Ηλεκτρικά στην... πρίζα της επιτυχίας: Τα μεταχειρισμένα «σβήνουν» τα diesel στην Ευρώπη
Μια νέα εποχή στην αγορά: Τα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ξεπέρασαν για πρώτη φορά τα diesel. Τι έγινε στην Ευρώπη ΗΠΑ και την Ελλάδα.

Μια μεγάλη αλλαγή συντελείται στην ευρωπαϊκή αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων: Τον Μάρτιο του 2025, τα σχεδόν καινούρια μεταχειρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (ηλικίας κάτω των 2 ετών) ξεπέρασαν για πρώτη φορά σε πωλήσεις τα αντίστοιχα πετρελαιοκίνητα.
Η τάση αυτή έρχεται σε μια περίοδο όπου οι πωλήσεις καινούριων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ε.Ε. σημείωσαν πτώση 6% στο πρώτο τρίμηνο του 2025, παρά την άνοδο 28% που είχε καταγραφεί τον Φεβρουάριο. Πού οφείλεται όμως αυτή η αλλαγή στις προτιμήσεις;
Τι γίνεται στην Ευρώπη;
Σύμφωνα με τα στοιχεία της πλατφόρμας ανάλυσης δεδομένων Indicata, τα πολύ πρόσφατα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (κάτω των 2 ετών) κατέχουν πλέον 11% μερίδιο αγοράς, ενώ τα λίγο παλαιότερα (3-4 ετών) φτάνουν και ξεπερνούν το 10%. Παρότι η αύξηση στο πρώτο τρίμηνο ήταν μόλις 0,5%, η δυναμική είναι φανερή.

Τα plug-in υβριδικά (PHEV) συνεχίζουν να έχουν υψηλότερους αριθμούς από τα αμιγώς ηλεκτρικά στην ηλικιακή κατηγορία 3-4 ετών, όμως οι πωλήσεις τους παραμένουν στάσιμες. Παράλληλα, η πλειοψηφία των πωλήσεων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων κάτω των 2 ετών εξακολουθεί να αφορά ήπια υβριδικά (HEV) και βενζινοκίνητα, με συνολικό μερίδιο 61%, αλλά για πρώτη φορά τα ήπια υβριδικά ξεπέρασαν αριθμητικά τα καθαρά βενζινοκίνητα.
Η εικόνα αλλάζει όμως ραγδαία. Περίπου 5 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα, που είχαν ταξινομηθεί στην ΕΕ και στο Ηνωμένο Βασίλειο τα τελευταία τρία χρόνια, ολοκληρώνουν τώρα τις μισθώσεις τους και μπαίνουν στην αγορά ως μεταχειρισμένα. Αυτή η εξέλιξη δίνει τεράστια ώθηση στη διαθεσιμότητα – και φυσικά πιέζει τις τιμές προς τα κάτω.

Γιατί οι Ευρωπαίοι επέλεξαν μεταχειρισμένο ηλεκτρικό; Οι λόγοι είναι πολλοί
- Τεχνολογική ωρίμανση: Τα ηλεκτρικά οχήματα πλέον έχουν καλύτερη αυτονομία, υποδομές φόρτισης και αξιοπιστία.
- Προσβασιμότητα: Χωρίς τις επιδοτήσεις αγοράς καινούριων που ίσχυαν παλαιότερα σε πολλές χώρες, οι καταναλωτές στρέφονται στα οικονομικότερα μεταχειρισμένα.
- Περισσότερη προσφορά λόγω της λήξης μισθώσεων.
- Περιβαλλοντική συνείδηση, που ενισχύεται συνεχώς σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.
ΗΠΑ: Ακόμα πίσω αλλά με... γκάζια στο μέλλον
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, τα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά δεν έχουν ακόμη φτάσει τα ευρωπαϊκά ποσοστά, όμως υπάρχει έντονη κινητικότητα. Με την Tesla να ρίχνει τις τιμές των καινούριων μοντέλων, τα μεταχειρισμένα αποκτούν πιο ανταγωνιστική θέση. Παράλληλα, πολλές πολιτείες προσφέρουν φοροαπαλλαγές και κίνητρα για την αγορά μεταχειρισμένων EVs, κάτι που δεν συναντάται συχνά στην Ευρώπη.
Τι γίνεται στην Ελλάδα;
Η ελληνική αγορά κινείται πιο αργά, αλλά δείχνει σημάδια αναθέρμανσης: Οι πωλήσεις μεταχειρισμένων ηλεκτρικών παραμένουν μικρό ποσοστό, κάτω του 3% για το 2024, όμως η διαθεσιμότητα αυξάνεται μέσω εισαγωγών από Γερμανία, Ολλανδία και Γαλλία.

Η έλλειψη επιδοτήσεων για μεταχειρισμένα ηλεκτρικά και οι περιορισμένες υποδομές φόρτισης εκτός μεγάλων αστικών κέντρων παραμένουν εμπόδιο. Παρόλα αυτά, η ζήτηση αρχίζει να αυξάνεται, κυρίως από εταιρείες που ανανεώνουν στόλους και οδηγούς ταξί που βλέπουν τα οφέλη του χαμηλού κόστους λειτουργίας.
Ποια μοντέλα είναι τα best sellers;
Τα πιο δημοφιλή μοντέλα μεταχειρισμένων έως 4 ετών στην Ευρώπη είναι:
- VW Golf (όλοι οι κινητήρες)
- VW T-ROC (συμβατικά)
- Toyota Yaris Plug-in Hybrid
Η αγορά των ηλεκτρικών – ειδικά των μεταχειρισμένων – μπαίνει δυναμικά στην καθημερινότητά μας. Είτε από οικονομική ανάγκη είτε από περιβαλλοντική συνείδηση, τα EVs ήρθαν για να μείνουν – και τώρα είναι πιο προσιτά από ποτέ.