Formula 1 2025 Grand Prix Ολλανδίας: Το πρωτάθλημα στην τελική ευθεία
Το Zandvoort φιλοξενεί τον 15ο αγώνα και το κοινό «βάφεται» πορτοκαλί για τον Φερστάπεν.

Μετά τη θερινή ανάπαυλα, η Formula 1 επιστρέφει δυναμικά για τον 15ο αγώνα της σεζόν 2025. Με δέκα διοργανώσεις να απομένουν μέχρι την ολοκλήρωση του παγκοσμίου πρωταθλήματος, κάθε βαθμός μπορεί να αποδειχθεί καθοριστικός. Το Zandvoort, το παραθαλάσσιο σιρκουί της Ολλανδίας, ετοιμάζεται να υποδεχθεί ομάδες, οδηγούς και χιλιάδες θεατές, σε μια διοργάνωση που υπόσχεται ένταση και συγκινήσεις.
Απρόβλεπτος καιρός και απαιτητική πίστα
Οι μετεωρολογικές προβλέψεις δείχνουν ότι το τριήμερο θα κυμανθεί σε δροσερές θερμοκρασίες περίπου 19°C. Η Παρασκευή και το Σάββατο αναμένονται με βροχοπτώσεις και πιθανές καταιγίδες, ενώ η Κυριακή φαίνεται πιο ήπια με συννεφιά. Ωστόσο, το παραθαλάσσιο περιβάλλον συχνά επιφυλάσσει αιφνίδιες αλλαγές, γεγονός που μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στην έκβαση του αγώνα.
Το Circuit Zandvoort χαρακτηρίζεται από την ιδιόμορφη χάραξή του, που ακολουθεί το ανάγλυφο των αμμόλοφων της περιοχής. Η πίστα είναι στενή, απαιτητική και «παλιομοδίτικη», με τεχνικές στροφές και έντονες κλίσεις. Η Στροφή 1, γνωστή ως «Tarzan», διαθέτει κλίση 35% και αποτελεί σημείο όπου συχνά κρίνονται μάχες. Αντίστοιχα, η τελική στροφή «Arie Luyendykbocht» έχει κλίση 18 μοιρών, διπλάσια από τις αντίστοιχες στην (oval) Indianapolis. Αυτή οδηγεί τα μονοθέσια στην ευθεία εκκίνησης-τερματισμού σε εντυπωσιακές ταχύτητες.

Οι γόμες των ελαστικών
Για τον αγώνα στην Ολλανδία, η Pirelli επέλεξε μια πιο μαλακή γκάμα γομών σε σχέση με πέρυσι. Οι ομάδες θα έχουν στη διάθεσή τους την C2 ως σκληρή γόμα, την C3 ως μέση γόμα και την C4 ως μαλακή γόμα, ενώ το 2024 οι διαθέσιμες γόμες ήταν η C1, η C2 και η C3.
Η απόφαση, που λήφθηκε σε συνεννόηση με τη FIA και τον promoter του πρωταθλήματος, στοχεύει στο να αυξήσει την πιθανότητα υιοθέτησης στρατηγικής δύο αλλαγών, αντί για μία, η οποία ήταν η κυρίαρχη επιλογή από τότε που ο αγώνας επέστρεψε στο καλεντάρι το 2022.

Ένα επιπλέον βήμα προς αυτή την κατεύθυνση είναι η απόφαση της FIA να αυξήσει το όριο ταχύτητας στο pit lane από τα 60 στα 80 χλμ./ώρα, μειώνοντας έτσι τον χρόνο που απαιτείται για ένα πιτ στοπ. Σύμφωνα με τις προσομοιώσεις που παρέχουν οι ομάδες, η στρατηγική του ενός pit stop παραμένει η ταχύτερη, εν μέρει επειδή οι προσπεράσεις είναι πολύ δύσκολες στο Ζάντφορτ, καθώς υπάρχουν πολύ λίγες ευθείες εκτός από την μεγάλη εκκίνησης τερματισμού, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι ολόκληρη η πίστα είναι αρκετά στενή.
Ιστορική αναδρομή
Το Ολλανδικό Grand Prix έγινε για πρώτη φορά το 1952. Μέχρι το 1985, η παρουσία του στο καλεντάρι ήταν διακεκομμένη, με αρκετά σοβαρά ατυχήματα να οδηγούν σε σημαντικές αλλαγές ασφαλείας. Το 2021 η Formula 1 επέστρεψε επίσημα στο Zandvoort, βρίσκοντας ένα ανανεωμένο σιρκουί με σύγχρονες υποδομές και υψηλά στάνταρτ ασφάλειας. Ωστόσο, το μέλλον του αγώνα είναι και πάλι περιορισμένο, καθώς το 2026 έχει προγραμματιστεί να αποτελέσει την τελευταία εμφάνισή του, λόγω του πυκνού ημερολογίου και της ένταξης νέων προορισμών.
Η ταυτότητα του αγώνα
Πίστα: Circuit Zandvoort, Ολλανδία
Πρώτος αγώνας: 1952
Ρεκόρ γύρου: 1:11.097 – Lewis Hamilton (2021)
Συνολικά: 72 γύροι των 4,3 χιλιομέτρων, με απόσταση 306 χλμ.
Η διοργάνωση ξεχωρίζει και για την ατμόσφαιρα που δημιουργούν οι φίλαθλοι. Το «πορτοκαλί κύμα» των Ολλανδών υποστηρικτών του Φερστάπεν πλημμυρίζει τις κερκίδες με σημαίες, καπνογόνα και μουσική, δίνοντας έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα στον αγώνα, ιδίως όταν ο «Μαξ» βρίσκεται μπροστά.
Στατιστικά και ρεκόρ
Ο Τζιμ Κλάρκ είναι ο οδηγός με τις περισσότερες νίκες στο Zandvoort, έχοντας επικρατήσει τέσσερις φορές (1963-1965, 1967). Από το σύγχρονη γενιά, ο Μαξ Φερστάπεν έχει τρεις νίκες (2021-2023), ενώ πέρυσι ο Λάντο Νόρις κατέκτησε την πρώτη του νίκη στην πίστα.
Ο Ολλανδός ισοβαθμεί με τον Ρενά Αρνού στις τρεις pole positions, ενώ ο Νόρις προστέθηκε στη λίστα με την pole του 2024.
Ένα ακόμη ιδιαίτερο στοιχείο είναι ότι η πρόσβαση στο σιρκουί γίνεται κυρίως μέσω τρένου. Το «Max Express» μεταφέρει θεατές από το Άμστερνταμ προς το Zandvoort σε τακτικά δρομολόγια, ενώ πολλοί προτιμούν και το ποδήλατο, κάνοντας τη διοργάνωση φιλική προς το περιβάλλον.
Τι έγινε πέρυσι
Ο περσινός αγώνας σημαδεύτηκε από την εντυπωσιακή εμφάνιση του Νόρις. Παρά την αδύναμη εκκίνηση από την pole position, ο Βρετανός κατάφερε να περάσει τον Φερστάπεν στον 18ο γύρο και να διατηρήσει προβάδισμα που έφτασε τα 22 δευτερόλεπτα. Επιπλέον, σημείωσε τον ταχύτερο γύρο, ολοκληρώνοντας ένα Σαββατοκύριακο θριάμβου για τη McLaren.
Ποιος θα κερδίσει φέτος
Η McLaren εμφανίζεται ως η πλέον αξιόπιστη επιλογή σε κάθε αγώνα της σεζόν. Ο συνδυασμός Νόρις -Πιάστρι έχει αποδειχθεί εξαιρετικά αποτελεσματικός, ωστόσο το Zandvoort διατηρεί πάντα το στοιχείο της έκπληξης. Η πιθανότητα βροχής ενδέχεται να ανακατέψει τα δεδομένα και να δώσει στον Φερστάπεν το πλεονέκτημα της εμπειρίας και της υποστήριξης του κοινού. Μια ενδεχόμενη νίκη του Ολλανδού θα αποτελέσει ιδιαίτερα δημοφιλή εξέλιξη για τους χιλιάδες υποστηρικτές που γεμίζουν τις εξέδρες.
Η εικόνα στο πρωτάθλημα
Ο Όσκαρ Πιάστρι παραμένει στην κορυφή της βαθμολογίας οδηγών, αλλά με μόλις εννέα βαθμούς διαφορά από τον Λάντο Νόρις. Η μεταξύ τους μάχη αναμένεται να είναι το κύριο αφήγημα του υπόλοιπου πρωταθλήματος. Ο Φερστάπεν βρίσκεται τρίτος, με 88 βαθμούς να τον χωρίζουν από τον Νόρις, και χρειάζεται θεαματική ανατροπή για να επανέλθει στη μάχη του τίτλου.
Στους κατασκευαστές, η McLaren διατηρεί τεράστια διαφορά, 299 βαθμών, από τη Ferrari και ουσιαστικά έχει εξασφαλίσει τον τίτλο.
Πρόγραμμα μετάδοσης (Ώρα Ελλάδας)
Σάββατο, Κατατακτήριες: 16:00 – 17:00
Κυριακή, Αγώνας: 16:00