Μαύρισμα: Φυσικά και όλοι γνωρίζουμε το πόσο απαραίτητη είναι η σωστή χρήση αντηλιακού κατά την έκθεσή μας στον ήλιο.

Αυτό που μπορεί να μην ξέρουμε, είναι το πόσο συμβάλλουν σε ένα σωστό μαύρισμα οι διάφορες τροφές, που όχι μόνο βοηθούν στην ενεργοποίηση της μελανίνης αλλά και στην προστασία του δέρματός μας.

Οι διατροφολόγοι δίνουν διατροφικές συμβουλές για τους λάτρεις του ήλιου, βοηθώντας μας να βρούμε το δρόμο για το τέλειο μαύρισμα μέσα και από τις τροφές. Πολλές από αυτές περιέχουν θρεπτικά συστατικά που μπορούν επίσης να βοηθήσουν στην τόνωση των αντιοξειδωτικών επιπέδων του δέρματός μας και να μας προστατεύσουν από τη ζημιά που μπορεί να προκαλέσει ο ήλιος.

Η διατροφή παίζει σημαντικό ρόλο στο μαύρισμα, στην αντηλιακή (αντιοξειδωτική) προστασία, στην ενυδάτωση του σώματος και της επιδερμίδας, στην ανάπλαση του δέρματος και τη διατήρηση της σφριγηλότητάς του, στη γρηγορότερη επούλωση των εγκαυμάτων και σε πολλές ακόμα φυσιολογικές μεταβολικές και μη διεργασίες του μεγαλύτερου οργάνου-ιστού του σώματος μας.

Εκτός από το χαλκό που διεγείρει τη λειτουργία του ενζύμου τυροσινάση, με τη βοήθεια της οποίας παράγεται η μελανίνη και βρίσκεται στα μανιτάρια, το συκώτι, τα θαλασσινά, τα καρύδια και τα σταφύλια, δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία για να επιβεβαιώσουμε ότι συγκεκριμένες τροφές διεγείρουν την παραγωγή μελανίνης.

Από την άλλη όμως, διάφορα αντιοξειδωτικά, όπως τα καροτενοειδή, το λυκοπένιο, η λουτείνη και άλλα, ευθύνονται σε μικρό, έστω, βαθμό για το σκουρόχρωμο της επιδερμίδας μας. Οι ουσίες αυτές (χρωστικές), πέρα από την ωφέλιμη αντιοξειδωτική προστασία, εναποτίθενται κάτω από την επιδερμίδα και σε υψηλές συγκεντρώσεις μπορούν να επηρεάσουν και το χρώμα του δέρματος.

Ας δούμε λοιπόν, τα συστατικά αυτά και τα τρόφιμα στα οποία εμπεριέχονται.

1. Κακάο

Πρώτο στη λίστα είναι μια ευχάριστη έκπληξη. Το ακατέργαστο κακάο περιέχει μια καλή δόση αντιοξειδωτικών που προστατεύουν το δέρμα μας από το ηλιακό έγκαυμα. Άλλη μια δικαιολογία για να απολαύσουμε άφθονα σοκολατένια brownies.

2. Φρούτα και λαχανικά με κίτρινο ή πορτοκαλί χρώμα

Τα καροτενοειδή, υπάρχουν κατά βάση σε πορτοκαλο-κίτρινα φρούτα και λαχανικά (και πράσινα φυλλώδη), όπως το καρότο (καροτένια), η ντομάτα (λυκοπένιο), τα βερίκοκα και τα ροδάκινα, το καρπούζι και το πεπόνι, το μάνγκο, οι πιπεριές, οι κολοκύθες, το μπρόκολο και το σπανάκι.

Μάλιστα φαίνεται ότι τα καροτενοειδή προστατεύουν το δέρμα από τους διάφορους ερεθισμούς και τις πανάδες. Περιέχουν ένα πολύ ισχυρό αντιοξειδωτικό που ονομάζεται β-καροτένιο, μια πορτοκαλοκόκκινη χρωστική που μετατρέπεται από το ανθρώπινο σώμα σε βιταμίνη Α.

Η βιταμίνη Α είναι πολύ σημαντική για το υγιές δέρμα, τα νύχια, το ανοσοποιητικό αλλά και για ένα ωραίο μαύρισμα, καθώς βελτιώνει το χρώμα του δέρματος. Όταν τρώτε πολλά προϊόντα πλούσια σε καροτενοειδή, η περίσσεια τους αποθηκεύεται στο λίπος ακριβώς κάτω από το δέρμα και οι χρωστικές τους φαίνονται μέσα από αυτό και σας δίνουν μια υγιή λάμψη που μιμείται το μαύρισμα. Επιπλέον, αποτρέπουν τις ρυτίδες, καταστρέφοντας τις ελεύθερες ρίζες που βλάπτουν το δέρμα μετά από την πολύωρη έκθεση στον ήλιο.

Τα σκούρα φυλλώδη λαχανικά όπως το σπανάκι και το kale περιέχουν επίσης μεγάλες ποσότητες β-καροτένιου και συμβάλλουν σε ένα υγιές μαύρισμα.

3. Εσπεριδοειδή και τρόφιμα με βιταμίνη C

H βιταμίνη C, εκτός του ότι εμποδίζει την ανάπτυξη των ελεύθερων ριζών που σχηματίζονται από την υπεριώδη ακτινοβολία, συμβάλλει στη διατήρηση της σφριγηλότητας και της επιδερμίδας και συντελεί στη γρήγορη επούλωση των εγκαυμάτων από τον ήλιο.

Ακόμα, δρα πιο αποτελεσματικά όταν συνδυάζεται με τη βιταμίνη Ε (και το χαλκό). Βρίσκεται δε σε στις φράουλες, τα πεπόνια, τις ντομάτες, τις πιπεριές, και στα λεμόνια, στο μπρόκολο και στο σπανάκι.

Τα εσπεριδοειδή δεν είναι η μόνη πηγή της απαραίτητης καθημερινής δόσης βιταμίνης C. Ένα φλιτζάνι μπρόκολο έχει περισσότερο από το διπλάσιο της ποσότητας βιταμίνης C από ένα ολόκληρο λεμόνι. Η βιταμίνη C είναι σημαντική για την προστασία από τις ανοσολογικές ανεπάρκειες καθώς και για την ενίσχυση της παραγωγής κολλαγόνου.

Έτσι, ο συνδυασμός καροτενοειδών και βιταμίνης C στο μπρόκολο μπορεί να βελτιώσει τόσο το χρώμα όσο και τις λειτουργίες του δέρματός και να αποτελέσει έναν ακόμη σύμμαχο στην κατάκτηση του τέλειου μαυρίσματος.

4. Τυρί Cottage

Πλούσιο σε τυροσίνη και ασβέστιο, το τυρί cottage προσφέρει πρωτεΐνες, βιταμίνη Β-12 και Α και μπορεί να προστεθεί στις τροφές που θα μας βοηθήσουν να επιτύχουμε ένα ωραίο μαύρισμα.

5. Ωμέγα 3 λιπαρά

Μην ξεχνάτε τα ωμέγα 3 λιπαρά. Τρόφιμα όπως τα λιπαρά ψάρια και οι ξηροί καρποί συμβάλλουν στη μείωση των φλεγμονών και στην προστασία του δέρματος από το ηλιακό έγκαυμα και το μελάνωμα.

Επίσης, παρόλο που το ελαιόλαδο δεν περιέχει καροτενοειδή, αντιοξειδωτικά και ωμέγα-3, θα ενυδατώσει το δέρμα.

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις