ΜΜΜ: Περισσότεροι επιβάτες, λιγότερα δρομολόγια - Στοιχεία- «αποκάλυψη» πριν την 24ωρη δοκιμή
Ασφυκτικά γεμάτοι συρμοί γίνονται η νέα «κανονικότητα», με λιγότερα δρομολόγια και αυξημένους επιβάτες το 2024.

«Καθημερινότητα» τείνουν να γίνουν οι ασφυκτικά γεμάτοι συρμοί του μετρό και του Ηλεκτρικού, καθώς όπως δείχνουν οι οικονομικές καταστάσεις της ΣΤΑ.ΣΥ. μπορεί οι επιβάτες να αυξήθηκαν, αλλά ο αριθμός των δρομολογίων ακολούθησε αντίθετη πορεία το 2024.
Η κατάσταση αυτή δημιούργησε επιβαρυμένες συνθήκες μετακίνησης στα μέσα σταθερής τροχιάς την περασμένη χρονιά.
Τα στοιχεία της ΣΤΑ.ΣΥ
Αναλυτικά, στην γραμμή 1 του Μετρό (ΗΣΑΠ), ο αριθμός των επιβατών κατέγραψε αύξηση από 64,8 εκατ. (επιβιβάσεις) το 2023 σε 69,9 εκατ. το 2024 (+7,9%). Ωστόσο, τα προγραμματισμένα δρομολόγια μειώθηκαν από 104.509 σε 99.104 (-5,2%). Από αυτά, εκτελέστηκαν τελικά τα 96.455 με το ποσοστό εκτέλεσης δρομολογίων να ανέρχεται σε 97,33% (από 98,02% το 2023).
Παρόμοια κατάσταση και στις γραμμές 2 και 3 του Μετρό, με την επιβατική κίνηση να καταγράφει αύξηση από 158,6 εκατ. επιβιβάσεις το 2023 σε 170 εκατ. επιβιβάσεις το 2024 (+7,2%). Το επιβατικό έργο στις γραμμές αυτές όμως μειώθηκε από 272.624 προγραμματισμένα δρομολόγια το 2023 σε 256.522 δρομολόγια το 2024 (-5,9%). Από αυτά, πραγματοποιήθηκαν τελικά τα 254.166 με το ποσοστό εκτέλεσης δρομολογίων να ανέρχεται σε 99,08%.
Βέβαια, όσον αφορά το Τραμ, η κατάσταση φαίνεται να είναι χειρότερη, αφού η επιβατική κίνηση αυξήθηκε από 12,7 εκατ. επιβιβάσεις το 2023 σε 14,1 εκατ. επιβιβάσεις το 2024 (+11,1%). Και σε αυτή την περίπτωση όμως τα προγραμματισμένα δρομολόγια μειώθηκαν από 156.338 σε 142.475 (-8,8%). Αρκετά λιγότερα όμως ήταν τα δρομολόγια που πράγματι εκτελέστηκαν (138.076 από 152.739 ένα χρόνο πριν), με αποτέλεσμα το ποσοστό εκτέλεσης δρομολογίων να είναι 96,91%.
Στο σύνολο του δικτύου των μέσων σταθερής τροχιάς, το παραγόμενο έργο μειώθηκε από 53,3 εκατ. σε 51 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα, τη στιγμή που η επιβατική κίνηση αυξήθηκε σημαντικά από 236,2 εκατ. σε 254,2 εκατ. επιβιβάσεις.
Λιγότεροι οδηγοί και διαθέσιμοι συρμοί
Τα μειωμένα δρομολόγια μπορούν να εξηγηθούν μέσω της μειωμένης διαθεσιμότητας των συρμών, καθώς και των ηλεκτροδηγών.
Αναλυτικά, στις γραμμές 2 και 3 του Μετρό ενώ προγραμματίστηκαν περισσότερες βάρδιες οδηγών (από 49.827 το 2023 σε 50.288 το 2024), τελικά εκτελέσθηκαν 50.136 βάρδιες, έναντι 50.965 ένα χρόνο νωρίτερα. Τις ώρες αιχμής, είχαν προγραμματιστεί 240 οχήματα, έναντι 238 το 2023.
Στο Τραμ, οι προγραμματισμένες βάρδιες οδηγών μειώθηκαν από 25.794 σε 24.046 το 2024, εκ των οποίων τελικά πραγματοποιήθηκαν οι 23.018 (έναντι 24.752 ένα χρόνο νωρίτερα). Τις ώρες αιχμής ήταν προγραμματισμένα μόνο 20 οχήματα, αισθητά μειωμένα από τα 25 το 2023.
Στη γραμμή 1 του Μετρό (ΗΣΑΠ), σημειώθηκε μικρή αύξηση στις βάρδιες των οδηγών, παράλληλα όμως με μείωση, όπως είδαμε, των εκτελεσθέντων δρομολογίων. Έτσι, οι προγραμματισμένες βάρδιες των οδηγών ανήλθαν σε 28.679, έναντι 28.504 το 2023. Σύμφωνα με την ΣΤΑ.ΣΥ. εκτελέστηκε το σύνολο των βαρδιών, όπως και πέρυσι, ενώ τις ώρες αιχμής προγραμματίστηκαν 110 οχήματα από 115 πέρυσι.
Όσον αφορά το στόλο της ΣΤΑ.ΣΥ., η ονομαστική δύναμη παραμένει ίδια ανάμεσα στις δύο χρονιές, ωστόσο λιγότερα είναι τα διαθέσιμα οχήματα. Έτσι, στη γραμμή 1 (ΗΣΑΠ) υπάρχουν 252 οχήματα (βαγόνια), εκ των οποίων ενεργά είναι τα 127 και διαθέσιμα τα 92 (ήταν 103 το 2023). Στις γραμμές 2 & 3, τα οχήματα είναι 378, με 310 εξ αυτών ενεργά και διαθέσιμα τα 232 (235 το 2023). Τέλος, στο Τραμ τα οχήματα (συρμοί) είναι 59, 44 εκ των οποίων είναι ενεργά αλλά μόνο τα 28 διαθέσιμα (30 το 2023), λιγότερα δηλαδή από τα μισά του στόλου.
Μεταξύ 2023 και 2024, ο αριθμός των εργαζομένων στην ΣΤΑ.ΣΥ. μειώθηκε κατά 90 άτομα, φτάνοντας τους 2.500. Εντός του 2024 αποχώρησαν 67 εργαζόμενοι αορίστου χρόνου (οι 35 από αυτούς εργάζονταν στις γραμμές 2 και 3), ενώ έγιναν μόλις 26 προσλήψεις, στις γραμμές 2 και 3. Κατά τα άλλα, η εταιρεία ενισχύθηκε με 217 εργαζόμενους διάφορων ειδικοτήτων μέσω 8μηνων προγραμμάτων της ΔΥΠΑ.
Λόγω της μείωσης του προσωπικού, υπήρξε σημαντική αύξηση στις υπερωρίες του προσωπικού, καθώς και στην εργασία σε ρεπό, με το σχετικό κόστος για την ΣΤΑ.ΣΥ. να αυξάνεται κατά 23,12% ή 1,82 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι το 2024 σε εξέλιξη βρίσκονταν διαδικασίες προσλήψεων (οι οποίες ολοκληρώνονται φέτος), ενώ και φέτος πραγματοποιούνται προσλήψεις (οι οποίες πιθανότατα θα ολοκληρωθούν το 2026). Σημαντικός αριθμός των προσλήψεων αυτών αφορά ηλεκτροδηγούς.
Αύριο (5/7) η δοκιμαστική 24ωρη λειτουργία
Η Αθήνα αλλάζει σελίδα στις μετακινήσεις, καθώς το Σάββατο 5 Ιουλίου μπαίνει σε 24ωρη τροχιά. Για πρώτη φορά, Μετρό (γραμμές 2 και 3), Τραμ (γραμμές Τ6 και Τ7) και επιλεγμένες λεωφορειακές γραμμές θα κινούνται ασταμάτητα, καλύπτοντας κομβικά σημεία σε όλο το Λεκανοπέδιο.
Η νέα, πιλοτική λειτουργία του ΟΑΣΑ φιλοδοξεί να κάνει τη νυχτερινή Αθήνα πιο ασφαλή, πιο εύκολη, πιο ανθρώπινη – με συγκοινωνίες διαθέσιμες κάθε στιγμή. Το μέτρο σηματοδοτεί ένα ουσιαστικό βήμα για αναβαθμισμένες υπηρεσίες και πιο «ζωντανή» πόλη για κατοίκους και επισκέπτες.
Το εγχείρημα θα αξιολογηθεί στην πορεία, με βάση τα δεδομένα λειτουργίας και την εμπειρία του επιβατικού κοινού. Πίσω από αυτή την προσπάθεια βρίσκονται οι εργαζόμενοι των συγκοινωνιών που κρατούν τις ράγες και τους δρόμους «ανοιχτούς», με επαγγελματισμό και αίσθημα ευθύνης απέναντι στις αυξημένες ανάγκες.
Οι συχνότητες του Μετρό
Γραμμή 2 (5 Ιουλίου, 22:00 – 6 Ιουλίου, 10:00)
- 22:00 – 00:20: ανά 10’ 50’’
- 00:20 – 05:30: ανά 15’
- 05:30 – 07:00: ανά 12’ 30’’
- 07:00 – 10:00: ανά 10’ 50’’
Γραμμή 3 (Πλακεντία – Δημοτικό Θέατρο Πειραιά – Αεροδρόμιο)
- 22:00 – 00:20: Πλακεντία-Πειραιάς ανά 9’ / Αεροδρόμιο ανά 36’
- 00:20 – 05:30: ανά 15’
- 05:30 – 07:00: Πλακεντία-Πειραιάς ανά 10’ / Αεροδρόμιο ανά 36’
- 07:00 – 10:00: Πλακεντία-Πειραιάς ανά 9’ / Αεροδρόμιο ανά 36’
Οι συχνότητες του Τραμ
Γραμμές Τ6 (Πικροδάφνη – Σύνταγμα) & Τ7 (Ασκληπιείο Βούλας – Αγία Τριάδα)
- 22:00 – 00:30: ανά 15’
- 00:30 – 05:30: ανά 25’
- 05:30 – 10:00: ανά 12’
Οι λεωφορειακές γραμμές που μένουν… ξύπνιες
Η πιλοτική 24ωρη λειτουργία «απλώνει» το δίκτυο με 9 επιπλέον γραμμές:
- 164: Στ. Αγ. Δημήτριος – Κάτω Ηλιούπολη – Αργυρούπολη – Τερψιθέα
- 221: Πανεπιστημιούπολη – Ακαδημία
- 608: Γαλάτσι – Ακαδημία – Νεκρ. Ζωγράφου
- 703: Πειραιάς – Αγ. Ανάργυροι – Αγ. Ελευθέριος (μέσω Θηβών)
- 842: Πέραμα – Στ. Κορυδαλλός
- 049: Πειραιάς – Ομόνοια
- Α15: Στ. Λαρίσης – Δάσος
- Β11: Πλ. Βάθη – Ίλιον – Πετρούπολη
- Β12: Στ. Αττική – Άνω Λιόσια
Οι… σταθεροί της νύχτας
Συμπληρώνουν οι ήδη 24ωρες: 040, 11, Χ93, Χ95, Χ96, Χ97. Και οι κλασικές νυχτερινές: 400, 500, 790, Χ14.
Η Αθήνα δοκιμάζει το πρώτο της βήμα σε 24ωρες μετακινήσεις – και οι δρόμοι της μένουν ανοιχτοί.