Αυτές είναι οι χώρες της ΕΕ που υποφέρουν από την ηχορύπανση
Δεν είναι κάτι μηδαμινής σημασίας. Το συνεπαγόμενο φυσιολογικό στρες και η διαταραχή του ύπνου συμβάλλουν σε 66.000 πρόωρους θανάτους ετησίως.

Πάνω από ένας στους πέντε Ευρωπαίους εκτίθενται στον επιβλαβή θόρυβο των μεταφορών, γεγονός που τον καθιστά την τρίτη πιο θανατηφόρα περιβαλλοντική απειλή μετά την ατμοσφαιρική ρύπανση και τις ακραίες θερμοκρασίες, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος.
Η οδική κυκλοφορία είναι η πιο διαδεδομένη πηγή θορύβου των μεταφορών, εκθέτοντας περίπου 92 εκατομμύρια ανθρώπους σε επίπεδα που υπερβαίνουν το όριο της οδηγίας της ΕΕ για τον περιβαλλοντικό θόρυβο (END) των 55 ντεσιμπέλ (dB) για την περίοδο ημέρα-βράδυ-νύχτα. Πρόκειται για μια σταθμισμένη μέση ηχητική στάθμη κατά τη διάρκεια μιας 24ωρης περιόδου που λαμβάνει υπόψη το γεγονός ότι οι άνθρωποι είναι πιο ευαίσθητοι στον θόρυβο κατά τη διάρκεια της νύχτας.
Η σιδηροδρομική κυκλοφορία επηρεάζει 18 εκατομμύρια ανθρώπους, ενώ ακολουθεί ο θόρυβος των αεροσκαφών που ενοχλεί 2,6 εκατομμύρια.
Το συνεπαγόμενο φυσιολογικό στρες και η διαταραχή του ύπνου συμβάλλουν σε 66.000 πρόωρους θανάτους ετησίως και σε πολλές περιπτώσεις καρδιακών παθήσεων και διαβήτη, σύμφωνα με την έκθεση «Περιβαλλοντικός θόρυβος στην Ευρώπη», η οποία δημοσιεύεται κάθε πέντε χρόνια και καλύπτει 31 χώρες.
«Η ηχορύπανση συχνά παραβλέπεται και θεωρείται απλώς μια ενόχληση της καθημερινής ζωής», λέει η εκτελεστική διευθύντρια του ΕΟΠ, Leena Ylä-Mononen. «Ωστόσο, οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις του θορύβου στην υγεία και το περιβάλλον μας είναι ευρέως διαδεδομένες και σημαντικές».
Αν μετρηθεί με βάση τα πρότυπα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ), τα οποία έχουν ελαφρώς χαμηλότερο όριο των 53 dB για την οδική κυκλοφορία, περίπου ένας στους τρεις Ευρωπαίους πολίτες εκτίθεται σε επικίνδυνη ηχορύπανση.
Οι χώρες που υποφέρουν περισσότερο από την ηχορύπανση
Σε απόλυτους αριθμούς, η Γαλλία έχει τον υψηλότερο αριθμό ανθρώπων που εκτίθενται σε θόρυβο από τις μεταφορές, όταν υπολογίζεται ο μέσος όρος για όλη την ημέρα και τη νύχτα: εκτιμάται ότι είναι 24 εκατομμύρια άνθρωποι.
Η Γερμανία έχει τον υψηλότερο αριθμό μόνο κατά τις νυχτερινές ώρες, με περίπου 15 εκατομμύρια ανθρώπους να πλήττονται.
Όταν το εξετάζετε σε όρους ποσοστών, το θέμα είναι διαφορετικό. Πάνω από το 50% του πληθυσμού εκτίθεται σε επιβλαβή επίπεδα θορύβου στην Κύπρο και το Λουξεμβούργο. Οι πληθυσμοί της Γαλλίας και της Αυστρίας τα πάνε επίσης άσχημα με βάση αυτή τη μέτρηση.
Στο άλλο άκρο της κλίμακας, μόνο τρεις χώρες - η Εσθονία, η Σλοβακία και η Πορτογαλία - εκτιμάται ότι έχουν λιγότερο από το 10% του πληθυσμού τους εκτεθειμένο σε επίπεδα πάνω από το όριο της END.
Πώς μπορούμε να επιστρέψουμε σε έναν ασφαλέστερο τόνο;
Η ΕΕ βρίσκεται επί του παρόντος εκτός τροχιάς για την επίτευξη του στόχου της να μειώσει τον αριθμό των ατόμων που ενοχλούνται χρόνια από τον θόρυβο των μεταφορών κατά 30% έως το 2030 (σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2017).
Υπάρχουν αρκετές νομοθετικές αλλαγές που συνιστά η έκθεση για να επιταχυνθεί ο ρυθμός, μεταξύ άλλων:
- Για τις οδικές μεταφορές: Μείωση των ορίων ταχύτητας για τα οχήματα στις αστικές περιοχές και ενίσχυση της χρήσης ελαστικών χαμηλού θορύβου.
- Για τον σιδηροδρομικό θόρυβο: Υποχρέωση χρήσης πιο αθόρυβων συστημάτων πέδησης, απαίτηση καλύτερης συντήρησης των τρένων και των γραμμών και μετασκευή των εμπορευματικών τρένων.
- Για το θόρυβο των αεροσκαφών: Βελτιστοποίηση των μοντέλων προσγείωσης και απογείωσης και ενθάρρυνση της εισαγωγής πιο αθόρυβων αεροσκαφών.
- Η άσφαλτος χαμηλού θορύβου, η μόνωση κτιρίων και τα φράγματα θορύβου είναι μερικά από τα μέτρα που οι χώρες διερευνούν πιο κοντά στα σπίτια των ανθρώπων.
Οι ερευνητές υπογραμμίζουν επίσης τις σχέσεις μεταξύ του πρασίνου και της ασφάλειας από θόρυβο. Τουλάχιστον το 29% της επιφάνειας του ευρωπαϊκού δικτύου Natura 2000 επηρεάζεται από υψηλά επίπεδα θορύβου από τις μεταφορές, λένε, θέτοντας σε κίνδυνο τους στόχους διατήρησης της ηπείρου.
Η αύξηση της πρόσβασης σε χώρους πρασίνου και η διατήρησή τους σε ήσυχη κατάσταση είναι καθοριστικής σημασίας, καθώς οι χώροι αυτοί μπορούν να προσφέρουν ψυχολογική αποκατάσταση και να συμβάλουν στη μείωση της ενόχλησης από το θόρυβο για τους ανθρώπους.