Έρχονται τα υπερηχητικά ταξίδια: Σε λιγότερο από 60 λεπτά η πτήση Νέα Υόρκη - Παρίσι το 2030
Αν λάβει έγκριση για εμπορικά δρομολόγια, το αεροσκάφος των 33 εκατομμυρίων δολαρίων θα μπορεί να διανύσει την απόσταση Νέας Υόρκης – Παρισιού (5.835 χλμ) σε λιγότερο από μία ώρα.

Το υπερηχητικό ταξίδι πλησιάζει στην πραγματικότητα, χάρη σε μια επαναστατική δοκιμή που πραγματοποιήθηκε από την startup Venus Aerospace με έδρα το Τέξας.
Η εταιρεία πραγματοποίησε την πρώτη ατμοσφαιρική δοκιμή παγκοσμίως κινητήρα τύπου RDRE (Rotating Detonation Rocket Engine) - ενός καινοτόμου συστήματος πρόωσης που βασίζεται σε περιστρεφόμενες εκρήξεις αντί για σταθερή καύση.
Η ιστορική εκτόξευση έγινε την Τετάρτη 14 Μαΐου, στις 7:37 το πρωί (τοπική ώρα), στο Spaceport America στο Νέο Μεξικό. Ένας μικρός πύραυλος εξοπλισμένος με τον νέο κινητήρα απογειώθηκε με επιτυχία, γράφοντας ιστορία.
«Αυτό είναι το σημείο για το οποίο δουλεύουμε εδώ και πέντε χρόνια», δήλωσε η CEO της Venus, Sassie Duggleby.
Ταχύτητες Mach 4
Η εταιρεία σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει τον κινητήρα στο Stargazer, το υπερηχητικό της αεροσκάφος, που αναμένεται να φτάσει ταχύτητες Mach 4 (περίπου 4.940 χλμ/ώρα) - δηλαδή τέσσερις φορές την ταχύτητα του ήχου, αναφέρει το DailyMail.
Αν λάβει έγκριση για εμπορικά δρομολόγια, το αεροσκάφος των 33 εκατομμυρίων δολαρίων θα μπορεί να διανύσει την απόσταση Νέας Υόρκης – Παρισιού (5.835 χλμ) σε λιγότερο από μία ώρα. Πρόκειται για ταχύτητα σχεδόν τριπλάσια από εκείνη του θρυλικού Concorde, που χρειαζόταν περίπου 3 ώρες, ενώ η σημερινή διάρκεια της πτήσης αγγίζει τις 8 ώρες.
Η Venus Aerospace στοχεύει να λανσάρει το αεροσκάφος στις αρχές της δεκαετίας του 2030, με δυνατότητα μεταφοράς έως και 12 επιβατών ανά πτήση.
Σε σύγκριση με τους παραδοσιακούς πυραυλοκινητήρες, οι RDRE προσφέρουν μεγαλύτερη απόδοση και μικρότερο όγκο, καθιστώντας τους ιδανικούς για προηγμένα αεροδιαστημικά οχήματα.
Υπάρχει η ιδέα από τη δεκαετία του 1980
«Αποδείξαμε ότι αυτή η τεχνολογία λειτουργεί - όχι μόνο σε προσομοιώσεις ή στο εργαστήριο, αλλά στον αέρα», σημείωσε η Duggleby. «Με αυτό το ορόσημο, βρισκόμαστε ένα βήμα πιο κοντά στο να κάνουμε την υπερηχητική πτήση προσβάσιμη, οικονομική και βιώσιμη».
Αν και η ιδέα του RDRE υπάρχει θεωρητικά από τη δεκαετία του '80, ποτέ πριν δεν είχε πραγματοποιηθεί πραγματική δοκιμή με κινητήρα τέτοιας ισχύος στον αέρα.
Ο συνιδρυτής και CTO της εταιρείας, Andrew Duggleby, πρόσθεσε:
«Η περιστρεφόμενη έκρηξη ήταν για καιρό το Άγιο Δισκοπότηρο στην αύξηση απόδοσης. Καταφέραμε να λύσουμε τα τελευταία κρίσιμα κομμάτια ώστε να αξιοποιήσουμε πλήρως τα οφέλη της τεχνολογίας αυτής. Χτίσαμε έναν κινητήρα που λειτουργεί — και λειτουργεί αξιόπιστα και αποδοτικά».
Τι είναι ο κινητήρας RDRE
Ο κινητήρας RDRE έχει σχεδιαστεί να συνεργάζεται με το VDR2 ramjet, ένα προηγμένο σύστημα πρόωσης που «αναπνέει» αέρα από την ατμόσφαιρα, αντί να κουβαλά οξυγόνο όπως οι πύραυλοι. Η τεχνολογία περιστρεφόμενης έκρηξης χρησιμοποιεί υπερηχητικά κύματα κρούσης για να ωθήσει αέρα και καύσιμο μέσα από τον κινητήρα με ταχύτατο ρυθμό.
«Αυτός ο συνδυασμός επιτρέπει σε ένα αεροσκάφος να απογειώνεται από συμβατικό διάδρομο και στη συνέχεια να φτάνει ταχύτητες άνω των Mach 6, διατηρώντας υπερηχητική πτήση χωρίς ανάγκη πυραυλικών ενισχυτών», ανακοίνωσε η εταιρεία.
Η Venus προχωρά τώρα σε πλήρους κλίμακας δοκιμές και ενσωμάτωση του κινητήρα στο Stargazer M4, με στόχο να γίνει το πρώτο επιβατικό αεροσκάφος που ξεπερνά την ταχύτητα του ήχου μετά την απόσυρση του Concorde.
Το Concorde, που αποσύρθηκε πριν από 20 χρόνια, έφτανε σε ύψος έως 60.000 πόδια. Το Stargazer, σύμφωνα με τη Venus Aerospace, θα πετά ακόμα πιο ψηλά - στα 110.000 πόδια.
Όπως οι επιβάτες του Concorde κάποτε, έτσι και εκείνοι του Stargazer θα έχουν την ευκαιρία να δουν την καμπυλότητα της Γης με γυμνό μάτι, κάτι που γίνεται ορατό από υψόμετρα άνω των 50.000 ποδιών.