Έκρηξη των απολύσεων προιωνίζεται η μικρή συμμετοχή των επιχειρήσεων στο νέο πρόγραμμα ΣYN-EPΓAΣIA που προβλέπει κρατική επιδότηση των θέσεων εργασίας κατά την πρώτη εβδομάδα εφαρμογής του. Πολλοί μάλιστα, προβλέπουν ότι από τις 15 Iουλίου και μετά, οπότε λήγει το διάστημα των 45 ημερών κατά το οποίο απαγορεύονται οι απολύσεις, οι επιχειρήσεις που άνοιξαν από τον Mάιο και μετά θα επιλέξουν αυτήν την οδό προκειμένου να περιορίσουν το λειτουργικό τους κόστος.

Για όσους δεν απολυθούν, οι μειώσεις των μισθών τους θα είναι μια πικρή πραγματικότητα, καθώς θα κληθούν να δουλέψουν με ψαλιδισμένες απολαβές σε ένα πρωτόγνωρο περιβάλλον ευελιξίας.

Όπως προκύπτει, οι επιχειρήσεις εμφανίζονται διστακτικές στην ένταξη των εργαζομένων τους στο πρόγραμμα που έχει ως στόχο τη διάσωση των θέσεων εργασίας, μέσα στο δυσμενές περιβάλλον που δημιούργησε η κρίση του κορονοϊού. Eίναι χαρακτηριστικό ότι την πρώτη εβδομάδα αιτήσεις συμμετοχής υπέβαλαν μόλις 2.694 επιχειρήσεις για 30.990 εργαζομένους, την ώρα που η κυβέρνηση επιδιώκει να ενταχθούν στη ΣYN-EPΓAΣIA ένα εκατομμύριο εργαζόμενοι.

Οι αιτίες αναζητούνται στο κόστος των εισφορών που παραμένουν σε υψηλά επίπεδα, ήτοι στο 100% των κανονικών αποδοχών, αλλά και στην απουσία λεπτομερειών στη διευθέτηση του χρόνου εργασίας.

Τι προβλέπει το πρόγραμμα

Σύμφωνα με το πρόγραμμα, οι εργαζόμενοι σε όλες τις επιχειρήσεις μπορούν να τεθούν στο νέο καθεστώς της «Συν-Εργασίας», που ισχύει για το 4μηνο από 15 Ιουνίου έως 15 Οκτωβρίου. Όσοι ενταχθούν στο σύστημα αυτό, θα εργάζονται με μειωμένο έως 50% χρόνο απασχόλησης και θα λαμβάνουν από τον εργοδότη τους το 50% των αμοιβών, ενώ το κράτος θα καταβάλει το 60% του άλλου 50% των αμοιβών.

Συνολικά δηλαδή, ο εργαζόμενος για μισό χρόνο εργασίας, θα λαμβάνει το 80% των αμοιβών του. Η μείωση των αμοιβών θα επηρεάζει αντίστοιχα τα το επίδομα αδείας αλλά και το δώρο των Χριστουγέννων. Στο διάστημα που ο εργαζόμενος είναι στη «Συν-Εργασία», δεν θα μπορεί να απολυθεί. Όμως, ο εργοδότης, δεν δεσμεύεται να μην απολύσει άλλους εργαζόμενους, που δεν μπήκαν στη «Συν-Εργασία».

Επέκταση του προγράμματος

Για την κυβέρνηση η συμμετοχή στο πρόγραμμα είναι κρίσιμη και καθοριστική γιατί δεν θα εξαρτηθεί μόνο το ποσοστό της ανεργίας που θα επηρεάσει και το βάθος της ύφεσης της ελληνικής οικονομίας το 2020, αλλά και η «τρύπα» στα έσοδα του EΦKA, με ό,τι αυτό σημαίνει για το ασφαλιστικό σύστημα της χώρας.

Ως εκ τούτου σχεδιάζει την επέκταση του χρόνου κρατικής επιδότησης μέρους των εργοδοτικών εισφορών έως και κατά δυόμισι μήνες μέσω του μηχανισμού “Συν-Εργασία”, προκειμένου να κάνει πιο “ελκυστικό” το εν λόγω πρόγραμμα για τους εργοδότες.

Σε μια τέτοια περίπτωση, σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα, η επιχορήγηση των εισφορών των εργοδοτών δεν θα αφορούσε το διάστημα μόνο από τις 15 Ιουνίου έως τις 31 Ιουλίου, όπως προβλέπει το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο, αλλά ακόμα και έως τις 15 Οκτωβρίου, οπότε λήγει η κατ’ αρχάς ισχύς του προγράμματος αυτού.

Σε αυτή την περίπτωση, η κάλυψη έως και του 30% των εισφορών με τις οποίες επιβαρύνονται οι εργοδότες για τους μισθωτούς που απασχολούν και έως και του 19% του συνολικού μη μισθολογικού κόστους −όπως προκύπτει από το μέτρο της επιδότησης του 60% των εργοδοτικών εισφορών επί του μέρους του μισθού που κόβεται– θα διαρκούσε όχι ενάμιση μήνα (όπως ισχύει με βάση το υφιστάμενο πλαίσιο), αλλά τέσσερις μήνες.

Οι προτάσεις βελτίωσης του μηχανισμού

Συγκεκριμένα σύμφωνα με το capital.gr, στο τραπέζι της κυβέρνησης έχουν κατατεθεί δύο προτάσεις βελτίωσης −για τους εργοδότες− του υφιστάμενου πλαισίου του μηχανισμού:

– Η πρώτη πρόταση προβλέπει πως πρέπει να δοθεί η δυνατότητα στις “συνεργαζόμενες” επιχειρήσεις να μειώνουν έως 50% τον χρόνο εργασίας των εργαζομένων (η οποία ήδη προβλέπεται στο υφιστάμενο πλαίσιο της “Συν-Εργασίας”) και μέσω σχημάτων εκ περιτροπής εργασίας και όχι μόνο μερικής απασχόλησης. Συγκεκριμένα, θα πρέπει να μπορεί μια επιχείρηση να απασχολεί το προσωπικό της εναλλάξ (π.χ., τη μία εβδομάδα το μισό προσωπικό και την επόμενη το άλλο μισό κ.λπ.) 2 ή 3 φορές την εβδομάδα με 8ωρες βάρδιες και όχι κάθε μέρα με τουλάχιστον 4ωρες βάρδιες.

– Η δεύτερη πρόταση προβλέπει την επιδότηση μέρους των εργοδοτικών εισφορών μέσω αντίστοιχης έκπτωσης και όχι μέσω επιστροφής τους, αφού πρώτα καταβληθεί από τον εργοδότη. Αναλυτικότερα, η πρόταση αυτή προβλέπει να μην καταβάλει ο εργοδότης που θα ενταχθεί στη “Συν-Εργασία” το σύνολο των εισφορών που αντιστοιχούν στον αρχικό ονομαστικό μισθό και έπειτα να λάβει από το κράτος το ποσοστό (60%) που αναλογεί στο κομμάτι του μισθού που έχει μειωθεί (έως 50%), όπως θα γίνει στην περίπτωση του Δώρου Πάσχα. Αντίθετα, προτείνεται η επιχορήγηση του κράτους σε μέρος των εργοδοτικών εισφορών να γίνει με τη μορφή έκπτωσης (60%), απαλλάσσοντας άμεσα τους εργοδότες από το σχετικό κόστος και, έτσι, να τους δοθεί έμμεσα η ταμειακή διευκόλυνση να αντεπεξέλθουν στις άλλες μισθολογικές και μη μισθολογικές υποχρεώσεις τους.