Δείτε το βίντεο με το super χταπόδι: Ανέπτυξε ένατο πλοκάμι που απέκτησε αυτόνομη βούληση
Μελέτη αναδεικνύει την ευελιξία του σώματος των κεφαλόποδων μετά από τραυματισμό και κατά την ανάρρωση.

Όταν ένα χταπόδι τραυματίζεται σε ένα πλοκάμι του, αυτό μπορεί να διχαστεί στα δύο, δίνοντας στο κεφαλόποδο ένα επιπλέον άκρο. Ωστόσο, για καιρό ήταν ασαφές πόσο λειτουργικό είναι αυτό το ένατο πλοκάμι, ή πώς τα χταπόδια συνηθίζουν σταδιακά να επαναχρησιμοποιούν το τραυματισμένο τους πλοκάμι.
Τώρα, όπως επισημαίνεται στο Science, η πρώτη μακροχρόνια παρατήρηση ενός από αυτά τα ζώα στην άγρια φύση αποκαλύπτει ότι αυτό το νέο πλοκάμι όχι μόνο λειτουργεί—μπορεί να προσαρμοστεί για να προστατευτεί και να εξειδικευτεί σε σύνθετα, ακόμη και επικίνδυνα, καθήκοντα.
Οι ερευνητές κατέγραψαν 24 βίντεο και σχεδόν 6000 φωτογραφίες ενός νεαρού αρσενικού κοινού χταποδιού (Octopus vulgaris) στα ανοικτά των ακτών της Ίμπιζα, στην Ισπανία. Το συγκεκριμένο χταπόδι είχε υποστεί τραυματισμούς σε πέντε πλοκάμια του, πιθανώς κατά τη διάρκεια μιας συνάντησης με έναν θηρευτή. Τα περισσότερα από τα άκρα του αναπτύχθηκαν κανονικά, αλλά το μπροστινό δεξί του πλοκάμι χωρίστηκε σε δύο μικρότερα κλαδιά.
Αρχικά, το χταπόδι δεν χρησιμοποιούσε το πιο τραυματισμένο του πλοκάμι σε επικίνδυνες συμπεριφορές, όπως η σύλληψη θηραμάτων. Αντ' αυτού, το κουλούριαζε κάτω από το σώμα του ή εκτελούσε άλλες μη επιθετικές συμπεριφορές. Για να αντισταθμίσει αυτή την πιθανή μετατραυματική αντίδραση στη μνήμη του πόνου, ένα άλλο κοντινό πλοκάμι ανέλαβε περισσότερους κινδύνους.
Ωστόσο, τα διχασμένα τμήματα του τραυματισμένου πλοκαμιού ανέλαβαν πιο επικίνδυνα καθήκοντα καθώς δυνάμωναν, αναφέρει η ομάδα στο Animals, συμπεριλαμβανομένης της διερεύνησης αντικειμένων και του εγκλωβισμού θηραμάτων.
Η προσαρμοστικότητα, λένε οι ερευνητές, υπογραμμίζει πόσο ευέλικτα είναι τα χταπόδια: Τα άκρα τους μπορούν να αντιδρούν σε αισθητηριακά ερεθίσματα χωρίς να απαιτείται η εμπλοκή του εγκεφάλου τους, σαν τα πλοκάμια να λαμβάνουν αποφάσεις ανεξάρτητα. Αυτή η αποκεντρωμένη συμπεριφορά φαίνεται να επεκτείνεται και στα διχασμένα πλοκάμια, καθώς αναλαμβάνουν νέες λειτουργίες με την επούλωση και τον χρόνο.