Τα σενάρια που εξετάζουν οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών για να αντέξουν τα δίκτυα
Οι πάροχοι τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών έχουν εκπονήσει σενάρια περιορισμού του εύρους ζώνης ή ακόμη και ιεράρχησης της κίνησης σε περίπτωση που υπάρξει ανάγκη. Μέχρι στιγμής, παρόλο που η κίνηση στα τηλεπικοινωνιακά δίκτυα έχει αυξηθεί, παραμένει ελεγχόμενη, υπάρχει μεν σημαντική αύξηση,αλλά δεν απαιτείται η λήψη ειδικών μέτρων. Σύμφωνα με στελέχη του Εθνικού Δικτύου Υποδομών Έρευνας και Τεχνολογίας (ΕΔΥΤΕ), η πρωτοβουλία «Μένουμε Σπίτι» έχει επιφέρει αύξηση της τάξης του 10% έως 15% στη διαδικτυακή κίνηση. Αυτό φαίνεται στον κόμβο διασύνδεσης όλων των διαδικτυακών παρόχων της χώρας, Greek Internet Exchange, γνωστότερο ως GR-IX. Σύμφωνα με τα στατιστικά του GR-IX, η κίνηση σε ώρες αιχμής (12 το μεσημέρι) ανέρχεται σε περίπου 140 Gbps και σε ώρες μη αιχμής (5 το πρωί) σε 40 Gbps. Αξίζει να σημειωθεί ότι την προτελευταία εβδομάδα, πριν δηλαδή από την έναρξη του «Μένουμε Σπίτι», η κίνηση αυξανόταν τις απογευματινές ώρες, ενώ την περασμένη Δευτέρα, εμφανίζεται αυξημένη κατά τις πρωινές ώρες.
Επίσης, σύμφωνα με στελέχη των εταιρειών κινητής, καθώς παραμένουν όλοι στα σπίτια αυξάνονται υπέρμετρα οι συνομιλίες στα κινητά. Επιστρέφει δηλαδή η κίνηση στο παραδοσιακό δίκτυο δεύτερης γενιάς (2G), καθώς η μια τηλεφωνική γραμμή σταθερής δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες όλων των μελών της οικογένειας. Πάντως, όλοι σημειώνουν ότι τη μεγάλη πίεση θα δεχθούν τα δίκτυα σταθερής, όπως συνέβη στην Ιταλία και στο Βέλγιο. Στην Ιταλία το τηλεπικοινωνιακό δίκτυο υπερφόρτωσε όταν η συνδρομητική υπηρεσία Amazon Prime άφησε ελεύθερη τη μετάδοση περιεχομένου στους Iταλούς. Επίσης, στo Βέλγιο υπάρχει σιωπηλή συμφωνία να μη γίνονται κλήσεις βιντεοδιάσκεψης, αλλά τηλεδιάσκεψης, δηλαδή χωρίς τη μετάδοση εικόνας, προκειμένου να αποφευχθούν καταστάσεις συμφόρησης στο Διαδίκτυο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, κυβέρνηση και τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι επιχειρούν να αποτρέψουν φαινόμενα συμφόρησης στο εθνικό δίκτυο. Ένα μέτρο θα είναι ο περιορισμός του εύρους ζώνης του χρήστη, που είναι γνωστό ως throttling. Hδη το μέτρο αυτό εφαρμοζόταν σε χρήστες κινητής τηλεφωνίας που ξεπερνούσαν την κατανάλωση δεδομένων από ένα μέγεθος και πάνω, π.χ. πάνω από 20 Gb. Μόλις ο χρήστης περνούσε το όριο, η δυνατότητα μετάδοσης μειωνόταν σε χαμηλά επίπεδα, π.χ. 1 Mbps.
To δεύτερο μέτρο, προκειμένου να συνεχίσουν να λειτουργούν τα δίκτυα, είναι η ιεράρχηση της κίνησης (prioritization). Στην προκειμένη περίπτωση οι πάροχοι «κόβουν» συγκεκριμένες υπηρεσίες, όπως π.χ. το video streaming, ή ακόμη και συγκεκριμένους κόμβους που προκαλούν τη μεγάλη κίνηση. Πάντως, τα στελέχη των παρόχων τηλεπικοινωνιών κάνουν λόγο για πρωτόγνωρες καταστάσεις, οι οποίες δεν μπορούν να οδηγήσουν σε ασφαλείς εκτιμήσεις και προβλέψεις.