Τι αλλάζει στον Ελληνικό σιδηρόδρομο: Τα «γκρίζα» σημεία της συμφωνίας Μητσοτάκη - Μελόνι
360 εκατομμύρια ευρώ για νέα τρένα στην Ελλάδα – Τι σημαίνει και τι περιλαμβάνει η συμφωνία Μελόνι-Μητσοτάκη για το μέλλον των σιδηροδρόμων.

Σημαντική συμφωνία υπεγράφη ανάμεσα στην Ελλάδα και την Ιταλία με φόντο την αναβάθμιση των ελληνικών σιδηροδρόμων. Στο επίκεντρο της συμφωνίας: επενδύσεις ύψους 360 εκατ. ευρώ για την αγορά 23 νέων τρένων – 8 ταχείας κυκλοφορίας για μεγάλες αποστάσεις και 15 για τον προαστιακό. Πρόκειται όμως για μια επανεκκίνηση ή απλά ωραία λόγια; Όλα όσα πρέπει να ξέρεις για τη νέα ελληνοϊταλική σιδηροδρομική συμφωνία.

Το Μνημόνιο Συνεργασίας υπεγράφη παρουσία των Πρωθυπουργών Μελόνι και Μητσοτάκη, στο πλαίσιο του Ανώτατου Συμβουλίου Ελλάδας-Ιταλίας. Η επένδυση θα γίνει από τον ιταλικό κρατικό όμιλο Ferrovie dello Stato, ιδιοκτήτη της Hellenic Train, της εταιρείας που εκτελεί σήμερα το μεγαλύτερο μέρος των επιβατικών σιδηροδρομικών δρομολογίων στη χώρα μας.
Τι περιλαμβάνει η συμφωνία:
- 23 νέα τρένα (8 ταχύτητας, 15 προαστιακά)
- Σύγχρονα αμαξοστάσια για σωστή συντήρηση
- Χρονοδιαγράμματα με ρήτρες για την παράδοση και λειτουργία
- Επενδύσεις σε υποδομές: Υπογειοποίηση Σεπολίων, αποκατάσταση γραμμής Θεσσαλίας, σύστημα ασφαλείας ETCS, γεωεντοπισμός τρένων
Τα θετικά της συμφωνίας
Επιτέλους ανανέωση στόλου: Πολλά από τα σημερινά τρένα είναι παλιά, με κακή συντήρηση και καθυστερήσεις. Τα νέα τρένα υπόσχονται καλύτερη εμπειρία για τους επιβάτες.
Επενδύσεις χωρίς κόστος για τον Έλληνα φορολογούμενο: Τα 360 εκατ. θα δοθούν από την ιταλική Ferrovie, όχι από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Ρήτρες και δεσμεύσεις: Για πρώτη φορά τίθενται σαφή χρονοδιαγράμματα και νομικές δεσμεύσεις, τόσο για τον ιδιώτη όσο και για τον ΟΣΕ.
Ασφάλεια επιβατών: Το νέο σύστημα ETCS και το Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας στοχεύουν στην πρόληψη τραγωδιών όπως αυτή των Τεμπών.
Τα αρνητικά και οι προβληματισμοί
Έλεγχος από ξένη εταιρεία: Αν και κρατική, η Hellenic Train παραμένει ιταλική. Πολλοί αναρωτιούνται: πόσο εθνική είναι μια υποδομή όταν ελέγχεται εξ ολοκλήρου από ξένο κράτος;
Καθυστέρηση υλοποίησης: Μέχρι να δούμε τα νέα τρένα στις ράγες, μπορεί να περάσουν χρόνια. Ορισμένα έργα υποδομής στην Ελλάδα «σέρνονται για δεκαετίες.
Το κόστος του εισιτηρίου: Δεν έχει γίνει γνωστό αν θα αυξηθούν οι τιμές. Μήπως πληρώσουμε εμείς την «αναβάθμιση»;

Η συμφωνία ήρθε «μετά το κακό»: Πολλοί υποστηρίζουν πως το σιδηροδρομικό ενδιαφέρον «ξύπνησε» μετά το δυστύχημα στα Τέμπη και την πίεση της κοινής γνώμης.
Ο αντίλογος
Κριτικές υπάρχουν από ειδικούς που τονίζουν πως η Ελλάδα παραμένει «ομηρία» ξένων συμφερόντων, χωρίς μακροπρόθεσμο στρατηγικό σχέδιο για εθνικό σιδηρόδρομο. Επίσης, επισημαίνουν ότι η απουσία ενός ισχυρού, δημόσιου, ελληνικού φορέα δυσκολεύει τον έλεγχο και τη διαφάνεια στις συμφωνίες αυτού του τύπου.