Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών: Στηρίζουμε το ΕΚΚΟΜΕΔ – Τεχνητή η εικόνα κρίσης
Αντιδράσεις μετά το δημοσίευμα του Variety για καθυστερήσεις στις πληρωμές ξένων παραγωγών από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.

Ανησυχία και συζητήσεις έχει προκαλέσει στον διεθνή κινηματογραφικό χώρο η πρόσφατη αναφορά του περιοδικού Variety, η οποία κάνει λόγο για σοβαρές καθυστερήσεις στις πληρωμές ξένων παραγωγών από το ΕΚΚΟΜΕΔ (Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών Μέσων και Δημιουργίας – Creative Greece). Το θέμα αναδείχθηκε έντονα κατά τη διάρκεια του τελευταίου Φεστιβάλ των Καννών, φέρνοντας στο προσκήνιο ερωτήματα για τη χρηματοδοτική συνέπεια της Ελλάδας στον συγκεκριμένο τομέα.
Σε απάντηση στη δυσμενή δημοσιότητα, η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών (ΕΕΣ) εξέδωσε ανακοίνωση, χαρακτηρίζοντας την κατάσταση ως «τεχνητή κρίση». Παράλληλα, εξέφρασε τη στήριξή της στο έργο των ελληνικών θεσμών και του ΕΚΚΟΜΕΔ, τονίζοντας πως πρέπει να του επιτραπεί να συνεχίσει το έργο του με βάση τη διαφάνεια και την αξιοκρατία, ενισχυόμενο διαρκώς από την Πολιτεία.
Αξίζει να σημειωθεί πως λίγες ημέρες μετά τη δημοσίευση του άρθρου του Variety, το ίδιο το ΕΚΚΟΜΕΔ τοποθετήθηκε δημόσια, επιχειρώντας να δώσει τις δικές του εξηγήσεις και να καθησυχάσει τις ανησυχίες που δημιουργήθηκαν.
Η αξιοπιστία της Ελλάδας ως προορισμός για διεθνείς κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές είναι ιδιαίτερα κρίσιμη, ειδικά σε μια περίοδο που η χώρα επενδύει συστηματικά στην προώθηση της μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων όπως το πρόγραμμα cash rebate και άλλα θεσμικά κίνητρα.

Ολόκληρη η ανακοίνωση της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών
Μετά το πρόσφατο δημοσίευμα του Variety και κάποιων ελληνικών ΜΜΕ, που το αναπαρήγαγαν, ως προς τη φερόμενη αναστάτωση στο χώρο του ΕΚΚΟΜΕΔ, η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών κρίνει απαραίτητο να καταθέσει δημόσια την άποψή της:
Είναι γεγονός ότι επί δεκαετίες, με ιδιαίτερη μάλιστα ένταση από την έναρξη της οικονομικής κρίσης του 2010 και μετά, ο οπτικοακουστικός χώρος και οι δημιουργοί του δοκιμάστηκαν έντονα, καθώς το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ) αδυνατούσε να τους στηρίξει, λόγω ελλιπούς χρηματοδότησης από τη Πολιτεία.
Από το 2017, δημιουργήθηκε ένας νέος φορέας: το ΕΚΟΜΕ, που πρόσφατα κατόπιν σχετικής νομοθετικής πρωτοβουλίας, και χωρίς να υπάρξει επί της ουσίας αντίδραση από τον οπτικοακουστικό χώρο, συγχωνεύθηκε με το ΕΚΚ, δημιουργώντας έναν ενιαίο φορέα οικονομικής και όχι μόνο ενίσχυσης των κινηματογραφικών και τηλεοπτικών παραγωγών, το ΕΚΚΟΜΕΔ. Πρόκειται για ένα δημιουργικό “σύμφωνο συμβίωσης” των δύο φορέων, που στήριξε και η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, τονίζοντας ταυτόχρονα την ανάγκη απαλλαγής από παθογένειες του παρελθόντος. Επικεφαλής μάλιστα σε αυτό βρίσκεται σήμερα ένας άνθρωπος που, αντικειμενικά, έχει ασχοληθεί με τα ζητήματα του χώρου, με γνώση της δημόσιας διοίκησης και κρατώντας τις αναγκαίες “ίσες αποστάσεις” στον νέο φορέα.
Μια τέτοια συγχώνευση δύο κορυφαίων φορέων, αν και αναγκαία, είναι λειτουργικά δύσκολη και διαδικαστικά χρονοβόρα. Παρ’ όλα αυτά, ήδη χορηγούνται εγκρίσεις, δίνονται χρηματοδοτήσεις, ευρωπαϊκά βραβεία έρχονται στην Αθήνα και το κυριότερο, αυξήθηκε κατά πολύ ο προϋπολογισμός του νέου Οργανισμού, συγκριτικά με τους πενιχρούς προϋπολογισμούς του ΕΚΚ.
Θεωρούμε ότι τα πρόσφατα δημοσιεύματα αφορούν μια τεχνητή κρίση και όχι τις πραγματικές συνθήκες λειτουργίας του νέου φορέα που ήδη αποπληρώνει μεγάλο μέρος των προηγούμενων χρεών. Κρίνουμε λοιπόν πως το ΕΚΚΟΜΕΔ πρέπει να αφεθεί να επιτελέσει το θεσμικό του ρόλο με διαφάνεια, αξιοκρατία και με διαρκή ενίσχυση από τη Πολιτεία.
Το ΕΚΚΟΜΕΔ αποτελεί τη μοναδική ελπίδα παλαιών και νέων δημιουργών σε ένα πολυσύνθετο, εγχώριο και διεθνές, οπτικοακουστικό περιβάλλον. Χρειάζεται σοβαρότητα και υπεύθυνη στήριξη από όλους μας στον χώρο της ελληνικής Κινηματογραφίας.