Η Αθήνα που δεν κοιμάται: Όνειρο προόδου ή απλώς άλλο ένα πιλοτικό πείραμα;
Μια Αθήνα με ΜΜΜ όλο το βράδυ. Ακούγεται ελπιδοφόρο αλλά μήπως βιαζόμαστε να πανηγυρίσουμε;

Μερικές ώρες μετά την πιλοτική εφαρμογή της 24ωρης λειτουργείας των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς το Σάββατο 5 Ιουλίου, ο Αναπληρωτής Υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, «ανέβασε» στα social media το παρακάτω κείμενο:
«Η Αθήνα χθες βράδυ δεν κοιμήθηκε»
«Για πρώτη φορά, μετά απο 20 χρόνια, το σύνολο του συστήματος των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς έμεινε ανοιχτό όλο το βράδυ και δεκάδες χιλιάδες νέοι άνθρωποι τα χρησιμοποίησαν σε ώρες που, μέχρι χθες, οι επιλογές ήταν περιορισμένες και όχι πάντα επαρκείς.
Δεκάδες χιλιάδες νέοι που γύρισαν σπίτι με ασφάλεια και μια πόλη που έδειξε ότι θέλει και μπορεί να προχωρήσει σε κάτι καλύτερο.
Τίποτα από αυτά δεν έγινε από μόνο του. Έγινε γιατί εκατοντάδες εργαζόμενοι – σε μετρό, τραμ, λεωφορεία – στάθηκαν στη θέση τους. Ένα Σάββατο βράδυ, ενώ η πόλη διασκέδαζε, εκείνοι έκαναν τη δουλειά τους. Με φροντίδα, με επαγγελματισμό, με την ήσυχη αφοσίωση που χρειάζεται κάθε πραγματική αλλαγή.

Ήταν όλα τέλεια; Όχι. Αλλά έτσι μαθαίνουμε: κάνοντας. Και τις επόμενες εβδομάδες θα δουλέψουμε πάνω στα λάθη, θα διορθώσουμε ό,τι δεν λειτούργησε και θα βελτιώσουμε ό,τι πέτυχε.
Γιατί αν το κάνουμε σωστά, αυτό δεν θα είναι απλώς ένα πιλοτικό μέτρο. Από τον Σεπτέμβριο, μπορεί να γίνει ο νέος κανόνας: μια Αθήνα που κινείται με ασφάλεια, κάθε Σάββατο, όλη νύχτα».
Η πιλοτική 24ωρη λειτουργία των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς στην Αθήνα έρχεται να σημάνει την αρχή ενός φιλόδοξου εγχειρήματος. Η εικόνα μιας ζωντανής πόλης με ασφαλείς μετακινήσεις στη διάρκεια της νύχτας συγκινεί – ειδικά όταν αφορά την ευκολία εργαζόμενων νυχτερινής βάρδιας αλλά και την πρόληψη ατυχημάτων (κατανάλωση αλκοόλ και οδήγηση). Όμως, πίσω από τον ενθουσιασμό, υπάρχουν ερωτήματα και προβληματισμοί που δεν πρέπει να παραγνωριστούν.
Θετικά σημεία
- Ασφαλείς μετακινήσεις για όλους: Η δυνατότητα να επιστρέψει κάποιος σπίτι του με ΜΜΜ, χωρίς να εξαρτάται από ΙΧ, ταξί ή αμφιβόλου ασφάλειας επιλογές, είναι καθοριστική.
- Ενίσχυση της νυχτερινής οικονομίας: Διασκέδαση, τουρισμός, υπηρεσίες – όλα ωφελούνται από μια πόλη που παραμένει προσβάσιμη.

- Στήριξη εργαζομένων σε βραδινές βάρδιες: Πολλοί επαγγελματίες νυχτερινών ωραρίων είχαν μέχρι τώρα λίγες ή καθόλου επιλογές για να μετακινηθούν.
- Μήνυμα εκσυγχρονισμού: Η Αθήνα επιχειρεί να ευθυγραμμιστεί με άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις που λειτουργούν με 24ωρη υποστήριξη στα ΜΜΜ.
Αρνητικά – (ή σημεία προς βελτίωση)
- Είναι οικονομικά βιώσιμο; Η λειτουργία ενός ολόκληρου συστήματος ΜΜΜ όλη νύχτα απαιτεί σημαντικούς πόρους – προσωπικό, ενέργεια, συντήρηση.
- Η αποδοτικότητα του εγχειρήματος: Πόσοι τελικά χρησιμοποίησαν τα μέσα και πού; Μια γενική διαπίστωση περί "δεκάδων χιλιάδων" χωρίς στοιχεία δεν φτάνει.
- Εργασιακά θέματα: Η ανάρτηση επαινεί τους εργαζόμενους – και καλώς. Όμως ποια είναι τα σχέδια για τη μόνιμη υποστήριξή τους; Με τι όρους θα δουλεύουν οι νυχτερινές βάρδιες;
- Υπάρχει σχέδιο; Αν και ακούγεται ωραία η φράση «θα διορθώσουμε τα λάθη», απουσιάζει η αναφορά σε κάποιο συγκεκριμένο πλάνο παρακολούθησης, αξιολόγησης και ενημέρωσης των πολιτών.
Η 24ωρη λειτουργία των ΜΜΜ στην Αθήνα είναι ένα θετικό πρώτο βήμα – και σίγουρα αξίζει ενθάρρυνση. Όμως ο ενθουσιασμός δεν πρέπει να αντικαθιστά τον ρεαλισμό. Για να γίνει πραγματικά «ο νέος κανόνας» – όπως γράφει ο Αναπληρωτής Υπουργός – χρειάζεται πολύ περισσότερα από ένα επιτυχημένο Σαββατόβραδο. Χρειάζεται στρατηγική, στήριξη των εργαζομένων και, κυρίως, συνέπεια. Γιατί οι Αθηναίοι, όσο κι αν θέλουν να μην κοιμούνται, δεν αντέχουν άλλο να ονειρεύονται… χωρίς αποτέλεσμα.