Τα SUV μεγαλώνουν, η ασφάλεια μικραίνει: Απειλή για παιδιά και πεζούς
Τα SUV "ανεβάζουν" συνεχώς το ύψος του καπό του κινητήρα και μαζί τον κίνδυνο για παιδιά και πεζούς στους δρόμους.

Το καπό των αυτοκινήτων ψηλώνει κάθε χρόνο – και αυτό προκαλεί σοβαρές ανησυχίες για την οδική ασφάλεια
Ορατότητα μηδέν για παιδιά έως και 9 ετών από οδηγούς SUV, δείχνουν νέες δοκιμές.
Η νομοθεσία της Ε.Ε. πρέπει να βάλει ανώτατο όριο ύψους καπό στα 85 εκατοστά έως το 2035.
Τα καινούργια αυτοκίνητα στην Ευρώπη γίνονται χρόνο με τον χρόνο λίγο πιο... επιβλητικά. Συγκεκριμένα, το ύψος του καπό αυξάνεται κατά μισό εκατοστό κάθε χρόνο, με μέσο όρο τα 83,8 εκατοστά το 2024 — σε σύγκριση με τα 76,9 εκατοστά το 2010. Η κύρια αιτία; Η εκρηκτική άνοδος στις πωλήσεις SUV, που πλέον καταλαμβάνουν το 56% της ευρωπαϊκής αγοράς, από μόλις 12% το 2010.

Αυτή η «γιγάντωση» των αυτοκινήτων —ένα φαινόμενο που έχει αποκτήσει και δικό του όρο: carspreading— μεταφράζεται όχι μόνο σε λιγότερο χώρο στις πόλεις, αλλά και σε αυξημένο κίνδυνο σε περίπτωση σύγκρουσης.
Τα ψηλά καπό κρύβουν ζωές
Σε δοκιμές που πραγματοποιήθηκαν για λογαριασμό της οργάνωσης Transport & Environment (T&E), φάνηκε πως οδηγοί οχημάτων με ιδιαίτερα ψηλό μπροστινό μέρος, όπως το Ram TRX, δεν μπορούν να δουν παιδιά έως και 9 ετών που στέκονται ακριβώς μπροστά στο όχημα.
Αντίστοιχα, ένας οδηγός Land Rover Defender δεν μπορεί να δει παιδί ηλικίας έως 4,5 ετών.
Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και με μικρές ταχύτητες μέσα στην πόλη, υπάρχει υψηλός κίνδυνος σοβαρού ή θανατηφόρου τραυματισμού. Μελέτη από το Βέλγιο σε 300.000 περιστατικά τροχαίων έδειξε πως όταν το ύψος του καπό αυξάνεται κατά 10 εκατοστά (από 80 σε 90 εκ.), ο κίνδυνος θανάτου για πεζούς και ποδηλάτες αυξάνεται κατά 27%.

Πρώτο πλήγμα στα ζωτικά όργανα
Τα οχήματα με ψηλό μπροστινό μέρος χτυπούν τους πεζούς πιο ψηλά στο σώμα τους — συχνά κατευθείαν στα ζωτικά όργανα. Σε πολλές περιπτώσεις, οι πεζοί δεν εκσφενδονίζονται στο πλάι, αλλά πέφτουν κάτω από το όχημα, κάτι που αυξάνει δραματικά την επικινδυνότητα μιας σύγκρουσης.
Ο James Nix, υπεύθυνος πολιτικής οχημάτων στην T&E, δηλώνει: «Τα ψηλά καπό αποτελούν κίνδυνο για πεζούς, ποδηλάτες και ακόμη και για οδηγούς συμβατικών αυτοκινήτων. Δεν μπορείς καν να δεις παιδιά που στέκονται μπροστά σε κάποια από αυτά τα οχήματα. Αν δεν τεθούν όρια, η κατάσταση θα χειροτερεύει όσο τα SUV γίνονται πιο δημοφιλή».
Η πρόταση: Ανώτατο όριο ύψους στα 85 εκ. έως το 2035
Περισσότερες από 30 οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών καλούν την Ευρωπαϊκή Ένωση να θέσει σαφές νομοθετικό όριο στο ύψος των καπό, με μέγιστο τα 85 εκατοστά, και εφαρμογή έως το 2035. Αυτό το μακρινό χρονοδιάγραμμα θα επιτρέψει στους κατασκευαστές να προσαρμοστούν χωρίς να διαταραχθεί η παραγωγή.

Φορολόγηση ανάλογα με το μέγεθος
Οι οργανώσεις T&E και Clean Cities Campaign προτείνουν επιπλέον αλλαγές σε φορολογία και στάθμευση, ώστε οι χρεώσεις να αντικατοπτρίζουν το μέγεθος και το βάρος των οχημάτων. Μέχρι να υπάρξουν πιο ακριβή δεδομένα για τις διαστάσεις, το βάρος αποτελεί τον καλύτερο δείκτη αναφοράς για να περιοριστεί η επέκταση των SUV.
«Πώς ένα παιδί γίνεται αόρατο;»
Η Barbara Stoll, διευθύντρια του Clean Cities Campaign, θέτει το ζήτημα στην ουσία του:
«Ένα παιδί σκοτώνεται κάθε μέρα στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Κι όμως, συνεχίζουμε να φτιάχνουμε αυτοκίνητα τόσο μεγάλα που τα παιδιά είναι... αόρατα από το κάθισμα του οδηγού. Πώς είναι αυτό αποδεκτό; Ευτυχώς, ολοένα και περισσότεροι δήμαρχοι αντιδρούν στο φαινόμενο του carspreading και υπερασπίζονται το δικαίωμα των πολιτών σε ασφαλείς και πράσινους δρόμους χωρίς "τέρατα". Οι πόλεις πρέπει να κινηθούν ακόμη πιο γρήγορα, περιορίζοντας τα υπερμεγέθη SUV και διεκδικώντας πίσω τον δημόσιο χώρο για τους ανθρώπους.»