Ανακαινίσεις κατοικιών: Παράταση της φοροέκπτωσης για 2 χρόνια - Αναλυτικά παραδείγματα για τα οφέλη
Ποιοι και πώς μπορούν να γλυτώσουν φόρο έως 16.000 ευρώ.

Ευκαιρία για δυο ακόμη χρόνια στους φορολογούμενους να προχωρήσουν σε ενεργειακή, λειτουργική ή αισθητική αναβάθμιση των ακινήτων τους και να «κουρέψουν» το φόρο εισοδήματος έως 3.200 ευρώ ετησίως και συνολικά έως 16.000 ευρώ σε βάθος πενταετίας, παρέχει η νέα ρύθμιση του υπουργείου Οικονομικών με την οποία το μέτρο της έκπτωσης που έληξε πέρυσι επεκτείνεται το 2025 και 2026.
Απαραίτητη προϋπόθεση είναι οι δαπάνες για την αγορά υλικών και την παροχή υπηρεσιών να εξοφληθούν με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής ενώ οι δαπάνες για υλικά λαμβάνονται υπόψη έως του 1/3 του ποσού που διατίθεται για την αξία των υπηρεσιών. Σημειώνεται ότι σε περίπτωση που ο ετήσιος φόρος εισοδήματος είναι μικρότερος από το ποσό της έκπτωσης η διαφορά δεν μεταφέρεται στα επόμενα έτη ούτε συμψηφίζεται.
Για παράδειγμα:
- Αν κάποιος δαπανήσει 16.000 ευρώ το 2025 για την ανακαίνιση του σπιτιού του, θα γλιτώσει φόρο συνολικού ύψους 16.000 ευρώ από το 2026 έως και το 2030 δηλαδή 3.200 ευρώ ανά έτος. Αν οι δαπάνες του ανέλθουν σε 20.000 ευρώ η έκπτωση φόρου θα παραμείνει στις 16.000 ευρώ που είναι το ανώτατο όριο της ελάφρυνσης. Ο φορολογούμενος που θα πραγματοποιήσει δαπάνες ύψους 15.000 ευρώ θα έχει έκπτωση φόρου 3.000 ευρώ κατ’ έτος για τα επόμενα πέντε χρόνια.
- Για δαπάνες ύψους 12.000 ευρώ το 2026 η φοροελάφρυνση θα ανέλθει στις 2.400 ευρώ ετησίως δηλαδή συνολικά 12.000 ευρώ μέχρι το 2031.
- Για δαπάνη 10.000 ευρώ η έκπτωση φόρου θα είναι 2.000 ευρώ τον χρόνο η 10.000 ευρώ συνολικά στη πενταετία, για δαπάνη 8.000 ευρώ η έκπτωση φτάνει τα 1.600 ευρώ ετησίως, για δαπάνη 5.000 ευρώ τα 1.000 ευρώ και για δαπάνη 3.000 ευρώ το ετήσιο όφελος φτάνει τα 600 ευρώ.
Για τη χορήγηση της έκπτωσης θα πρέπει:
- Οι δαπάνες να έχουν εξοφληθεί με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής και να συνοδεύονται από τα αντίστοιχα παραστατικά (τιμολόγια ή αποδείξεις), με αναφορά στο είδος, την αξία της υπηρεσίας, τα στοιχεία του προσώπου (ονοματεπώνυμο, ΑΦΜ) και τα στοιχεία του ακινήτου (ΑΤΑΚ). Για κοινόχρηστους χώρους αρκεί η διεύθυνση.
- Οι δαπάνες να μην έχουν ενταχθεί σε πρόγραμμα όπως το «Ανακαινίζω» ή το «Εξοικονομώ», να έχουν πραγματοποιηθεί εντός του 2025, να αφορούν ακίνητα στην Ελλάδα, και οι παροχές να προέρχονται από επιχειρήσεις με φορολογική κατοικία ή μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα.
- Οι δαπάνες να μην έχουν εκπέσει ως επαγγελματική δαπάνη για όσους ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα.
- Σε περίπτωση συνιδιοκτησίας στο ακίνητο το όριο της έκπτωσης προσαρμόζεται με βάση το ποσοστό κυριότητας και σε περίπτωση επικαρπίας ή ψιλής κυριότητας, η έκπτωση περιορίζεται ανάλογα με τη σχετική αξία του δικαιώματος.
- Για τους κοινόχρηστους χώρους πολυκατοικιών, οι δαπάνες που εξοφλούνται από τον διαχειριστή με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής ή μέσω παρόχου υπηρεσιών, κατανέμονται βάσει χιλιοστών συνιδιοκτησίας. Ο διαχειριστής εκδίδει σχετική βεβαίωση με τον ΑΤΑΚ του κάθε διαμερίσματος που συμμετέχει.