Διαδικτυακή Διδασκαλία: Αληθεύει συμβάν σε σχολείο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης;
Διαδικτυακή Διδασκαλία: Ένα πρωτοφανές περιστατικό συνέβη κατά τη διάρκεια μαθήματος σε σχολείο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Πεύκη. Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του alfavita.gr, την ώρα που οι μαθητές της τάξης παρακολουθούσαν με τη μέθοδο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης το μάθημά τους, άγνωστο μέχρι στιγμής άτομο συνδέθηκε με ψευδώνυμο μέσω της πλατφόρμας Webex και άρχισε να βρίζει με χυδαίους χαρακτηρισμούς την εκπαιδευτικό. Προχώρησε μάλιστα ακόμα πέρα πέρα αφήνοντας άναυδους καθηγήτρια και μαθητές!
Όπως μεταδίδει το alfavita.gr επικοινώνησε με τη διεύθυνση του σχολείου, που επιβεβαίωσε το περιστατικό. Συνετά εκτιμώντας, αρνήθηκε να δώσει οποιαδήποτε πληροφορία σχετικά με το περιστατικό, λέγοντας χαρακτηριστικά πως έχει ήδη ενημερώσει το υπουργείο Παιδείας.
Από την πλευρά του το υπουργείο Παιδείας απάντησε ότι το περιστατικό βρίσκεται υπό διερεύνηση, ώστε να εξακριβωθεί εάν ο «πρωταγωνιστής» που εμπλέκεται σε αυτό, είναι μαθητής της τάξης ή κάποιο άλλο άτομο του σχολείου ή εξωσχολικός. Σύμφωνα δε με πληροφορίες, έχει ενημερωθεί για το ζήτημα και η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.
Είναι προφανές βέβαια πως ένα τέτοιο επεισόδιο δεν θα συνέβαινε αν υπήρχε η φυσική παρουσία. Αλλά ακόμα κι αν είχε συμβεί μέσα στην τάξη, με φυσική παρουσία, τα πράγματα θα ήταν πολύ πιο απλά: καθηγήτρια θα ήταν σε θέση «να γνωρίζει» ποιός έκανε τί και βεβαίως θα μπορούσε να παραπέμψει το μαθητή στη διεύθυνση του σχολείου. Στην περίπτωση όμως της τηλεκπαίδευσης τα δεδομένα είναι εντελώς διαφορετικά και με αυτή την έννοια πρέπει να υπάρξει διαφορετική είδους προστασία.
Πίσω από το διαδίκτυο και τα ψευδώνυμα είναι σαφές πως ελλοχεύουν πολλοί κίνδυνοι. Ποιος μπορεί να κρύβεται πίσω από μια τέτοια ενέργεια; Πώς ένα σχολείο μπορεί να αντιμετωπίσει τέτοιου είδους περιστατικά που συμβαίνουν εξ αποστάσεως; Πώς η καθηγήτρια μπορεί να αποδείξει ότι το περιστατικό αυτό συνέβη πράγματι; Και με ποιον τρόπο η διεύθυνση του σχολείου μπορεί να επιληφθεί επί του θέματος; Το σημαντικό είναι το υπουργείο Παιδείας να διασφαλίσει ότι τέτοιους είδους περιστατικά δεν θα επαναληφθούν στο μέλλον.
Λόγω της πανδημίας, το «σχολικό περιβάλλον» δεν είναι αυτό που γνώριζαν εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς μέχρι σήμερα. Η τάξη ως «φυσικός χώρος» δεν υπάρχει, αντίθετα έχει «τηλε-μεταφερθεί» με μια απλή κάμερα στο σπίτι κάθε μαθητή θέτοντας μια σειρά κρίσιμων ζητημάτων αναφορικά με την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Τόσο οι εκπαιδευτικοί όσοι και οι μαθητές έρχονται αντιμέτωποι με πρωτόγνωρες καταστάσεις, αλλά και με τα νέα προβλήματα που φέρνει αυτή η «νέα πραγματικότητα» στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Σχολιάζοντας το συμβάν, ο Ανδρέας Κότσιφας, Πρόεδρος της Β' ΕΛΜΕ Ανατολικής Αττικής εξηγεί ότι κάθε εκπαιδευτικός στέλνει ένα σύνδεσμο στους γονείς ή στους μαθητές μέσα από τον οποίο τα παιδιά μπορούν να συνδεθούν και να παρακολουθήσουν το διαδικτυακό μάθημα. Αυτός ο σύνδεσμος απευθύνεται αποκλειστικά και μόνο στους μαθητές που βρίσκονται στο σπίτι και δεν μπορούν να επιστρέψουν στα σχολεία. Παρόλα αυτά, αν ο σύνδεσμος αυτός βρεθεί σε «λάθος χέρια» προκύπτουν ανάλογα περιστατικά όπως αυτό που περιγράφουμε σήμερα.
Σε αυτή την περίπτωση δεν πρόκειται για λάθος της εκπαιδευτικού, αλλά εξετάζεται αν κάποιος μαθητής της τάξης έστειλε σε κάποιον άλλο τον σύνδεσμο.