Από το Fast & Furious στη Χαλκίδα: Όταν οι δρόμοι γίνονται σκηνές επίδειξης
Κόντρα και Κατάληψη οδοστρώματος: το νέο πρόσωπο των παράνομων αγώνων στην Ελλάδα
Η κατάληψη οδοστρώματος στην Εύβοια με λίγο… ψεύτικο Fast and Furious φέρνει στο φως μια κουλτούρα παράνομης ταχύτητας που εξαπλώνεται παντού. Η κατάληψη οδοστρώματος στην Εύβοια άνοιξε ξανά τη συζήτηση για μια κουλτούρα ταχύτητας που απλώνεται από τα social μέχρι τις εθνικές οδούς — κι ένα φαινόμενο που δεν περιορίζεται πια στα όρια του κινηματογράφου.
Η Εύβοια στο ρόλο του Λος Άντζελες
Οι εικόνες από την εθνική οδό Χαλκίδας–Σχηματαρίου, με δεκάδες αυτοκίνητα να έχουν σταματήσει τη ροή της κυκλοφορίας για να ξεκινήσουν αυτοσχέδιους αγώνες, προκάλεσαν σοκ αλλά όχι έκπληξη. Το φαινόμενο δεν είναι καινούργιο. Οι αρχές της περιοχής (αλλά περιοχών στην Βόρια Ελλάδα και την Πελοπόννησο ) έχουν αντιμετωπίσει και στο παρελθόν συγκεντρώσεις παράνομων αγώνων, όμως αυτή τη φορά το μέγεθος και η οργάνωση ήταν πρωτοφανή. Κάτοικοι περιγράφουν ότι ο δρόμος έκλεισε «σαν να ήταν πίστα», ενώ η Τροχαία επενέβη εκ των υστέρων με ελέγχους και κλήσεις.
Από τα hot rods στις εθνικές οδούς
Οι παράνομοι αγώνες ξεκίνησαν στις Ηνωμένες Πολιτείες της δεκαετίας του ’50, όταν η ταχύτητα και το «πειραγμένο» αυτοκίνητο έγιναν σύμβολο ελευθερίας. Από τότε, το φαινόμενο εξελίχθηκε, πέρασε από τα περιοδικά, τα video games και τελικά τον κινηματογράφο. Οι ταινίες Fast & Furious, από το 2001 και μετά, έκαναν mainstream την κουλτούρα του δρόμου και τη ενίσχυσαν δραματικά. Με την έλευση των social media, η ταχύτητα έγινε θέαμα. Οι οδηγοί δεν κυνηγούν πια μόνο την αδρεναλίνη, αλλά και την αναπαραγωγή: Βίντεο, views, likes, εικόνες που «γράφουν».
Κόντρες και καταλήψεις οδοστρώματος– δύο διαφορετικά φαινόμενα
Η κόντρα είναι παράνομη, αλλά συνήθως διαρκεί μερικά δευτερόλεπτα. Οι οδηγοί επιταχύνουν σε ευθεία, συχνά χωρίς να σταματούν την κυκλοφορία, και ρισκάρουν οι ίδιοι και όσοι τυχαίνει να βρίσκονται κοντά. Η κατάληψη οδοστρώματος όμως είναι κάτι εντελώς διαφορετικό. Είναι οργανωμένη επίδειξη — με θεατές, κινητά, χειροκροτήματα και πλήρη διακοπή κυκλοφορίας. Στήνεται σαν φεστιβάλ: Καμένα λάστιχα από Drift show, μουσική, ρυθμός, άνθρωποι να τρέχουν δίπλα τους. Εκεί η επικινδυνότητα απογειώνεται, γιατί το κοινό βρίσκεται κυριολεκτικά πάνω στην άσφαλτο.
Η Σουηδία και το “φεστιβάλ της ασφάλτου”
Ακόμα και στις πιο οργανωμένες χώρες της Ευρώπης, το φαινόμενο υπάρχει. Στη Σουηδία, μία φορά τον χρόνο, τεράστια κομμάτια αυτοκινητοδρόμων καταλαμβάνονται από οδηγούς και θεατές σε ένα άτυπο φεστιβάλ ταχύτητας. Η αστυνομία προειδοποιεί, αλλά το μέγεθος είναι τέτοιο που θυμίζει πανηγύρι. Οι Σουηδοί το αντιμετωπίζουν σαν κοινωνικό γεγονός – η χώρα, παρά τη νομιμότητα που τη χαρακτηρίζει, βλέπει τη «γιορτή» αυτή να επιστρέφει κάθε χρόνο, αφήνοντας πίσω της ζημιές, συλλήψεις και τραυματισμούς.
Τι λέει ο ελληνικός νόμος
Ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας είναι σαφής. Αγώνες ή επιδείξεις χωρίς άδεια τιμωρούνται με πρόστιμα που φτάνουν τις 50.000 ευρώ και με απαγόρευση συμμετοχής ή διοργάνωσης στο μέλλον.
Η επικίνδυνη οδήγηση, η παρακώλυση συγκοινωνιών και η διακοπή κυκλοφορίας χωρίς άδεια συνιστούν ποινικά αδικήματα με ποινές φυλάκισης και αφαίρεση διπλώματος. Παρά τις προβλέψεις, η εφαρμογή του νόμου μένει δύσκολη. Tα περιστατικά οργανώνονται αστραπιαία μέσω social media και συχνά λήγουν πριν προλάβουν να φτάσουν οι αρχές.
Γιατί συμβαίνει;
Πίσω από κάθε κόντρα ή κατάληψη δεν κρύβεται μόνο η ανάγκη για θέαμα. Υπάρχει ένα κομμάτι νεανικής κουλτούρας που ψάχνει ταυτότητα, επιβεβαίωση και χώρο να εκτονωθεί. Η Ελλάδα δεν διαθέτει επαρκείς πίστες ή νόμιμους χώρους για ερασιτεχνική οδήγηση υψηλών επιδόσεων. Σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, οι δήμοι παραχωρούν ειδικές πίστες όπου μπορεί κανείς να οδηγήσει νόμιμα, με κανόνες ασφαλείας και εποπτεία. Εδώ, η αδρεναλίνη ψάχνει διέξοδο και τη βρίσκει στον δημόσιο δρόμο — με τρόπο παράνομο και επικίνδυνο. Αυτό δεν αποτελεί δικαιολογία, αλλά εξήγηση. Όταν δεν υπάρχει πλαίσιο, το κενό γεμίζει πάντα από αυθορμητισμό και ρίσκο.
Από την αδρεναλίνη στη συνείδηση
Η κατάληψη οδοστρώματος δεν είναι παιχνίδι. Είναι μια βίαιη διεκδίκηση δημόσιου χώρου που απειλεί ζωές. Οι εικόνες από την Εύβοια ίσως σοκάρουν, αλλά ταυτόχρονα δείχνουν την ανάγκη για νέα προσέγγιση. Οι ποινές είναι αναγκαίες, όμως δεν φτάνουν. Χρειάζεται παιδεία οδικής ασφάλειας, σταθερή αστυνόμευση και κυρίως ασφαλείς χώροι όπου η ταχύτητα δεν θα σκοτώνει. Γιατί, τελικά, η πραγματική δύναμη του οδηγού δεν φαίνεται όταν κλείνει τον δρόμο — αλλά όταν ξέρει πότε να σταματήσει.