Υποχρεωτικότητα ασφάλισης με τηλεματική σε νέους, ηλικιωμένους και επαγγελματίες οδηγούς στο νέο ΚΟΚ
Τι προτείνεται από ειδικούς στο νέο ΚΟΚ για την Οδική Ασφάλεια. Η εφαρμογή της τηλεματικής έχει αποδειχθεί ότι μπορεί να μειώσει έως και κατά 50% τα τροχαία ατυχήματα και τους σχετιζόμενους θανάτους ή τραυματισμούς,.
Την Τετάρτη 04/06/2025 πραγματοποιήθηκε η 2η κοινή συνεδρίαση των επιτροπών «Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής Και Εμπορίου» και «Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας» για την επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και λοιπές διατάξεις».
Ο κ. Γ. Γιαννής, Διευθυντής του Παρατηρίου Οδικής Ασφάλειας του ΕΜΠ και καθηγητής ΕΜΠ στην απάντηση του σε σχετική ερώτηση προτείνει την υποχρεωτική ασφάλιση με τηλεματική για τους νέους, ηλικιωμένους και επαγγελματίες οδηγούς, η οποία είναι ένα μέτρο όχι τιμωρητικό, αλλά επιβραβευτικό για την αλλαγή της συμπεριφοράς. Όπως επισημαίνεται από τον κ. Γιαννή, η τηλεματική περιλαμβάνεται στο Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε όλη τη διάρκεια της συνεδρίασης υπήρχαν αναφορές ότι οι Έλληνες οδηγοί δεν έχουν την απαραίτητη οδηγική παιδεία και συνείδηση και ότι υπάρχει ανάγκη για εκπαίδευση των οδηγών όλων των ηλικιών, με σύγχρονες μεθόδους με βάση την τεχνολογία.
Γενικά, η τηλεματική αναγνωρίζεται ως η μόνη αποτελεσματική και οικονομικά βιώσιμη λύση για την άμεση και ευρείας κλίμακας βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Η τηλεματική βασίζεται στην αξιολόγηση δεδομένων από εφαρμογές κινητού τηλεφώνου ή δεδομένα από οχήματα μέσω Τεχνητής Νοημοσύνης, και εστιάζει στην ενημέρωση και την εκπαίδευση των οδηγών (ικανοποιώντας την ανάγκη για εκπαίδευση που επισημάνθηκε στη συνεδρίαση) που , ενσωματώνοντας στοιχεία παιχνιδοποίησης (gamification), επιβράβευσης και παροχής κινήτρων για την ενίσχυση της ασφαλούς οδήγησης.
Η εφαρμογή της τηλεματικής έχει αποδειχθεί ότι μπορεί να μειώσει έως και κατά 50% τα τροχαία ατυχήματα και τους σχετιζόμενους θανάτους ή τραυματισμούς και έως 30% την κατανάλωση καυσίμου και των εκπομπών CO2. Τα ευρήματα αυτά τεκμηριώνονται τόσο από επιστημονικές έρευνες όσο και από την εμπειρία ασφαλιστικών προγραμμάτων που βασίζονται στην τηλεματική, σε χώρες όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Ιταλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά και στην Ελλάδα.