Αποκαλύφθηκε το πραγματικό πρόσωπο του Μπετόβεν για πρώτη φορά μετά από 200 χρόνια
Μια επιστημονική ανακατασκευή του προσώπου του σπουδαίου συνθέτη, δείχνει πώς έμοιαζε στην πραγματικότητα.

Σχεδόν 200 χρόνια μετά τον θάνατο του Μπετόβεν, αποκαλύφθηκε το πραγματικό του πρόσωπο – και είναι τόσο «τρομακτικό» όσο υποδηλώνει η φήμη του.
Παρά την ιδιότητά του ως ένας από τους σπουδαιότερους συνθέτες της ιστορίας, ο Μπετόβεν έμεινε στην ιστορία και για την κακότροπη διάθεσή του και την ατημέλητη εμφάνισή του.
«Πράγματι, ήταν ένας ευερέθιστος, ακατάστατος, αδέξιος και αγενής άνθρωπος», έγραψε ο Βρετανός συνθέτης Mark Wigglesworth σε ανάρτησή του. Είναι μια φήμη που αντικατοπτρίζεται συχνά στα πορτρέτα του, τα οποία τον απεικονίζουν πάντοτε ως έναν μη χαμογελαστό άνθρωπο με παγωμένο βλέμμα.
Τώρα, μια επιστημονική ανακατασκευή του προσώπου του αποκάλυψε πώς έμοιαζε πραγματικά - και φαίνεται ότι όντως έμοιαζε τόσο γκρινιάρης.
Η μελέτη
Ο Cicero Moraes, επικεφαλής συγγραφέας της νέας μελέτης, ολοκλήρωσε την πρώτη ανακατασκευή της εμφάνισης του συνθέτη με βάση το κρανίο του. «Βρήκα το πρόσωπο κάπως εκφοβιστικό», παραδέχτηκε.
Για να ολοκληρώσει το έργο του, ο κ. Moraes χρησιμοποίησε ιστορικές φωτογραφίες του κρανίου του μουσικού που του παραχώρησε το Σπίτι του Μπετόβεν στη Βόννη της Γερμανίας.
Μαζί με τις εικόνες, που τραβήχτηκαν από τον Johann Batta Rottmayer το 1863, χρησιμοποίησε δεδομένα μετρήσεων που συλλέχθηκαν το 1888. Ο ίδιος δήλωσε: «Η προσέγγιση του προσώπου καθοδηγήθηκε αποκλειστικά από το κρανίο. Αρχικά δημιούργησα δισδιάστατα περιγράμματα - μετωπικά και πλευρικά - από τις φωτογραφίες του κρανίου. Στη συνέχεια μοντελοποίησα το κρανίο σε 3D χρησιμοποιώντας μια εικονική τομογραφία δότη, προσαρμοσμένη ώστε να ταιριάζει με τις αναλογίες των φωτογραφιών».
Και προσθέτει: «Έπειτα πρόσθεσα δείκτες πάχους μαλακών ιστών με βάση δεδομένα από ζωντανούς Ευρωπαίους, προέβαλα τη μύτη και ανίχνευσα το προφίλ του προσώπου. Έκανα παρεμβολή όλων αυτών των προβολών για να σχηματίσω το βασικό πρόσωπο».
Αφού ολοκληρώθηκε το αντικειμενικό πρόσωπο, ο Moraes πρόσθεσε υποκειμενικά χαρακτηριστικά, όπως τα ρούχα και τα μαλλιά χρησιμοποιώντας ως οδηγό ένα διάσημο πορτρέτο του Μπετόβεν που φιλοτεχνήθηκε το 1820 από τον Joseph Karl Stieler.
Τέλος, κάποιες από τις λεπτότερες λεπτομέρειες βελτιώθηκαν με ένα εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης.
Το ίδιο το κρανίο δεν είναι σε άριστη κατάσταση, λόγω των τομών που έγιναν μετά το θάνατο του Μπετόβεν το 1827, και η ανακατασκευή βασίζεται σε δύο μόνο οπτικές γωνίες - τη μετωπική και την πλευρική.
Ωστόσο, ο Moraes δήλωσε ότι είναι επίσης «εξαιρετικά συμβατή» με ένα καλούπι που έγινε από το πέτρινο πρόσωπο του συνθέτη κατά τη διάρκεια της ζωής του.
Στην ανάρτησή του στο ιστολόγιό του, ο κ. Wigglesworth υποστήριξε ότι, παρά τη φήμη του, ο Μπετόβεν μπορούσε να είναι «πνευματώδης, στοργικός, σκανδαλιάρης, γενναιόδωρος και ευγενικός».
Ήταν, πρότεινε, η απώλεια της ακοής του που τον έκανε τον «ανυπόμονο, μισαλλόδοξο, οξύθυμο άνθρωπο για τον οποίο, παρά την καλύτερη φύση του, έγινε διαβόητος». Όσοι τον γνώριζαν θα μπορούσαν να συμφωνήσουν.
O Moraes, ο οποίος διερευνά το μυστήριο της ιδιοφυΐας του Μπετόβεν στη νέα του μελέτη, πιστεύει ότι η μουσικότητα και η «προκλητική προσωπικότητα» του συνθέτη συμβαδίζουν. Είπε: «Ερεύνησα ακαδημαϊκά την ιδιοφυΐα του, αποκαλύπτοντας τι τον έκανε σύμβολο της δυτικής μουσικής».