Μητσοτάκης - Μελόνι στη Ρώμη: Αναζητείται «λευκός καπνός» στη διαπραγμάτευση για την Hellenic Train
Με το... μισό υπουργικό Συμβούλιο στη Ρώμη ο Πρωθυπουργός. Hellenic Train και μεταναστευτικό στην κορυφή της ατζέντας της συνάντησης με την Τζόρτζια Μελόνι, σειρά συμφωνιών θα «σφραγίσουν» οι δυο ηγέτες.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, πάει στο τετ-α-τετ με την Τζόρτζια Μελόνι, και τα σημάδια δείχνουν ότι θα βγει λευκός καπνός, στη διαπραγμάτευση, που θα βάλει καινούργια τρένα πάνω στις νέες ράγες, στις οποίες μπαίνει ο ελληνικός σιδηρόδρομος.
Ο Πρωθυπουργός άλλωστε, χωρίς περιστροφές, έχει δώσει δείγματα των ελληνικών διαθέσεων: «Απαιτούμε από την Hellenic Train και τον μέτοχο της να επενδύσει δικά της κεφάλαια και να φέρει νέα, σύγχρονα τρένα που θα αναβαθμίσουν και την ποιότητα της υπηρεσίας». Η λύση στην επενδυτική απροθυμία, που δείχνει εδώ και τρία χρόνια, η Hellenic Train, περνάει από τη Ρώμη, όπου η ελληνική πλευρά, διεκδικεί το πράσινο φως της Ιταλίδας Πρωθυπουργού, ώστε η μητρική FS, να ανοίξει τη στρόφιγγα των κεφαλαίων.
Το πρώτο μέρος της ελληνικής πίεσης, εκδηλώθηκε προ μερικών 24ωρων, στη συνάντηση του αρμόδιου, υπουργού. Αναπληρωτή Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη, με το αναπληρωτή της Τζόρτζιας Μελόνι, Ματέο Σαλβίνι. Η βασική απαίτηση είναι η Hellenic Train να προμηθευτεί, με δικά της κεφάλαια, νέα τρένα. Οι προβλέψεις της σύμβασης του 2022, θέλουν τη HT, να μισθώνει από τη ΓΑΙΑΟΣΕ, 10 νέα τρένα υδρογόνου και 10 νέα ηλεκτρικά τρένα έως το 2027, καταβάλλοντας το 40% της αξίας. Ο γόρδιος δεσμός, που όλα δείχνουν ότι θα κοπεί από τους δυο ηγέτες, στηριζόταν στο βασικό επιχείρημα που προβαλλόταν από την ιταλική πλευρά, για την κακή οικονομική κατάσταση, τόσο της Hellenic Train, όσο και της μητρικής της, των Ιταλικών Κρατικών Σιδηροδρόμων.
Στον αντίποδα, τα οικονομικά δεδομένα που έχει παρουσιάσει η ελληνική πλευρά και φαίνεται ότι έχουν γείρει τη ζυγαριά των διαπραγματεύσεων, είναι ότι η «FS», η οποία εξαγόρασε έναντι 45 εκατομμυρίων ευρώ τη «HT» και έναντι 22 εκατομμυρίων ευρώ την Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού . Αυτή η επένδυση της έχει εξασφαλίσει ένα συμβόλαιο – μαμούθ 750 εκατομμυρίων ευρώ για τις άγονες σιδηροδρομικές γραμμές, για την επόμενη 15ετία. Ταυτόχρονα, με την εξαγορά της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού, εκτός από εκείνο των επιβατηγών μεταφορών έχει εξασφαλίσει και το μονοπώλιο στις εγχώριες υπηρεσίες συντήρησης τροχαίου υλικού.
Και το μεταναστευτικό στην ατζέντα της συνάντησης
Στην ατζέντα της συνάντησης βέβαια, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, περιλαμβάνεται μεταναστευτικό. Αθήνα και Ρώμη, άλλωστε μοιράζονται την ίδια αντίληψη στο μεταναστευτικό, τόσο στην ανάγκη φύλαξης των εξωτερικών συνόρων της ΕΕ, την ανάγκη συνεργασίας με τρίτες χώρες και την ενίσχυση των επιστροφών. Ειδικά για τις επιστροφές, στο υπουργικό συμβούλιο του Μαΐου, θα παρουσιαστεί το νέο πλαίσιο που εκπονεί η νέα ηγεσία του υπουργείου Μετανάστευσης.
Από την άλλη, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές ενημέρωσης, πάνω στο τραπέζι της συνάντησης Μητσοτάκη και Μελόνι, θα μπουν κι άλλα θέματα αιχμής όπως η ασφάλεια και η άμυνα της ΕΕ, η διμερής συνεργασία στον τομέα της άμυνας, αλλά και η συνεργασία της ΕΕ με τρίτες χώρες στην ασφάλεια και την άμυνα. Ένα πακέτο θεμάτων, που φωτογραφίζει και την τουρκική προσπάθεια να εμπλακεί στο εξοπλιστικό πλάνο της Ε.Ε.
Πάντως, εκτός από το θέμα των ελληνικών σιδηροδρόμων, στο Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας, αναμένεται να προκύψει σειρά συμφωνιών. Ο Πρωθυπουργός θα συνοδεύεται από τους υπουργούς Εξωτερικών Γιώργο Γεραπετρίτη, Άμυνας Νίκο Δένδια, Προστασίας του Πολίτη Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκο, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Κώστα Τσιάρα, Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρη Παπαστεργίου, Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Γιάννη Κεφαλογιάννη, καθώς και τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών Κωνσταντίνο Κυρανάκη και τον υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Νίκο Τσάφο.