Νέα μπαταρία της NASA φέρνει τα ηλεκτρικά αεροπλάνα πιο κοντά
Το πρόγραμμα SABERS της NASA αλλάζει τα δεδομένα στις αερομεταφορές με τεχνολογία μπαταριών ξηρού τύπου.

Η NASA παρουσίασε μία πανίσχυρη μπαταρία που θα μπορούσε να φέρει επανάσταση στις αερομεταφορές και να κάνει πραγματικότητα τα πρώτα ηλεκτρικά αεροπλάνα. Βασισμένη σε νέα τεχνολογία ξηρού τύπου, η μπαταρία έχει σχεδιαστεί για να αντικαταστήσει τους κινητήρες τζετ με ηλεκτρικούς και να κάνει το ταξίδι με αεροπλάνο ασφαλέστερο, οικονομικότερο και πιο οικολογικό. Σύμφωνα με τη NASA, τα ηλεκτρικά αεροπλάνα θα είναι σχεδιασμένα εξαρχής με λιγότερα κινούμενα μέρη και καλύτερη απόδοση από όλες τις απόψεις.
Η πρόκληση της ενεργειακής πυκνότητας
Οπως διαβάζουμε στο thebrighterside.news, τα ηλεκτρικά αεροπλάνα θα χρειαστούν ισχυρές μπαταρίες ικανές να παράγουν την απαιτούμενη ισχύ για την απογείωση και τη διατήρηση της πτήσης. Για να γίνει αυτό, οι μπαταρίες θα πρέπει να έχουν την απαιτούμενη ενεργειακή πυκνότητα, που είναι το ποσό της ηλεκτρικής ενέργειας που μπορεί να αποθηκευτεί ανά κιλό βάρους. Οι μπαταρίες λιθίου-ιόντων μπορούν να αποθηκεύσουν 250 βατώρες ανά κιλό, κάτι παραπάνω από το ¼ της πυκνότητας που απαιτείται για ένα ηλεκτρικό αεροπλάνο (800 βατώρες).
Ένα άλλο ζήτημα είναι η ασφάλεια των μπαταριών. Οι μπαταρίες λιθίου-ιόντων περιέχουν εύφλεκτα συστατικά που θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των επιβατών μετά από κάποια τεχνική βλάβη. Η ασφάλεια είναι η πρώτη προτεραιότητα των σχεδιαστών συστημάτων που προορίζονται για τα αεροσκάφη, και γι' αυτό οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αεροσκαφών δεν αποτελούν εξαίρεση.
SABERS: Το σχέδιο της NASA για ασφαλή, αποδοτική πτήση
Με αυτά ως δεδομένα, η NASA σχεδίασε το πρόγραμμα μπαταριών ξηρού τύπου με την ονομασία SABERS (Solid-state Architecture Batteries for Enhanced Rechargeability and Safety). Το τελευταίο προϊόν του προγράμματος είναι μια μπαταρία θείου-σεληνίου που διατηρεί τη δομική της ακεραιότητα όταν υποστεί φθορές και μηδενίζει τον κίνδυνο ανάφλεξης. Παράλληλα, επιτυγχάνει ενεργειακή πυκνότητα 500 βατωρών ανά κιλό, που είναι μια σημαντική αναβάθμιση σε σχέση με τις μπαταρίες λιθίου-ιόντων.
Και αυτό είναι μόνο η αρχή. Η μπαταρία αυτή έχει πολύ γρήγορη απόδοση ενέργειας, περίπου 10πλάσια από άλλες μπαταρίες ξηρού τύπου, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό για την απογείωση του αεροσκάφους. Παράλληλα, η μπαταρία μπορεί να αντέξει σε διπλάσιες θερμοκρασίες από τις μπαταρίες λιθίου-ιόντων, ενώ το βάρος της έχει μειωθεί κατά 40% σε σχέση με τις πρώτες μπαταρίες του SABERS. Ελαφρύτερες μπαταρίες σημαίνουν αεροσκάφη με μεγαλύτερη εξοικονόμηση ενέργειας και μεγαλύτερο βεληνεκές.
Από τα οχήματα στα αεροπλάνα
Το βασικό πρόβλημα των μπαταριών θείου-σεληνίου είναι το κόστος, δεδομένων των πολύ αυστηρών προδιαγραφών ασφαλείας. Γι' αυτό δεν δεν αναμένεται να δούμε άμεσα τα πρώτα αεροσκάφη με τέτοια τεχνολογία η οποία θα μεταφερθεί πρώτα σε ηλεκτρικά οχήματα, θα δοκιμαστεί, θα γίνει οικονομικότερη και μετά θα εφαρμοστεί σε ηλεκτρικά αεροπλάνα. Οι δυνατότητες που προσφέρει αυτή η τεχνολογία μπαταριών είναι πραγματικά απίστευτες, δίνοντας ελπίδα για ένα πιο βιώσιμο μέλλον στις αερομεταφορές.