Ψηφιακό πελατολόγιο: Για ποιους γίνεται υποχρεωτικό από τον Ιούλιο
Το χρονοδιάγραμμα για επέκταση του μέτρου. Κύμα αντιδράσεων από φορείς της αγοράς.

Δεκάδες επαγγέλματα στο κλάδο του αυτοκινήτου θα πρέπει από την 1η Ιουλίου να καταγράφουν τις συναλλαγές τους στο ψηφιακό πελατολόγιο και σε περίπτωση παραβάσεων θα τιμωρούνται με αυτοτελές πρόστιμο ύψους 100 ευρώ για κάθε όχημα ενώ στη λίστα των υπόχρεων θα μπουν από το φθινόπωρο και άλλες κατηγορίες επαγγελματιών.
Πάντως το μέτρο προκαλεί αντιδράσεις από φορείς της αγοράς οι οποίοι ζητούν αναβολή ή και πλήρη απόσυρσή του, επικαλούμενοι προβλήματα και εμπλοκές στη λειτουργία του ψηφιακού συστήματος που δυσχεραίνουν τις επιχειρήσεις.
Με βάση το χρονοδιάγραμμα της ΑΑΔΕ, το ψηφιακό πελατολόγιο που σήμερα είναι προαιρετικό θα γίνει υποχρεωτικό από την 1η Ιουλίου για τις ακόλουθες κατηγορίες επιχειρήσεων:
- συνεργεία επισκευής και συντήρησης οχημάτων
- φανοποιεία
- επιχειρήσεις με αντικείμενο την τοποθέτηση συναγερμών, ηχοσυστημάτων και οργάνων σε οχήματα
- χώροι στάθμευσης
- πλυντήρια αυτοκινήτων
- επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων, μοτοσικλετών (δίτροχων, τρίτροχων, τετράτροχων), μοτοποδηλάτων, επιβατικών οχημάτων που προορίζονται για επαγγελματική ή προσωπική χρήση, επαγγελματικών οχημάτων, γεωργικών και λοιπών αυτοκινούμενων μηχανημάτων.
Επισημαίνεται ότι από την υποχρέωση τήρησης Ψηφιακού Πελατολογίου Οχημάτων εξαιρούνται:
- οι επιχειρήσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing)
- οι επιχειρήσεις που λειτουργούν με συστήματα αυτοεξυπηρέτησης, εφόσον τα παραστατικά αξίας εκδίδονται άμεσα με την ολοκλήρωση της υπηρεσίας
- οι εργασίες που απαιτούνται για την κίνηση και παράδοση των καινούριων αυτοκινήτων στον αγοραστή, οι οποίες πραγματοποιούνται από τα συνεργεία των επιχειρήσεων πλύσης καινούριων αυτοκινήτων (π.χ. αποκήρωση)
- η εκμίσθωση θέσεων στάθμευσης από ιδιοκτήτες περιφραγμένων οικοπέδων, εφόσον η εκμίσθωση έχει συγκεκριμένη κάθε φορά χρονική διάρκεια, δεν συνοδεύεται από υπηρεσίες φύλαξης ή άλλες υπηρεσίες (π.χ. παρκαδόρος, γραφείο, τηλέφωνο) και ο κάτοχος του οχήματος διαθέτει αυτοτελή δυνατότητα εισόδου και εξόδου
- η επισκευή ή συντήρηση μερών ή εξαρτημάτων οχημάτων, εφόσον αυτά εισάγονται στην εγκατάσταση της επιχείρησης αυτοτελώς, αποσπασμένα από το όχημα που φέρει την πινακίδα κυκλοφορίας (π.χ. μηχανή οχήματος, αναμεικτήρας μεταφοράς σκυροδέματος)
- η χρήση ιδιόκτητου χώρου στάθμευσης επιχειρήσεων για την φιλοξενία/εξυπηρέτηση πελατών τους, με ή χωρίς αντάλλαγμα
- η παροχή υπηρεσιών κινητού συνεργείου και η επισκευή οχημάτων στον τόπο που εμφανίστηκε η βλάβη (ή σε άλλο σημείο που υποδείχθηκε).
Πότε θα ενταχθεί στην εφαρμογή myDATAapp
Τον Ιούνιο το ψηφιακό πελατολόγιο θα ενταχθεί στην εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα myDATAapp και έτσι ο επαγγελματίας θα μπορεί να σκανάρει την πινακίδα του αυτοκινήτου από το κινητό και να «ανεβάζει» την πληροφορία στην εφαρμογή, ενώ μετά την ολοκλήρωση της συναλλαγής θα σκανάρει την απόδειξη ή το τιμολόγιο για να καταγράφεται πότε έγινε η έξοδος του οχήματος.
Για όσους δεν συμμορφωθούν, απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιστιλή ορίζει ότι κάθε εκπρόθεσμη εγγραφή θεωρείται ως εκπρόθεσμη υποβολή πληροφοριακής δήλωσης, κάθε ελλιπής εγγραφή ως ελλιπής υποβολή πληροφοριακής δήλωσης και κάθε μη εγγραφή ως παράλειψη υποβολής πληροφοριακής δήλωσης και στις περιπτώσεις αυτές επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 100 ευρώ για κάθε παράβαση.
Με το νέο σύστημα o φοροελεγκτικός μηχανισμός θα έχει τη δυνατότητα να «βλέπει» σε πραγματικό χρόνο τον αριθμό των πελατών και οχημάτων και να συγκρίνει τα στοιχεία με τις αποδείξεις που έχουν εκδοθεί μέσα από την πλατφόρμα myDATA και σε περίπτωση αποκλίσεων θα «ανάβει κόκκινο» για τη διενέργεια επιτόπιου ελέγχου.
Σύμφωνα με το διοικητή της ΑΑΔΕ Γ. Πιτσιλή το ψηφιακό Πελατολόγιο θα επεκταθεί ως το φθινόπωρο σε πολλούς άλλους κλάδους, όπως οι κοινωνικές εκδηλώσεις (γάμοι, βαπτίσεις) και ο τουρισμός (ξενοδοχεία) όπου παρατηρούνται υψηλά ποσοστά αδήλωτων συναλλαγών.
Αντιδρούν ΚΕΕΕ και ΣΕΠΕ
Στο μεταξύ με επιστολές τους στο υπουργείο Οικονομικών και την ΑΑΔΕ η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος (ΚΕΕΕ) και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΣΕΠΕ) κάνουν λόγο για περίπλοκες και χρονοβόρες διαδικασίες καθώς και για κενά και εμπλοκές στην εφαρμογή του ψηφιακού πελατολόγιου.
Ειδικότερα η ΚΕΕΕ ζητά την απόσυρση του μέτρου καθώς «όχι μόνο δε διευκολύνει τις επιχειρήσεις στο πλαίσιο της ψηφιακής τους μετάβασης, αλλά δημιουργεί επιπλέον δυσχέρειες στη λειτουργία τους» και υπογραμμίζει ότι «το σημαντικότερο πρόβλημα είναι ότι η σχετική πλατφόρμα δεν επικοινωνεί με τα υπάρχοντα ηλεκτρονικά συστήματα διαχείρισης.
Από τη πλευρά του ο ΣΕΠΕ επισημαίνει ότι «δεν δόθηκε ο απαιτούμενος χρόνος προσαρμογής στις επιχειρήσεις, ώστε, μετά την απόφαση, να υλοποιηθούν οι προδιαγραφές, οι οποίες απορρέουν από την απόφαση, και να υπάρχει η δυνατότητα σε όλους για έναρξη πιλοτικού και καταγράφει σωρεία προβλημάτων στις τεχνικές προδιαγραφές και στο τρόπο λειτουργίας του συστήματος.