Τον αδιαφανή τρόπο που μοιράστηκαν τα χρήματα στα ΜΜΕ για την καμπάνια «Μένουμε Σπίτι», καθώς και τον αποκλεισμό του Documento από την λίστα Πέτσα, καταγγέλλει η επιτροπή «Media Freedom Rapid Response» του Διεθνούς Ινστιτούτου Tύπου (International Press Institute – IPI), σε επιστολή της προς τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Στέλιο Πέτσα.

Το Διεθνές Ινστιτούτο Τύπου καλεί την ελληνική κυβέρνηση να δώσει διευκρινήσεις σχετικά με τα ακριβή κριτήρια με τα οποία επιλέχθηκαν τα Μέσα που πρέπει να λάβουν κρατική στήριξη, επικρίνει την αδιαφάνεια με την οποία τελικά μοιράστηκαν τα κονδύλια ενώ σχολιάζει και τις επιχορηγήσεις σε «ανύπαρκτες» ιστοσελίδες.

«Αντί να βασίζονται στις αρχές της αντικειμενικότητας και της δίκαιης μεταχείρισης, φαίνεται ότι τα κριτήρια με τα οποία επιλέχθησαν ποια μέσα θα λάβουν την κρατική χρηματοδότηση την περίοδο της πανδημίας του κορονοϊού ήταν στην καλύτερη περίπτωση αυθαίρετα και στη χειρότερη στόχευαν να τιμωρήσουν τα μέσα που μεταδίδουν ειδήσεις που δεν κολακεύουν την κυβέρνηση».

Η επιτροπή χαρακτηρίζει μάλιστα «ανησυχητικές» τις δικαιολογίες που έδωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας σχετικά με τους λόγους του αποκλεισμού του Documento, ενώ τονίζει ότι οι μηχανισμοί του Διεθνούς Ινστιτούτου Δημοσιογραφίας εξέτασαν την εφημερίδα και δεν επαληθεύτηκαν οι ισχυρισμοί του κυβερνητικού εκπροσώπου περί fake news.

Ολόκληρη η επιστολή του Media Freedom Rapid Response:

Αγαπητοί κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, Πρωθυπουργέ της Ελλάδας, κ. Στέλιο Πέτσα, Υφυπουργέ παρά τω Πρωθυπουργώ και κυβερνητικέ εκπρόσωπε,

Εμείς, οι κάτωθι υπογράφοντες και μέλη του  Media Freedom Rapid Response (MFRR), που παρακολουθεί, καταγράφει και επεμβαίνει σε παραβιάσεις της ελευθερίας του Τύπου στα μέλη της ΕΕ, καθώς και στα υποψήφια μέλη, θα θέλαμε να εκφράσουμε τη σοβαρή μας ανησυχία για τον πρόσφατο αποκλεισμό και παράκαμψη σημαντικών δημοσιογραφικών οργανισμών από τις πρόσφατες κυβερνητικές επιχορηγήσεις στην Ελλάδα.

Ενώ αναγνωρίζουμε στην Ελληνική κυβέρνηση την προσπάθεια να υποστηρίξει οικονομικά τον κλάδο των ΜΜΕ με 20 εκατομμύρια για την καμπάνια πολιτικής προστασίας και δημόσιας υγείας την εποχή της πανδημικής κρίσης, η διαδικασία μέσω της οποίας αυτά τα κονδύλια διανεμήθηκαν εγείρει ένα πλήθος από ανησυχητικά ζητήματα για τη διαφάνεια εκ μέρους της κυβέρνησης και την πολυφωνία των ΜΜΕ.

Μια πρόσφατη έρευνα απέδειξε ότι πολλοί δημοσιογραφικοί οργανισμοί που θεωρούνται ως αντιπολιτευτικοί έλαβαν δυσανάλογα χαμηλότερη χρηματοδότηση σε σύγκριση με άλλους οργανισμούς που είναι πιο φιλικά προσκείμενοι στην κυβέρνηση, παρόλο που είχαν μεγαλύτερη αναγνωσιμότητα και κυκλοφορία.

Ως το πιο τρανταχτό παράδειγμα αναφέρουμε το Documento, μια εβδομαδιαία ερευνητική εφημερίδα που είχε αποκλειστεί ολοκληρωτικά από τα κρατικά κονδύλια. Ο εκδότης και οι συνεργάτες της εφημερίδας υποστηρίζουν ότι αυτό ήταν μια ξεκάθαρη πράξη εκδίκησης για την κριτική στάση και πρόσφατες έρευνες στην κυβέρνησή σας..

Εντωμεταξύ, η 18-σέλιδη λίστα με τα 1,232 ΜΜΕ που όντως έλαβαν τη χρηματική βοήθεια συμπεριλαμβάνει παραπάνω από 200 ψηφιακούς τόπους που δεν είναι εγγεγραμμένοι στο εθνικό ψηφιακό μητρώο μέσων ενημέρωσης, με ανενεργά και ανύπαρκτα σάιτ ή σκοτεινά μπλογκ με ελάχιστους έως καθόλου αναγνώστες.

Αντί να βασίζονται στις αρχές της αντικειμενικότητας και της δίκαιης μεταχείρισης, φαίνεται ότι τα κριτήρια με τα οποία επιλέχθησαν ποια μέσα θα λάβουν την κρατική χρηματοδότηση την περίοδο της πανδημίας του κορονοϊού ήταν στην καλύτερη περίπτωση αυθαίρετα και στη χειρότερη στόχευαν να τιμωρήσουν τα μέσα που μεταδίδουν ειδήσεις που δεν κολακεύουν την κυβέρνηση.

Η παραποίηση της βιομηχανίας των ΜΜΕ για την απροκάλυπτη εξυπηρέτηση των σάιτ και των εφημερίδων που είναι φιλικά προσκείμενα στην κυβέρνηση προκαλεί μια σειρά από σημαντικές ερωτήσεις για τη δέσμευσή σας να διασφαλίσετε και να υποστηρίξετε την πολυφωνία των ΜΜΕ και την ελευθερία του Τύπου.

Εξίσου ανησυχητικές είναι οι δικαιολογίες που έδωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας σχετικά με τους λόγους του αποκλεισμού του Documento. Η απόρριψη του ρεπορτάζ του Documento ως «fake news» υπονομεύει την ανεξάρτητη και δημοσιογραφική κριτική της ιστοσελίδας και δεν υποστηρίζεται από την ανάλυση που πραγματοποίησαν οι συνεργάτες του Media Freedom Rapid Response.

Κάθε κρατική επιδότηση προς τα ΜΜΕ πρέπει να διαμοιράζεται με διάφανες, προσβάσιμες και εξετάσιμες μεθόδους, βασισμένες σε αντικειμενικά κριτήρια. Αυτό δεν φαίνεται να έχει συμβεί εδώ. Επίσης, αμφισβητούμε τους λόγους για τους οποίους μια ιδιωτική διαφημιστική εταιρεία, προσελήφθη για να μοιράσει την κρατική επιχορήγηση, αντί για έναν δημόσιο οργανισμό. Αυτό το σύστημα ήταν αδιάφανο και οδήγησε σε μεγάλες καθυστερήσεις για τη δημοσιοποίηση σοβαρών πληροφοριών. Αν και καλωσορίζουμε την κίνηση να δημοσιοποιηθούν επιτέλους οι ολοκληρωμένες λίστες των ΜΜΕ που συμπεριλήφθηκαν, πιστεύουμε ότι αυτό θα έπρεπε να έχει συμβεί ήδη από την αρχή.

Επίσης, κρίσιμης σημασίας είναι να σημειώσουμε ότι η κυβέρνηση, ακόμη δεν έχει προβεί σε δημοσιοποίηση των λεπτομερειών για τα κριτήρια επιλογής των ΜΜΕ που έλαβαν την επιχορήγηση από την εταιρεία Initiative Media. Προτείνουμε στην κυβέρνηση να δώσει στη δημοσιότητα αυτές τις πληροφορίες χωρίς καθυστέρηση, ώστε να εκτιμηθεί το κατά πόσο η διαδικασία ήταν δίκαιη.

Οι συνεργάτες του Media Freedom Rapid Response θα συνεχίσουν να παρακολουθούν από κοντά την κατάσταση. Με χαρά θα προσφέραμε την εξειδικευμένη γνώση μας ώστε να θεσμοθετηθεί ένα σύστημα διανομής δημόσιων κεφαλαίων που παρέχει διαφάνεια, λογοδοσία και δικαιοσύνη.

Σας ζητούμε να εξετάσετε τις ανησυχίες μας και αναμένουμε την αντίδρασή σας.

ΣΥΡΙΖΑ: «Κόλαφος» η επιστολή του Διεθνούς Ινστιτούτου Τύπου για τα 20 εκατ. της κυβέρνησης σε ΜΜΕ

«Κόλαφο» για τη κυβέρνηση χαρακτηρίζει την επιστολή του Διεθνούς Ινστιτούτου Τύπου ο ΣΥΡΙΖΑ με σημερινή του ανακοίνωση. «Επιβεβαιώνει μέχρι κεραίας όλες τις καταγγελίες του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, τις οποίες συμμερίζεται και μια μεγάλη μερίδα του φιλοκυβερνητικού Τύπου», τονίζεται στην ανακοίνωση.

Το γραφείο Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ  επισημαίνει:

«Με αφορμή τη δημοσιοποίηση της λίστας με τα 1232 Μέσα, το Διεθνές Ινστιτούτο Τύπου χαρακτηρίζει ως «τιμωρία» τον αποκλεισμό της εφημερίδας Documento. Παράλληλα, καταγγέλλει ότι «πολλά μέσα ενημέρωσης που θεωρούνται “αντιπολιτευόμενα” έλαβαν δυσανάλογα μικρότερα ποσά σε σύγκριση με πιο φιλικά προς την κυβέρνηση μέσα ενημέρωσης, παρόλο που είχαν μεγαλύτερη κυκλοφορία και αναγνωσιμότητα». Και την ίδια στιγμή, επικρίνει την κυβέρνηση για το ότι περισσότερες από 200 ιστοσελίδες, που δεν περιλαμβάνονται στο Μητρώο online media, πήραν παρανόμως χρήματα, αλλά και για τη χρηματοδότηση ανενεργών ή και ανύπαρκτων ιστοσελίδων με ελάχιστους ή καθόλου αναγνώστες».

«Ο κ. Μητσοτάκης κατάφερε να διασύρει την Ελλάδα και διεθνώς με τις καθεστωτικές πρακτικές του» καταλήγει η ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ.

Ακολουθήστε το Flash.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις