Πανελλήνιες 2020 Έκθεση: Δύσκολο και απαιτητικό το θέμα, λένε οι φροντιστές
Ξεκίνησαν σήμερα οι Πανελλήνιες με πρώτο εξεταζόμενο μάθημα τη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία. Οι υποψήφιοι κλήθηκαν να αναπτύξουν ένα κείμενο με θέμα την ανάγνωση του βιβλίου και τον ρόλο της στη γενικότερη διαχείριση του προσωπικού χρόνου. Η Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδας (ΟΕΦΕ) σχολίασε το θέμα ως υψηλών απαιτήσεων. Η θεματική ενότητα του «Βιβλίου» εντάσσεται στα διδακτέα θέματα των μικρότερων τάξεων του λυκείου, ενώ, ταυτόχρονα, συνδέεται και με την προτροπή της φιλαναγνωσίας σε όλη τη διάρκεια της φετινής χρονιάς και σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Παρόλα αυτά, ο συνδυασμός των κειμένων και των ερωτημάτων με την ειδική ενότητα της ποίησης προκαλεί δυσκολίες στην ανάπτυξη τόσο του λογοτεχνικού ερωτήματος, όσο και των επιμέρους αναφορών σε αυτήν. Όσον αφορά στις λεξιλογικές ασκήσεις, αυτές αντλούνται με σχετική ευκολία μέσα από τα κείμενα, αλλά χρειάζεται προσοχή από τους μαθητές τόσο στο ερώτημα «ΣΩΣΤΟ-ΛΑΘΟΣ» (Β1), επειδή απαιτούνται αναφορές και στα δύο κείμενα, όσο και στα ερωτήματα που αφορούν τη στίξη και τα σχήματα λόγου (Β2.α), καθώς είναι επιβεβλημένες ακριβείς αναφορές. Το θέμα της έκθεσης απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή, διότι ο κάθε μαθητής/τρια είναι ανάγκη να υποστηρίξει με προσωπικά επιχειρήματα τη στάση του απέναντι στην ανάγνωση βιβλίων. Πρόκειται για ένα υψηλών απαιτήσεων θέμα, που απευθύνεται σε κατάλληλα προετοιμασμένους μαθητές. Στην προσπάθειά μας να καλύψουμε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο φάσμα προσεγγίσεων, αναφέρουμε και τις δύο συμπεριφορές γνωρίζοντας ότι οι μαθητές μπορούν να επιδείξουν είτε αρνητική στάση απέναντι στην ανάγνωση βιβλίων, είτε φιλαναγνωσία.
Το σχόλιο της ΟΕΦΕ για τη Νεοελληνική Γλώσσα (παλαιό σύστημα)
Η θεματική ενότητα του «Βιβλίου» εντάσσεται στα διδακτέα θέματα των μικρότερων τάξεων του λυκείου, ενώ, ταυτόχρονα, συνδέεται και με την προτροπή της φιλαναγνωσίας σε όλη τη διάρκεια της φετινής χρονιάς και σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Στο σύνολό του το διαγώνισμα των αποφοίτων είναι διαχειρίσιμο, με οικείες, τυποποιημένες ερωτήσεις, χωρίς ιδιαίτερες απαιτήσεις. Το θέμα της έκθεσης-παραγωγής λόγου είναι προσδιορισμένο στην οικεία ενότητα του βιβλίου (η συμβολή του βιβλίου στη συγκρότηση της προσωπικότητας των νέων και δράσεις εντός και εκτός σχολείου που θα βοηθήσουν στη φιλαναγνωσία), είναι με ευκρίνεια δοσμένο και δεν παρουσιάζει δυσκολίες στην προσέγγισή του.
Αυτό ήταν το θέμα της Έκθεσης
Το θέμα της έκθεσης, αλλά και οι ερωτήσεις στις οποίες κλήθηκαν να απαντήσουν οι υποψήφιοι, βασίστηκαν σε τρία κείμενα. Το πρώτο, ήταν ένα διασκευασμένο κείμενο του συγγραφέα Θεόδωρου Γρηγοριάδη, που έχει δημοσιευθεί στον ημερήσιο Τύπο. Το δεύτερο ήταν ένα δοκίμιο του συγγραφέα, μεταφραστή και εκδότη Κώστα Ε. Τσιρόπουλου, το κείμενο «Γράφειν», που ανήκει στη συλλογή δοκιμίων «Η Μόνωση ως Συνομιλία» (2003). Το τρίτο, ήταν ποίημα του Τίτου Πατρίκιου από τη συλλογή «Σε βρίσκει η ποίηση» (2012).
Οι υποψήφιοι των εσπερινών λυκείων κλήθηκαν να αναπτύξουν τις θέσεις τους και να απαντήσουν σε ερωτήματα για άρθρο του συγγραφέα Αλέξη Σταμάτη. (διαβάστε αναλυτικά)