Ατυχές παράδειγμα σε σχολικό βιβλίο Οικονομικών: Ο πλούσιος ποδοσφαιριστής που δεν προλαβαίνει...
Αίσθηση και αντιδράσεις έχει προκαλέσει μια αναφορά στο νέο σχολικό βιβλίο «Οικονομικά» Γ' Γυμνασίου για το τι εννοούμε με τον όρο «οικονομική στενότητα».

Αρνητικά σχόλια προκαλεί το παράδειγμα που έχει επιλεγεί για να διδαχθεί ο όρος «οικονομική στενότητα» στους μαθητές της Γ' Γυμνασίου και βρίσκεται στη σελίδα 11 του νέου σχολικού βιβλίου, «Οικονομικά».
Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι πρόκειται για σχολικό εγχειρίδιο του υπουργείου Παιδείας της Κύπρου που διδάσκεται στην Α΄ Λυκείου και παραχωρήθηκε στο ελληνικό Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), για την κάλυψη της ανάγκης διδασκαλίας του νέου μαθήματος, στη Γ΄ Γυμνασίου.
Ειδικότερα γράφει: «Η ανεπάρκεια των συντελεστών παραγωγής και κατ’ επέκταση των αγαθών και υπηρεσιών λέγεται Στενότητα. Τόσο οι φτωχοί όσο και οι πλούσιοι αντιμετωπίζουν στενότητα. Οικογένειες και με τους δύο γονείς άνεργους για μεγάλο χρονικό διάστημα, στερούνται βασικών αγαθών όπως τροφής, ρουχισμού, συνεχούς παροχής ηλεκτρικού ρεύματος κ.λπ. διότι οι γονείς δεν έχουν τα απαιτούμενα χρήματα για να τα εξασφαλίσουν. Ακόμα, όμως και πολυεκατομμυριούχοι δεν μπορούν να ικανοποιήσουν όλες τους τις ανάγκες. Ο πολυεκατομμυριούχος ποδοσφαιριστής θέλει να περάσει το Σαββατοκύριακό του παίζοντας ποδόσφαιρο και γυρίζοντας διαφημιστικό φιλμάκι, αλλά δεν μπορεί να κάνει και τα δύο ταυτόχρονα».
Ο παραλληλισμός των προβλημάτων επιβίωσης που αντιμετωπίζουν οικογένειες με τις «δυσκολίες πολυτέλειας» που έχουν οι εκατομμυριούχοι προκαλεί τουλάχιστον εύλογη απορία αν όχι θυμό. Η στενότητα με την οποία καλούνται να αναμετρηθούν στην καθημερινότητά τους πολλά νοικοκυριά δεν μπορεί επουδενί να μπει στην ίδια ζυγαριά με εκείνους που όχι απλώς έχουν λύσει το βιοποριστικό τους πρόβλημα αλλά κατά το κοινώς λεγόμενο «δεν ξέρουν τι έχουν».

Το θέμα ανέδειξε με εκτενή ανάρτησή της στο Facebook και η εκπαιδευτικός Τίνα Νάντσου:
«Και όμως είναι κείμενο του νέου σχολικού βιβλίου.
Στην σελίδα 11 του νέου σχολικού βιβλίου "Οικονομικά" Γ γυμνασίου, γράφει μεταξύ άλλων για την στενότητα που τραβάνε οι πολυεκατομμυριούχοι: "Η ανεπάρκεια των συντελεστών παραγωγής και κατ’ επέκταση των αγαθών και υπηρεσιών λέγεται Στενότητα. Τόσο οι φτωχοί όσο και οι πλούσιοι αντιμετωπίζουν στενότητα. Οικογένειες και με τους δύο γονείς άνεργους για μεγάλο χρονικό διάστημα, στερούνται βασικών αγαθών όπως τροφής, ρουχισμού, συνεχούς παροχής ηλεκρικού ρεύματος κ.λπ. διότι οι γονείς δεν έχουν τα απαιτούμενα χρήματα για να τα εξασφαλίσουν. Ακόμα, όμως και πολυεκατομμυριούχοι δεν μπορούν να ικανοποιήσουν όλες τους τις ανάγκες. Ο πολυεκατομμυριούχος ποδοσφαιριστής θέλει να περάσει το Σαββατοκύριακό του παίζοντας ποδόσφαιρο και γυρίζοντας διαφημιστικό φιλμάκι, αλλά δεν μπορεί να κάνει και τα δύο ταυτόχρονα."
Μα είναι δυνατόν; Η στενότητα χτυπά χωρίς έλεος! Από τη μάνα που κόβει το φαγητό στα τρία, μέχρι τον πολυεκατομμυριούχο ποδοσφαιριστή που δεν προλαβαίνει να γυρίσει και διαφήμιση και να παίξει μπαλίτσα το ίδιο ΣΚ.
Πραγματικά, πώς αντέχουν τόση πίεση οι άνθρωποι αυτοί;
Προτείνω να στείλουμε είδη πρώτης ανάγκης: Porche, Ferrari (ΟΠΕΚΕΠΕ) και λίγο χρόνο παραπάνω στο ρολόι.
Να μάθουν τα παιδιά από νωρίς πως στον καπιταλισμό όλοι υποφέρουμε… άλλοι από πείνα, άλλοι από υπερβολικές επιλογές.
ΥΓ. Όταν οι αποφάσεις για την παιδεία παίρνονται στο πόδι επειδή ο ΠΘ αποφάσισε να διδάσκονται Οικονομικά στα σχολεία, και τρέχεις να βρεις βιβλία και να τα επιμεληθείς με την ίδια ταχύτητα που τρέχεις για καφέ, ε, κάτι θα ξεφύγει.
Πώς νιώθει άραγε ένα παιδί που οι γονείς του είναι άνεργοι και παλεύουν καθημερινά να σταθούν όρθιοι; Πώς νιώθει όταν βλέπει την οικογένειά του να περιγράφεται σαν χαμένη υπόθεση, χωρίς καμία ελπίδα ή αξιοπρέπεια; Η γενίκευση αυτή δεν είναι απλώς λανθασμένη – είναι προσβλητική.
Μετά φταίνε τα παιδιά που δεν αγαπούν τα σχολικά βιβλία. Τουλάχιστον, με αυτό το βιβλίο θα γελάσουν όλοι στα σχολεία – κάτι είναι κι αυτό! Και ίσως, για να βρουν και άλλα «διαμαντάκια», να το διαβάσουν λίγο παραπάνω πριν το στείλουν στην ανακύκλωση όπως όλα τα σχολικά βιβλία».
Αναμένουμε να δούμε με μεγάλο ενδιαφέρον αν και πώς θα απαντήσει το αρμόδιο υπουργείο και αν θα διορθωθεί η παραφωνία που «θολώνει» την κατά τ' άλλα σωστή απόφαση να μπει επιτέλους το μάθημα Οικονομίας και στις μικρότερες τάξεις...