Post-it: Το τυχαίο λάθος που έφερε την επανάσταση
Τα μικρά κίτρινα χαρτάκια είναι παντού, ακόμα και στην εποχή των smartphones και των ψηφιακών εφαρμογών.
Κοιτάξτε γύρω σας. Στην οθόνη του υπολογιστή σας, πάνω στο πληκτρολόγιο, κολλημένα στο τηλέφωνο, ακόμα και στο ψυγείο ή πάνω στα τάπερ μέσα σε αυτό. Τα μικρά κίτρινα χαρτάκια είναι παντού, ακόμα και στην εποχή των smartphones και των ψηφιακών εφαρμογών. Αλλά πώς ένα «αποτυχημένο» επιστημονικό πείραμα κατέληξε να γίνει ένα από τα πιο χρήσιμα προϊόντα γραφείου στον κόσμο;
Η ιστορία ξεκινά το 1968 στα εργαστήρια της 3M, όπου ο χημικός Spencer Silver δούλευε πάνω σε ένα φιλόδοξο πρόγραμμα. Στόχος του ήταν να δημιουργήσει την πιο δυνατή κόλλα που είχε φτιαχτεί ποτέ - κάτι που θα μπορούσε να συγκολλήσει οτιδήποτε μόνιμα και ανθεκτικά. Αντί για αυτό, κατέληξε στο ακριβώς αντίθετο: μια κόλλα τόσο αδύναμη που μπορούσε να αποκολληθεί εύκολα χωρίς να αφήνει ίχνη.
Μια εφεύρεση που δεν ήθελε κανείς
Για έξι ολόκληρα χρόνια, ο Silver παρουσίαζε την ανακάλυψή του σε συνέδρια και συναντήσεις της εταιρείας, αλλά κανείς δεν έβρισκε πρακτική εφαρμογή για μια κόλλα που «δεν κόλλαγε σωστά». Η εταιρεία θεωρούσε το πείραμά του αποτυχία και το πρότζεκτ παρέμεινε στα συρτάρια.
Το 1974 όμως, ο συνάδελφός του Art Fry είχε ένα πρόβλημα. Ήταν μέλος χορωδίας στην εκκλησία και χρειαζόταν να βάζει σελιδοδείκτες στο βιβλίο των ύμνων, που έπεφταν διαρκώς κατά τη διάρκεια της λειτουργίας. Θυμήθηκε την «αποτυχημένη» κόλλα του Silver και σκέφτηκε να την αξιοποιήσει, για να σταματήσει ο πονοκέφαλος με τους πεσμένους σελιδοδείκτες.
Μερικές φορές η έμπνευση ή η απελπισία οδηγούν σε ένα μαγικό αποτέλεσμα. Τα χαρτάκια κολλούσαν στις σελίδες του βιβλίου ύμνων του Fry, αλλά αποκολλούνταν εύκολα χωρίς να προκαλούν ζημιά. Ο Fry είχε δημιουργήσει το πρώτο Post-it note. Η 3M ξεκίνησε επίσημη ανάπτυξη του προϊόντος το 1977, αλλά η αρχική δοκιμαστική κυκλοφορία απέτυχε. Οι άνθρωποι δεν καταλάβαιναν τι να κάνουν με αυτά τα περίεργα κολλητικά χαρτάκια.
Πώς δούλεψε το marketing
Η επιτυχημένη εμπορική στρατηγική ήρθε το 1980, όταν η 3M αποφάσισε να μοιράσει δωρεάν δείγματα σε γραφεία του Boise του Idaho. Μόλις οι άνθρωποι τα δοκίμασαν, τα αποτελέσματα ήταν εκρηκτικά. Το 90% των χρηστών ήθελε να αγοράσει περισσότερα. Τα Post-it notes έγιναν παγκόσμιο φαινόμενο.
Σήμερα, σε μια εποχή όπου τα πάντα γίνονται ψηφιακά και η παραδοσιακή γραφική ύλη περνά δύσκολες μέρες, τα Post-it παραμένουν ανθεκτικά στον χρόνο. Παρόλο που διαθέτουμε εφαρμογές υπενθυμίσεων, ψηφιακές σημειώσεις και cloud storage, τα μικρά κίτρινα χαρτάκια εξακολουθούν να κολλάνε σε laptop, οθόνες και πληκτρολόγια παντού. Η αμεσότητα, η απλότητα και η φυσική παρουσία τους αποδεικνύονται ανίκητες από την τεχνολογία.