Ινδία: Τι προκάλεσε τη συντριβή του Dreamliner - Τα σενάρια που εξετάζονται και το μοιραίο λάθος
Ειδικοί εξετάζουν όλα τα ενδεχόμενα σενάρια με βάση το νέο οπτικό υλικό από την αεροπορική τραγωδία που σημειώθηκε στην πόλη Αχμενταμπάντ.
Την ώρα που ο ακριβής αριθμός των νεκρών της αεροπορικής τραγωδίας που σημειώθηκε το πρωί της Πέμπτης (12/06) στην πόλη Αχμενταμπάντ της Ινδίας, δεν έχει ανακοινωθεί επισήμως, ειδικοί εμπειρογνώμονες προσπαθούν να ρίξουν φως στα αίτια που οδήγησαν στη μοιραία βουτιά του Boeing 787-8 Dreamliner της Air India.
Δεν είναι ακόμη σαφές τι μπορεί να προκάλεσε τη συντριβή, αλλά οι ειδικοί σε αεροπορικά δυστυχήματα έχουν ήδη αρχίσει να βγάζουν κάποια συμπεράσματα, με βάση το οπτικό υλικό από το βίντεο ντοκουμέντο που δείχνει ολόκληρη την πτήση του αεροσκάφους.
Το 787 Dreamliner είναι ένα δικινητήριο αεροσκάφος και είχε συνολικά 256 θέσεις. Πρόκειται για την πρώτη συντριβή αεροσκάφους Boeing 787, σύμφωνα με τη βάση δεδομένων του Δικτύου Ασφάλειας της Αεροπορίας.
Το αεροσκάφος παρουσιάστηκε το 2009 και υπάρχουν πάνω από 1.100 μοντέλα σε χρήση αυτή τη στιγμή σε 80 αερομεταφορείς.
Σενάριο για μοιραίο ανθρώπινο λάθος
Ο ειδικός εμπειρογνώμονας Τζέφρι Τόμας δήλωσε στο BBC ότι οι ερευνητές πιθανότατα θα πρέπει να εξετάσουν «ένα πιθανό σφάλμα στο πιλοτήριο».

Ο Τζέφρι Τόμας παρατήρησε ότι το κάτω μέρος του αεροσκάφους φαινόταν να είναι ακόμα αναπτυγμένο, ενώ τα πτερύγια είχαν ήδη ανασυρθεί -κάτι που περιέγραψε ως «ασυνήθιστο» τόσο σύντομα μετά την απογείωση.
«Το αεροπλάνο απλώς βυθίστηκε, δεν κουνήθηκε από τη μία πλευρά στην άλλη, γεγονός που υποδηλώνει πιθανό μηχανικό πρόβλημα. Φαινόταν σαν να... προσγειωνόταν», είπε.
«Το κάτω μέρος του αεροσκάφους είναι ακόμα κατεβασμένο, αλλά τα πτερύγια έχουν ανασυρθεί. Αναρωτιέμαι αν όντως υπήρξε κάποιο πιθανό σφάλμα στο πιλοτήριο».
Ο Τζέφρι Τόμας αναφέρθηκε στην αεροπορική τραγωδία του 1972, όταν η πτήση 548 της British European Airways, ένα αεροσκάφος Hawker Siddeley Trident, συνετρίβη κοντά στο Στέινς, σκοτώνοντας και τους 188 επιβαίνοντες.
Ενώ η ακριβής αιτία αυτής της συντριβής δεν προσδιορίστηκε ποτέ, οι έρευνες υπέδειξαν πρόωρη ανάκληση των διατάξεων ανύψωσης του αεροσκάφους.
Τι λένε οι πιλότοι
Σε τηλεοπτικές εκπομπές του BBC και του Skynews, πιλότοι αναφέρουν ότι δεν βλέπουν τα φλαπς ανεπτυγμένα, καθώς και ότι δεν έχουν ανέβει οι τροχοί από το σύστημα προσγείωσης μετά την απογείωση, τονίζοντας ότι αυτό είναι κάτι που πρέπει να γίνεται αμέσως.
Σε ερώτηση για το αν οι μοχλοί για το σύστημα προσγείωσης και για τα φλαπς βρίσκονται σε κοντινή θέση στο πιλοτήριο, απάντησαν ότι είναι σχετικά κοντά, αλλά κανονικά δεν πρέπει να γίνεται μπέρδεμα.

Υπάρχει ωστόσο το σενάριο ότι σε περίπτωση που τα φλαπς είχαν ρυθμιστεί σωστά κατά την απογείωση, ίσως οι πιλότοι αντί να ανεβάσουν τις ρόδες, να μετακίνησαν το λεβιέ για τα φλαπς. Κι αυτό διότι υπάρχουν πολλές ειδοποιήσεις για την ρύθμιση των φλαπς πριν την απογείωση, για να μην ξεχαστούν.
«Τέλειο ιστορικό ασφάλειας»
Ο ειδικός εμπειρογνώμονας Τζέφρι Τόμας είπε ότι υπάρχουν πάνω από 1.100 μοντέλα Boeing 787 σε λειτουργία σε όλο τον κόσμο και ότι μέχρι τώρα, είχε «τέλειο ιστορικό ασφάλειας».
«Υπάρχουν τρία μοντέλα. Υπάρχουν περίπου 400 787-8, περίπου 700 787-9 και υπάρχουν μερικές εκατοντάδες 787-10. Βασικά είναι το ίδιο αεροπλάνο, απλώς με διαφορετικό μήκος».
«Λειτουργούν ουσιαστικά άψογα, είχαν κάποια προβλήματα με την μπαταρία αρχικά, αλλά αυτό ήταν ένα πρώιμο πρόβλημα και διορθώθηκε το 2011. Από τότε προσφέρουν άψογη εξυπηρέτηση».
Το σενάριο για το σμήνος πουλιών
Στο μεταξύ, παλαίμαχος πιλότος δήλωσε στο ινδικό τηλεοπτικό κανάλι New Delhi Television ότι το περιστατικό φαίνεται να περιλαμβάνει «πολλαπλά χτυπήματα με πουλιά».
Ο Saurabh Bhatnagar σημείωσε: «Φαίνεται, εκ πρώτης όψεως, σαν μια περίπτωση πολλαπλών χτυπημάτων πουλιών όπου και οι δύο κινητήρες έχουν χάσει την ισχύ τους».
«Η απογείωση ήταν τέλεια και, πιστεύω, μόλις ανέπτυξε ταχύτητα, το αεροσκάφος άρχισε να κατεβαίνει, κάτι που μπορεί να συμβεί μόνο σε περίπτωση που ο κινητήρας χάσει ισχύ ή το αεροσκάφος σταματήσει να αναπτύσσει άνωση».

«Προφανώς, η έρευνα θα αποκαλύψει τον ακριβή λόγο, αλλά τα πλάνα δείχνουν ότι το αεροπλάνο έπεσε με ελεγχόμενο τρόπο».
Οι συγκρούσεις με πτηνά ορίζονται ως η σύγκρουση μεταξύ ενός πτηνού και ενός αεροσκάφους που βρίσκεται εν πτήσει, απογειώνεται ή προσγειώνεται. Ένα μεγάλο σμήνος πουλιών που εισέρχεται σε έναν κινητήρα αεροσκάφους μπορεί να προκαλέσει απώλεια ισχύος.
Οι προσπάθειες για τη μείωση του αριθμού των συγκρούσεων με πουλιά περιλαμβάνουν τη χρήση φώτων στα αεροπλάνα για να τα κάνουν πιο ορατά στα πουλιά και την παραγωγή δυνατών θορύβων στα αεροδρόμια για να τα τρομάξουν.
Θα μιλήσουν τα μαύρα κουτιά
Ο επιστημονικός ανταποκριτής του Sky News, Τόμας Μουρ, δήλωσε ότι οι ερευνητές θα μελετήσουν τώρα το βίντεο και τα δύο μαύρα κουτιά του αεροπλάνου, εφόσον ανακτηθούν, τα οποία καταγράφουν συνομιλίες στο πιλοτήριο και τεχνικά δεδομένα, σε μια προσπάθεια να κατανοήσουν τα αίτια της συντριβής.
«Είναι πιθανό να υπήρξε κάποια καταστροφική μηχανική βλάβη στον κινητήρα. Αλλά το αεροπλάνο έχει σχεδιαστεί για να μπορεί να πετάει με έναν κινητήρα, ακόμη και κατά την απογείωση, οπότε κάτι άλλο θα πρέπει να πήγε στραβά», είπε.
«Και οι δύο κινητήρες θα μπορούσαν να είχαν χαλάσει αν ρουφούσαν ένα σμήνος πουλιών καθώς το αεροπλάνο απογειωνόταν. Έχει συμβεί και σε άλλα αεροπορικά δυστυχήματα».