Κι όμως η τρύπα στο κάτω μέρος της παραμάνας κάπου χρησιμεύει
Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν έχουν αφιερώσει μάλλον πολύ χρόνο για να αναλογιστούμε την ανατομία της παραμάνας.

Δεν θα ξαναδείτε ποτέ με τον ίδιο τρόπο μια απλή παραμάνα.
«Αυτά τα πράγματα είναι τόσο σπουδαία και έχουν τόσες πολλές χρήσεις σε τόσους πολλούς τομείς. Οι πελάτες απλά με βρίσκουν», λέει ο Larry Schwartz, ο οποίος δραστηριοποιείται στην επιχείρηση με τις παραμάνες ασφαλείας για περισσότερα από 20 χρόνια. Και δεν υπερβάλλει.
Οι παραμάνες ασφαλείας βρίσκονται παντού - σε κουτιά ραπτικής, κουτιά πρώτων βοηθειών, τσάντες με πάνες - και το πιθανότερο είναι ότι έχετε μερικές από αυτές στο συρτάρι με τα άχρηστα αντικείμενα ή θαμμένες στον πάτο της τσάντας σας αυτή τη στιγμή.
Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν έχουν αφιερώσει μάλλον πολύ χρόνο για να αναλογιστούμε την ανατομία της παραμάνας. Απλά αρπάζουμε μία σε περίπτωση ανάγκης στα ρούχα μας – ένα σπασμένο φερμουάρ, ένα πεσμένο στρίφωμα, ένα «ατίθασο» λουράκι σουτιέν, ή απλά styling – και ελπίζουμε να μην τρυπηθούμε κατά τη διαδικασία.
Την επόμενη φορά, όμως, που θα πιάσετε μια ταπεινή παραμάνα ρίξτε μια πιο προσεκτική ματιά. Βλέπετε αυτή τη μικρή τρύπα στη μία μεριά; Δεν είναι κάποιο ελάττωμα ούτε κάποιο ιδιόμορφο σχέδιο. Έχει συγκεκριμένη χρήση και στην πραγματικότητα είναι το «μυστικό» της υπερδύναμης της παραμάνας.
Γιατί έχουν τρύπα οι παραμάνες τελικά;
Στην πραγματικότητα, υπάρχουν δύο τρύπες σε μια παραμάνα: μια στο πάνω μέρος όπου ασφαλίζει και μία στο κάτω μέρος. Και ναι, και οι δύο εξυπηρετούν έναν σκοπό πέρα από το να φαίνονται σαν μικροσκοπικά σχεδιαστικά χαρακτηριστικά. «Η τρύπα στην κορυφή, όπου ασφαλίζει, αφαιρεί μέρος της πίεσης, ώστε να μπορείτε να λυγίζετε την καρφίτσα πιο εύκολα όταν την ανοίγετε και την κλείνετε», εξηγεί ο Schwartz. «Η τρύπα στο κάτω μέρος, μέσα στο πηνίο, είναι ο μηχανισμός ελατηρίου που το κάνει να ανοίγει».
Εντάξει, οι παραμάνες ασφαλείας δεν «φωνάζουν» ακριβώς μηχανική υψηλής τεχνολογίας. Αλλά υπάρχει περισσότερος σχεδιασμός σε αυτή τη μικροσκοπική μεταλλική παραμάνα απ’ ότι μπορεί να αντιλαμβάνεστε εκ πρώτης όψεως. Για παράδειγμα, αυτή η τρύπα στο κάτω μέρος είναι επίσης το σημείο όπου το σύρμα αγκυρώνεται κατά τη διαδικασία κατασκευής, πριν συστραφεί σε αυτό το σφιχτό πηνίο.
Αλλά δεν είναι μόνο αυτό!
Σε τι χρησιμεύει
Μόλις δημιουργηθεί το πηνίο, η τρύπα αυτή συνεχίζει να εξυπηρετεί έναν σκοπό: τη διατήρηση της τάσης του ελατηρίου. Αυτή είναι η μαγεία που επιτρέπει στην παραμάνα να κλείσει και να παραμείνει κλειστή, αντί να ανοίξει και να μετατρέψει την κατάσταση με το κουμπί που σας λείπει σε κατάσταση επείγουσας ανάγκης.
Χωρίς την τάση που δημιουργείται από το πηνίο -και ενισχύεται από την κάτω τρύπα- η περόνη δεν θα κρατιόταν κλειστή. Θα ήταν απλώς ένα μαχαιρωμένο καλώδιο με προβλήματα δέσμευσης.
«Ο σχεδιασμός είναι πραγματικά τόσο ιδιοφυής και τόσο απλός», λέει ο Schwartz. Και σε αντίθεση, ας πούμε, με το βαμβάκι στα μπουκαλάκια με τα χάπια, εξακολουθεί να αποτελεί βασικό συστατικό της παραμάνας.
Πώς προέκυψε η τρύπα στην παραμάνα
Ο ιδιοφυής σχεδιασμός της σύγχρονης παραμάνας χρονολογείται από τον 19ο αιώνα, με έναν άνδρα ονόματι Walter Hunt, ο οποίος είχε ένα πρόβλημα να λύσει. Συγκεκριμένα, ο Χαντ φέρεται να προσπαθούσε να εξοφλήσει ένα χρέος 15 δολαρίων και το 1849 δεν είχε πολλές επιλογές.
Όπως λέει η ιστορία, μια μέρα, βυθισμένος σε σκέψεις, χαζεύοντας στριφογύριζε ένα κομμάτι σύρμα και ανακάλυψε ότι είχε φτιάξει μια θηλιά που μπορούσε να ανοίγει και να κλείνει. Και κάπως έτσι γεννήθηκε η παραμάνα. Συνέταξε δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για την εφεύρεσή του και την πούλησε για μερικές εκατοντάδες δολάρια, αγνοώντας βεβαίως ότι θα γινόταν MVP για τους επόμενους αιώνες.
Η τρύπα στο πηνίο υπήρχε στο σχέδιο από την αρχή, επειδή είναι αναπόσπαστο κομμάτι του τρόπου λειτουργίας του όλου μηχανισμού. Τούτου λεχθέντος, καθώς οι παραμάνες εξελίχθηκαν με την πάροδο του χρόνου, υπήρξαν κάποιες νέες εκδοχές του σχεδιασμού, και δεν έχουν όλες την κάτω τρύπα.