Όταν το ΑΙ μπήκε στο newsroom: Η ιταλική εφημερίδα που προσέλαβε ως δημοσιογράφο το ChatGPT
Η εφημερίδα, από τον Μάρτιο, δοκίμασε για έναν μήνα να ενσωματώσει καθημερινά ένα 4σέλιδο ένθετο με άρθρα και τίτλους γραμμένα αποκλειστικά από την τεχνητή νοημοσύνη.
Εδώ και πάνω από δύο δεκαετίες, τα παραδοσιακά μέσα τύπου βρίσκονται στο στόχαστρο της ψηφιακής επανάστασης. Από το Craigslist που «σκότωσε» τις μικρές αγγελίες, μέχρι τα social media που έκαναν την ανάγνωση ολοκληρωμένων άρθρων να μοιάζει αγγαρεία. Πλέον, η γενετική Τεχνητή Νοημοσύνη είναι η νέα μεγάλη πρόκληση – και κάποιες εκδοτικές ομάδες, αντί να την πολεμούν, την εντάσσουν ενεργά στη δουλειά τους.
Η ιταλική εφημερίδα Il Foglio είναι ίσως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα. Από τον Μάρτιο, δοκίμασε για έναν μήνα να ενσωματώσει καθημερινά ένα 4σέλιδο ένθετο με άρθρα και τίτλους γραμμένα αποκλειστικά από την τεχνητή νοημοσύνη. Ο αρχισυντάκτης, Κλάουντιο Τσεράζα, ζητούσε από το ChatGPT Pro να γράψει για πολιτική, κοινωνία ή ακόμη και... το ίδιο. Δύο συντάκτες αναλάμβαναν την επεξεργασία, διορθώνοντας ή και αφήνοντας σκόπιμα μικρά λάθη για να αναδεικνύεται η «ανθρώπινη» ατέλεια της μηχανής.
«Είναι αδύνατο να κρύψεις την Τεχνητή Νοημοσύνη», λέει ο Τσεράζα. «Και πρέπει να καταλάβουμε ότι είναι σαν τον άνεμο – χρειάζεται διαρκώς διαχείριση», αναφέρει στο theatlantic.
Τώρα η εφημερίδα, η οποία κυκλοφορεί περίπου 29.000 αντίτυπα κάθε μέρα, εκτός από την online έκδοσή της, σχεδιάζει να αγκαλιάσει μόνιμα το περιεχόμενο που γράφεται μέσω AI, εκδίδοντας ένα εβδομαδιαίο ένθετο τεχνητής νοημοσύνης και, κατά περίπτωση, χρησιμοποιώντας το ChatGPT για να γράψει άρθρα για την κανονική εφημερίδα.
Ο Τσεράζα βλέπει την τεχνητή νοημοσύνη ως συνεργάτη, όχι αντικαταστάτη: «Δεν μπορείς να την κρύψεις – είναι σαν τον άνεμο, πρέπει να τον διαχειριστείς». Θεωρεί ότι το πρόβλημα αρχίζει όταν η τεχνολογία χρησιμοποιείται για περικοπές προσωπικού ή πρόχειρη παραγωγή περιεχομένου. Όπως λέει, η ΑΙ «γράφει καλά – μερικές φορές πιο φυσικά και από τους ανθρώπους. Αλλά θέλει επιμέλεια. Όποιος νομίζει ότι η ΑΙ θα του γλιτώσει λεφτά, απλώς δεν έχει καταλάβει».
Την ώρα που άλλες εκδοτικές εταιρείες ενσωματώνουν ΑΙ χωρίς διαφάνεια – ή ακόμη χειρότερα, μπλέκουν περιεχόμενο μηχανής και ανθρώπου χωρίς να το δηλώνουν – η προσέγγιση του Il Foglio ίσως δείχνει έναν δρόμο πιο καθαρό, πιο δημιουργικό και σίγουρα πιο ανθρώπινο.