πρόεδρος της επιτροπής Ιωάννης Λιανός και θέλει να φαίνεται συχνά, συν ότι θέλει και τις αρμοδιότητες της ΕΕΤΤ»
  • «Με ποιες διαδικασίες έγινε η ανάθεση της μελέτης στους Φινλανδούς; Ποια είναι η σχέση του Προέδρου της Επιτροπής κ. Ιωάννη Λιανού με τον  κ. Αντώνη Δρόσο που είναι managing partner στη Rewheel»
  • «Υπήρξε 4ος πάικτης στην ελληνική αγορά κινητής τηλεφωνίας στις αρχές της δεκαετίας του 2010, η CYTA και στην πράξη φάνηκε ότι δεν χωρά»

Από τη συνάντηση Μητσοτάκη, παρόχων στις 6 Δεκεμβρίου του 2019

και την επίσημη απάντηση της ΕΕΤΤ που αναφέρει:

«η μελέτη την οποία επικαλείται και παρουσιάζει η Επιτροπή Ανταγωνισμού εμφανίζει παράδοξα και εν πολλοίς αντιφατικά στοιχεία, ενώ η μεθοδολογία που ακολουθεί είναι αμφιβόλου αξιοπιστίας, όπως:

  • Οι πολιτικές κοινής χρήσης υποδομής αποτελούν διεθνή τάση με στόχο τη μείωση του κόστους επενδύσεων και πρέπει να ενθαρρύνονται και προφανώς πρέπει να διευκρινίζεται αν αφορούν χρήση φάσματος, χρήση ενεργού εξοπλισμού ή απλώς παθητικό εξοπλισμό που οδηγεί και σε μείωση του αριθμού των κεραιοσυστημάτων.
  • Η επιλογή των χωρών που χρησιμοποιούνται ως παραδείγματα αποτελούν αντιπαραδείγματα παρεμβάσεων, όπως η περίπτωση του Καναδά, η οποία είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα μονοπωλιακής/δυοπωλιακής αγοράς.
  • Η επιλογή στη σύγκριση πακέτων που δεν είναι αντιπροσωπευτικά της μέσης χρήσης στην ελληνική αγορά, καθώς δεν υπάρχει ρητή αναφορά στην επιβάρυνση της φορολογίας ή άλλων χαρακτηριστικών, όπως χρονική δέσμευση συμβολαίου, επιδότηση συσκευής ή εκπτωτική πολιτική κ.λπ. Αφορά, δηλαδή, ένα πολύ μικρό μερίδιο αγοράς».

Ο πρόεδρος της ΕΕΤΤ Δημήτριος Βαρουτάς με τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκο Πιερρακάκη

Ακολούθησε μακροσκελής ανακοίνωση της Επιτροπή Ανταγωνισμού που ανταπαντά:

«Οι υψηλές τιμές παροχής υπηρεσιών δεδομένων μέσω κινητής σύνδεσης στην Ελλάδα δεν είναι καινούργιο πρόβλημα, έχει απασχολήσει επανειλημμένα τις ετήσιες μελέτες σύγκρισης τιμών παροχής υπηρεσιών ευρυζωνικού κινητού δικτύου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, και επίσης την ελληνική κυβέρνηση. Οπότε, η Επιτροπή Ανταγωνισμού αξιολόγησε ότι μία τέτοια μελέτη και η δημόσια συζήτηση που θα ακολουθήσει είναι απαραίτητα, λόγω των σημαντικών επιπτώσεων σε βάθος χρόνου που μπορεί να έχει η ανταγωνιστική δομή των υπηρεσιών ευρυζωνικού κινητού δικτύου για την ανάπτυξη της ψηφιακής οικονομίας στην Ελλάδα, και ειδικά του e-commerce και των νέων τεχνολογιών fintech. […]

Στο πλαίσιο προώθησης πολιτικών ανταγωνισμού, το οποίο αποτελεί αρμοδιότητα της Επιτροπής Ανταγωνισμού για κάθε τομέα της οικονομίας, ως η κατεξοχήν Αρχή Ανταγωνισμού στην Ελλάδα, η Επιτροπή Ανταγωνισμού αξιολόγησε ότι μία τέτοια μελέτη και η δημόσια συζήτηση που θα ακολουθήσει, είναι απαραίτητα λόγω των σημαντικών επιπτώσεων σε βάθος χρόνου που μπορεί να έχει η ανταγωνιστική δομή των υπηρεσιών ευρυζωνικού κινητού δικτύου για την ανάπτυξη της ψηφιακής οικονομίας στην Ελλάδα, και ειδικά του e-commerce και των νέων τεχνολογιών fintech. Η μελέτη της Rehweel εκφράζει τις απόψεις του εμπειρογνώμονα, ο οποίος επιλέχθηκε με απόφαση της ολομέλειας της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η οποία αποτελείται μόνο από μέλη ειδικούς εμπειρογνώμονες στο δίκαιο και οικονομικά του ανταγωνισμού με σημαντική εμπειρία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Πριν τη δημοσίευσή της, η μελέτη επίσης αξιολογήθηκε και από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες, διεθνούς κύρους καθηγητές οικονομικών δικτύων και οικονομικών του ανταγωνισμού και της ψηφιακής οικονομίας από το εξωτερικό. Συνεπώς, η μελέτη πληροί κάθε κριτήριο αξιοπιστίας, κρίνοντας με αμιγώς επιστημονικούς και τεχνοκρατικούς όρους.

Η μελέτη επίσης εστιάζει σε ένα πρόβλημα που δεν είναι καινούριο, τις υψηλές τιμές στην Ελλάδα, παροχής υπηρεσιών δεδομένων μέσω κινητής σύνδεσης, κάτι το οποίο έχει απασχολήσει επανειλημμένα τις ετήσιες μελέτες σύγκρισης τιμών παροχής υπηρεσιών ευρυζωνικού κινητού δικτύου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, και επίσης την ελληνική κυβέρνηση. Συνεπώς, πρόκειται για ένα υπαρκτό πρόβλημα, που ασφαλώς δεν εφηύρε για πρώτη φορά η Επιτροπή Ανταγωνισμού, και το οποίο απασχολεί τους καταναλωτές εδώ και καιρό, οι οποίοι κάνουν διαρκείς ερωτήσεις και παράπονα, τόσο στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, όσο και στην ΕΕΤΤ (στην οποία η Επιτροπή Ανταγωνισμού συστηματικά τα επικοινωνεί).

Η απάντηση σε αβάσιμες αιτιάσεις έναντι της μελέτης από ορισμένους, έχει δοθεί από τον συντάκτη της μελέτης, την Rewheel. Σκοπός της Επιτροπής Ανταγωνισμού είναι, χωρίς να υπάρξει κατάσταση υπερ-ρύθμισης της αγοράς, να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός, το οποίο πιστεύουμε ότι θα οδηγήσει σε χαμηλότερες τιμές, καλύτερη ποιότητα δικτύου και σε μεγαλύτερη βάση χρηστών κλείνοντας το ψηφιακό χάσμα, προς όφελος της καινοτομίας, των τελικών καταναλωτών, ειδικά της νέας γενιάς, αλλά και των επιχειρήσεων (εταιρειών τηλεπικοινωνιών και ψηφιακής οικονομίας γενικότερα).»

Μακροσκελώς σας ανέφερα όλα τα δεδομένα της κόντρας που ξέσπασε. Να προσθέσω στο κάδρο και τις παραινέσεις/ επισημάνσεις/ συναντήσεις που έχουν κάνει στα τέλη του 2019 τόσο ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης όσο και ο Υπουργός Ψηφιακής πολιτικής Κυριάκος Περρακάκης κυρίως για το ζήτημα των χρεώσεων με τις εταιρίες να ανταποκρίνονται  με κάποια κίνητρα και πακέτα προς τους καταναλωτές.

Όλο αυτό το κλ

Νίκος Παππάς και Λευτέρης Κρέτσος την περίοδο του «πολέμου» για τις τηλεοπτικές άδειες

ίμα αλλά και το ύφος των ανακοινώσεων και των απαντήσεων μου θύμισαν τις αρχές του 2016 και την περίφημη μελέτη του Πανεπιστημίου της Φλωρεντίας για τις τέσσερις τηλεοπτικές άδειες που οδήγησε σε πόλεμο κυβέρνηση και καναλάρχες με τα γνωστά επεισόδια και αποτελέσματα. Βέβαια τώρα την μελέτη στην Φινλανδία (και όχι στην Φλωρεντία) την παρήγγειλε μια ανεξάρτητη αρχή και όχι η κυβέρνηση και τότε η αγορά ήθελε πολλές άδειες ενώ η κυβέρνηση λιγότερες. Στην περίπτωση των εταιριών κινητών τηλεφωνίας οι τρεις εν λειτουργία δεν θέλουν τέταρτο στην αγορά και η σημερινή κυβέρνηση δεν θέλει μπελάδες. Εκτός αν ο κ. Λιανός ξέρει κάτι περισσότερο. Η συνέχεια επί της οθόνης του κινητού σας…