Τα προβλήματα με τη ματ βαφή στο αυτοκίνητό σου που δεν περιμένεις
Το ματ χρώμα δείχνει εντυπωσιακό, αλλά κρύβει δυσκολίες που οι περισσότεροι αγνοούμε. Μιλάω από εμπειρία.

Θα το παραδεχτώ: Έπεσα κι εγώ… στην παγίδα της μόδας του ματ χρώματος πριν από χρόνια. Παρέα με κάτι φίλους και επειδή ήθελα το αμάξι μου να φαίνεται πιο «ψαγμένο», αποφασίσαμε να το βάψουμε ολόκληρο σε ματ λευκό. Μετά από ατελείωτο τρίψιμο και σχεδόν δώδεκα δοχεία σπρέι (ναι, επέλεξα τον οικονομικό λάθος δρόμο), το αποτέλεσμα μας φάνηκε τότε εντυπωσιακό. Μάλιστα δίναμε συγχαρητήρια στους εαυτούς μας για τη «σωστή δουλειά».

Μόνο που η πραγματικότητα μας προσγείωσε πολύ γρήγορα. Το ματ λευκό δεν άργησε να κιτρινίσει, μετά να γίνει καφετί και στο τέλος να μοιάζει με… καταστροφή. Εκεί κατάλαβα κάτι βασικό: Οι επαγγελματίες κάνουν σωστή δουλειά αλλά όπως και το γυαλιστερό χρώμα, έτσι και το ματ χρειάζεται μια (τουλάχιστον) στρώση από διάφανο προστατευτικό βερνίκι (για να αντέχει στις φθορές και τις καιρικές συνθήκες). Την πρώτη φορά δεν το κάναμε σωστά· τη δεύτερη φορά βάψαμε ξανά όλο το αμάξι, αυτή τη φορά όπως έπρεπε. Κι εκεί ανακάλυψα τα καλά αλλά και τα κακά του ματ χρώματος.
Αυτό το κάτι…
Τα καλά του ματ χρώματος είναι ότι έχει «στυλ» και ότι δεν χρειάζεται γυάλισμα και κέρωμα. Σε γυαλιστερό χρώμα οι παραπάνω διαδικασίες είναι απαραίτητα για να φύγουν μικρογρατζουνιές και σημάδια. Στο ματ, οι ατέλειες δεν φαίνονται εύκολα, γιατί η υφή του διαχέει το φως και το κάνει να φαίνεται ομοιόμορφα θαμπό.

Ας δούμε τα προβλήματα που δεν περίμενα
Τα πλυντήρια αυτοκινήτων το καταστρέφουν. Αν δεν σου αρέσει να πλένεις το αμάξι με το χέρι, καλύτερα να μην μπλέξεις με ματ χρώμα. Όπως και το γυαλιστερό, έτσι κι αυτό καταστρέφεται στα αυτόματα πλυντήρια. Οι βούρτσες (απλές και περιστρεφόμενες) γρατζουνάνε την επιφάνεια και αφήνουν μόνιμα σημάδια. Ακόμη χειρότερα, η τριβή δημιουργεί γυαλιστερές κηλίδες πάνω στο ματ φινίρισμα, που δεν φεύγουν με τίποτα.
Η μόνη σωστή λύση είναι το πλύσιμο στο χέρι. Αν δεν έχεις χρόνο ή διάθεση, τότε πρέπει να πληρώνεις επαγγελματίες detailers, γιατί ένα αυτόματο πλυντήριο μπορεί να προκαλέσει ζημιές που δεν διορθώνονται. Αν γρατζουνιστεί ή σημαδευτεί το ματ χρώμα, δεν μπορείς να το γυαλίσεις για να το “σώσεις”, αφού το γυάλισμα απαγορεύεται.

Το respray είναι η μόνη λύση για ζημιές
Σε γυαλιστερά χρώματα, με τα κατάλληλα προϊόντα μπορείς μόνος σου να εξαφανίσεις γρατζουνιές, οξείδωση ή τους "ιστούς αράχνης". Το γυάλισμα αφαιρεί ένα λεπτό στρώμα από το βερνίκι και το κερί σφραγίζει την επιφάνεια. Στο ματ χρώμα όμως, τα πράγματα δεν είναι έτσι.
Οι βαθιές γρατζουνιές, τα σημάδια από πετραδάκια ή οι φθορές από χτυπήματα δεν φτιάχνονται χωρίς βαφή ολόκληρου του πάνελ. Διορθωτικά χρώματα για ματ δεν κυκλοφορούν, και αν αφήσεις, για παράδειγμα, κουτσουλιά που θα “ψηθεί” στον ήλιο, μπορεί να βρεθείς με λογαριασμό επισκευής που θα σε... πονέσει. Και μιλάμε για ακριβή υπόθεση. Ακόμη και από το εργοστάσιο, τα αυτοκίνητα με ματ φινίρισμα κοστίζουν πολύ περισσότερο: μια ματ βαφή μπορεί να προσθέσει από 2.000 έως 6.000 δολάρια στην τιμή ενός καινούργιου μοντέλου, ενώ σε supercars η ίδια επιλογή μπορεί να φτάσει και τα 30.000 δολάρια. Καταλαβαίνεις λοιπόν πόσο κοστίζει να φτιάξεις μια ζημιά.
Χρειάζεται ειδική προστασία
Σε γυαλιστερά χρώματα βάζουμε κερί ή κεραμικές επιστρώσεις. Στο ματ, αυτά απαγορεύονται. Τα περισσότερα προϊόντα της αγοράς περιέχουν κεριά, έλαια και γυαλιστικά, που αλλοιώνουν το ματ και το κάνουν να φαίνεται περίεργα γυαλιστερό. Ακόμη και οι κλασικές κεραμικές επιστρώσεις υψηλής γυαλάδας δεν ταιριάζουν.

Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι το ματ είναι άτρωτο. Χρειάζεται προστασία, απλώς με διαφορετικά προϊόντα. Υπάρχουν ειδικά σαμπουάν, καθαριστικά και επιστρώσεις σχεδιασμένα αποκλειστικά για ματ φινιρίσματα. Αυτά προστατεύουν από τις ακτίνες UV, τη βρωμιά, τους λεκέδες και τους ρύπους, χωρίς να χαλάνε την όψη του.
Με λίγα λόγια, το ματ δεν είναι απαραίτητα πιο δύσκολο στη συντήρηση από το γυαλιστερό. Απλώς θέλει δέσμευση και τα σωστά εργαλεία.
Συμπέρασμα
Το ματ χρώμα είναι όντως εντυπωσιακό και ξεχωρίζει. Δεν χρειάζεται κερώματα και γυαλίσματα, οι ατέλειες δεν φαίνονται εύκολα και δίνει στο αμάξι έναν μοναδικό χαρακτήρα. Από την άλλη, δεν συγχωρεί λάθη: θέλει πλύσιμο μόνο στο χέρι, κοστίζει πανάκριβα σε περίπτωση ζημιάς και χρειάζεται εξειδικευμένα προϊόντα φροντίδας.

Αν σκέφτεσαι να βάψεις το αυτοκίνητό σου σε ματ, θυμήσου αυτά τα σημεία. Με σωστή φροντίδα και λίγη παραπάνω προσοχή, το αποτέλεσμα μπορεί να σε ανταμείψει. Αλλά πρέπει να ξέρεις από την αρχή ότι το ματ δεν είναι απλώς “στυλ”· είναι και δέσμευση.