Τι είναι η «θεωρία των κόκκινων νυχιών»; Η ψυχολογία πίσω από το δημοφιλές trend
Τα κόκκινα νύχια είναι η συνάντηση της ψυχολογίας των χρωμάτων με την στρατηγική dating - κυριολεκτικά, στα δάχτυλά σου.

Η θεωρία των κόκκινων νυχιών έχει εξελιχθεί το τελευταίο διάστημα σε μεγάλο trend στα social media. Οι content creators μιλούν διαρκώς για το πώς ένα κόκκινο μανικιούρ σχεδόν μαγικά τραβάει βλέμματα και εξασφαλίζει την προσοχή των ανδρών. Σαν να είναι ένα είδος «σειρήνας» για τις ελεύθερες.
«Το κόκκινο έχει ανέκαθεν συνδεθεί με την αυτοπεποίθηση και την έλξη, οπότε είναι λογικό το να το φοράει κανείς να τον κάνει να νιώθει πιο ορατός», λέει η ψυχολόγος Stefanie Mazer, PsyD, με έδρα τη Φλόριντα. Ψυχολογικά, το θέμα είναι η σιγουριά που εμπνέει το κόκκινο χρώμα. «Αν κάποιος είναι πεπεισμένος ότι τα κόκκινα νύχια τον βοηθούν να ξεχωρίζει, τότε συμπεριφέρεται και παρουσιάζεται διαφορετικά και οι άλλοι το προσέχουν».
Με λίγα λόγια, είναι η συνάντηση της ψυχολογίας των χρωμάτων με την στρατηγική dating - κυριολεκτικά, στα δάχτυλά σου. Αλλά μπορεί ένα μανικιούρ όντως να «φέρνει» τον έρωτα; Ειδικοί της ψυχολογίας και της ομορφιάς μίλησαν στο Woman's health για το αν η θεωρία των κόκκινων νυχιών έχει πραγματική βάση.
Τι ακριβώς είναι η θεωρία των κόκκινων νυχιών (Red Nail Theory);
Το κόκκινο είναι από τα πιο «φορτισμένα» ψυχολογικά χρώματα. «Ιστορικά έχει συσχετιστεί με το πάθος, τη ζωντάνια και τη δύναμη, κάτι που το κάνει να ξεχωρίζει από τα ουδέτερα χρώματα», εξηγεί η Mazer.
Παρότι αυτοί οι συνειρμοί υπάρχουν εδώ και δεκαετίες, η θεωρία των κόκκινων νυχιών όπως τη γνωρίζουμε σήμερα απογειώθηκε το 2022, όταν η Robyn DelMonte (@GirlBossTown) ανέβασε στο TikTok βίντεο λέγοντας ότι οι άνδρες σχολιάζουν σταθερά κάθε φορά που εκείνη βάφει τα νύχια της κόκκινα.
Η τολμηρή εξήγηση που έδωσε για το γιατί αρέσουν τόσο πολύ στους άνδρες; Υπέθεσε ότι τους θυμίζουν τις μητέρες τους τη δεκαετία του ’90, όταν οι γυναίκες συνήθιζαν να φορούν κόκκινα νύχια. Η ανάρτησή της άνοιξε τον δρόμο για χιλιάδες βίντεο-απαντήσεις από γυναίκες που ήθελαν να δοκιμάσουν την «θεωρία» μόνες τους. Το hashtag #rednailtheory εκτοξεύτηκε, με χρήστριες να μοιράζονται επιτυχίες όπως περισσότερα δεύτερα ραντεβού, πιο σίγουρες συνεντεύξεις για δουλειά και άπειρα κομπλιμέντα.
Η επιστήμη πίσω από τη Red Nail Theory
Υπάρχει άραγε επιστημονική βάση σε όλες αυτές τις viral αναρτήσεις; Κάπως, αλλά είναι πιο περίπλοκο από όσο φαίνεται στα social media.
Ας ξεκινήσουμε από τον παράγοντα της έλξης. Η πιο συχνά αναφερόμενη μελέτη για τη δύναμη του κόκκινου είναι μια έρευνα του 2008 στο Journal of Personality and Social Psychology. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι άνδρες βαθμολογούσαν τις γυναίκες με κόκκινα (ρούχα ή φόντα) ως πιο ελκυστικές και σεξουαλικά ποθητές. Και αυτό συνέβαινε εντελώς υποσυνείδητα.
Οι επιστήμονες ονομάζουν αυτό το φαινόμενο «red-attractiveness effect» και πιο πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι ισχύει σε διαφορετικούς πολιτισμούς. Μια έρευνα του 2024 με Κινέζους φοιτητές έδειξε ότι όσοι φορούσαν κόκκινο θεωρήθηκαν σταθερά πιο ελκυστικοί από το αντίθετο φύλο σε σχέση με όσους φορούσαν λευκά.
«Πολιτισμικά, το κόκκινο μπορεί να συμβολίζει τον έρωτα στη Δύση, την τύχη και την ευημερία σε τμήματα της Ασίας ή ακόμη και τον κίνδυνο σε άλλα συμφραζόμενα», σημειώνει η Mazer. «Ωστόσο, φαίνεται να υπάρχει και κάτι πιο οικουμενικό στην επίδρασή του».
Σύμφωνα με την εξελικτική ψυχολογία, το κόκκινο μπορεί να εξελίχθηκε σε πολλά είδη ως σήμα κυριαρχίας, ζωντάνιας και γονιμότητας – όντας συνδεδεμένο με τη ροή αίματος και τη σεξουαλική διέγερση.
Στη Δύση, το κόκκινο θεωρείται το χρώμα του έρωτα, του πάθους και της αποπλάνησης – από το κραγιόν και τα φορέματα μέχρι τις καρδιές του Αγίου Βαλεντίνου. Στον κινηματογράφο, τη μόδα και τη διαφήμιση έχει ταυτιστεί με την ακαταμάχητη γοητεία.
Με το βερνίκι νυχιών, βέβαια, η επίδραση είναι πιθανότατα πιο λεπτή. Οι περισσότερες έρευνες για την ελκυστικότητα του κόκκινου αφορούν ρούχα ή μεγαλύτερα οπτικά ερεθίσματα.
