Σοκαριστικά τα ποσοστά αντικοινωνικής οδήγησης στην Ευρώπη και την Ελλάδα
Μείωση στις επιθετικές και επικίνδυνες συμπεριφορές, όμως η ανευθυνότητα πίσω από το τιμόνι παραμένει.

Το Ίδρυμα Fondation VINCI Autoroutes δημοσιεύει τα αποτελέσματα του 15ου Ευρωπαϊκού Βαρόμετρου για την Υπεύθυνη Οδήγηση. Λιγότερες αναφορές για αγενείς και επικίνδυνες συμπεριφορές… τι θα γινόταν άραγε αν οι Ευρωπαίοι υιοθετούσαν μια πιο ήρεμη οδήγηση;
- Το 56% δεν σέβεται τις αποστάσεις ασφαλείας
- Το 50% των οδηγών παραδέχεται ότι έχει προσβάλει άλλους οδηγούς
- Το 32% οδηγεί ενώ αισθάνεται έντονη κούραση
- Το 30% «κολλάει» σκόπιμα στο όχημα ενός οδηγού που το εκνευρίζει
- Το 18% κατεβαίνει από το όχημά του για να διαπληκτιστεί με έναν άλλον οδηγό
Στην έναρξη του καλοκαιριού και λίγες μέρες πριν το Σαββατοκύριακο της Αναλήψεως, που είναι από τα Σαββατοκύριακα με τη μεγαλύτερη κίνηση στους δρόμους, το Ίδρυμα VINCI Autoroutes δημοσιεύει τα αποτελέσματα του 15ου Ευρωπαϊκού Βαρόμετρου για την Υπεύθυνη Οδήγηση. Αυτή η τεράστια ετήσια έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε από την Ipsos σε δείγμα 12.403 ατόμων σε 11 ευρωπαϊκές χώρες, καταγράφει τη συμπεριφορά και την εικόνα των Ευρωπαίων στο τιμόνι.

Με αυτόν τον τρόπο καθιστά δυνατή την παρακολούθηση της εξέλιξης της επικίνδυνης συμπεριφοράς και των καλών πρακτικών που θα βοηθήσουν στη στοχευμένη διαμόρφωση των μηνυμάτων πρόληψης.
Τα κύρια συμπεράσματα από τα ευρωπαϊκά αποτελέσματα (Τα ελληνικά αποτελέσματα σε παρένθεση):
Αγένεια: Παρατηρείται κάμψη, αλλά τα επίπεδα παραμένουν υψηλά.
Το 83% των Ευρωπαίων οδηγών δηλώνει ότι φοβάται την επιθετική συμπεριφορά άλλων οδηγών (σταθερό, 89% των Ελλήνων οδηγών).
Το 50% παραδέχεται ότι βρίζει άλλους οδηγούς (57%).
Το 47% κορνάρει άσκοπα στους οδηγούς που τους ενοχλούν (56%).
Το 30% σκόπιμα «κολλάει» στο όχημα ενός οδηγού που το εκνευρίζει (46%).
Το 18% κατεβαίνει από το όχημά του για να διαπληκτιστεί με έναν άλλον οδηγό (21%).
Συμμόρφωση με τους κανόνες του ΚΟΚ: Μικρή βελτίωση στη συμπεριφορά
Το 85% των Ευρωπαίων οδηγών λέει ότι υπερβαίνει το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας κατά μερικά χιλιόμετρα/ώρα (σταθερό, 81% των Ελλήνων οδηγών).
Το 56% δεν σέβεται τις αποστάσεις ασφαλείας (55%).
Το 51% οδηγεί στη μεσαία λωρίδα του αυτοκινητόδρομου ενώ η δεξιά λωρίδα είναι ελεύθερη (68%).
Το 34% κάνει προσπέραση από δεξιά στον αυτοκινητόδρομο (34%).

Οδήγηση με απόσπαση προσοχής: Περιορισμένη συνήθεια αλλά εξακολουθεί να είναι πολύ υψηλή
Το 77% των Ευρωπαίων οδηγών χρησιμοποιεί smartphone ή ρυθμίζει το GPS ενώ οδηγεί (82% των Ελλήνων οδηγών).
Το 67% των οδηγών μιλάει στο τηλέφωνο ενώ οδηγεί και το 43% το κάνει συστηματικά (39%).
Περισσότεροι από 1 στους 2 οδηγούς μιλούν μέσω συστήματος συνομιλίας Bluetooth με ενσωματωμένο ηχείο (58%).
Το 25% στέλνει ή διαβάζει μηνύματα κειμένου ή email ενώ οδηγεί (26% ).
Το 81% των οδηγών δηλώνει ότι μερικές φορές στρέφει το βλέμμα του εκτός του δρόμου για περισσότερα από 2 δευτερόλεπτα όταν οδηγεί [ Στα 130 χλμ/ώρα, 2 δευτερόλεπτα χωρίς να κοιτάζει τον δρόμο, σημαίνει να οδηγεί 72 μέτρα στα τυφλά.] (79%).
Νωθρότητα και κόπωση: Μια επιβλαβής επίδραση στην οδηγική συμπεριφορά
Το 32% (40%) των Ευρωπαίων οδηγών λέει ότι οδηγεί ενώ αισθάνεται έντονη κούραση.
Μεταξύ αυτών:
Το 34% έχει την εντύπωση ότι έχει αποκοιμηθεί ελάχιστα στο τιμόνι έναντι του 25% των οδηγών γενικά (31% έναντι 24%).
Το 21% παραδέχεται ότι είναι πιο νευρικό, παρορμητικό ή επιθετικό κατά την οδήγηση έναντι του 14% των οδηγών γενικά (13% έναντι 12%).

Το 77% παραδέχεται ότι μερικές φορές δίνει λιγότερη προσοχή στην οδήγηση και ότι διασπάται η προσοχή του έναντι του 53% των οδηγών γενικά (77% έναντι 60%).
Αλκοόλ, ναρκωτικά, φαρμακευτική αγωγή: Επίμονες πρακτικές παρά την επίγνωση των κινδύνων
Το 5% των οδηγών (9% των Ελλήνων οδηγών) έχει ήδη οδηγήσει σε κατάσταση μέθης, δηλαδή ενώ έχει καταναλώσει αλκοόλ πάνω από το επιτρεπόμενο όριο και αισθάνεται τις επιπτώσεις του αλκοόλ στη φυσική και νοητική του κατάσταση.
Μεταξύ αυτών, το 85% των οδηγών θεωρεί επικίνδυνο να οδηγεί υπό την επήρεια αλκοόλ (85%).
Το 2% έχει ήδη οδηγήσει έπειτα από χρήση κάνναβης (4%).
Το 8% έχει ήδη οδηγήσει μετά από λήψη φαρμάκων που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την εγρήγορσή τους (8%).
Ασφάλεια των εργαζομένων: Ανησυχητική έλλειψη επαγρύπνησης
Το 73% των οδηγών δεν εφαρμόζει συστηματικά τα προληπτικά μέτρα που είναι απαραίτητα για την ασφάλεια των αστυνομικών όταν πλησιάζει σε μια ζώνη επέμβασης (επιβράδυνση και μετακίνηση όσο το δυνατόν πιο μακριά, 85%).
Το 50% ξεχνά να επιβραδύνει κοντά σε μια ζώνη εργασίας (46%).

«Για πρώτη φορά από τη δημιουργία του παρόντος Ευρωπαϊκού Βαρόμετρου για την Υπεύθυνη Οδήγηση, η μεγάλη πλειοψηφία των συμπεριφορών που μελετήθηκαν κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση. Μπορούμε να είμαστε χαρούμενοι γι' αυτό. Ωστόσο, εξακολουθεί να υπάρχει μεγάλη ανάληψη ρίσκου και αγενής συμπεριφορά. Αυτή η αλλαγή μάς ενθαρρύνει να εντείνουμε τις ενημερωτικές εκστρατείες μας σχετικά με την επικινδυνότητα ορισμένων πρακτικών στο τιμόνι και τα οφέλη μιας ήρεμης οδήγησης για τον εαυτό μας και τους άλλους» δήλωσε η Bernadette Moreau, Διευθύνουσα σύμβουλος του Ιδρύματος VINCI Autoroutes
«Τα φετινά ευρήματα του Ευρωβαρόμετρου για την Υπεύθυνη Οδήγηση δίνουν έναν συγκρατημένα αισιόδοξο τόνο. Παρατηρείται μικρή πρόοδος στη συμμόρφωση με τους κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, περιορισμός της διάσπασης προσοχής, καθώς και λιγότερο αγενείς και επιθετικές συμπεριφορές. Τα ποσοστά όμως, παραμένουν υψηλά και μας υπενθυμίζουν ότι η πρόοδος δεν είναι δεδομένη και η προσπάθεια όλων μας πρέπει να ενταθεί.
Η υπεύθυνη οδήγηση ξεκινά από την προσωπική μας στάση. Ας δώσουμε προτεραιότητα στην υπευθυνότητα και τον σεβασμό με στόχο δρόμους πιο ασφαλείς και ανθρώπους πιο ευσυνείδητους στη συμπεριφορά τους πίσω από το τιμόνι. Αυτός είναι ο μόνος δρόμος για να προστατεύσουμε τον εαυτό μας και τους συνανθρώπους μας» δήλωσε ο Παναγιώτης Παπανικόλας, Διευθυντής Ελλάδας VINCI Concessions/ Μέλος Δ.Σ. Ιδρύματος VINCI Autoroutes.