Το σκάνδαλο των χειραποσκευών: Αεροπορικές εταιρείες στο στόχαστρο καταναλωτικών οργανώσεων
Οι Ευρωπαίοι νομοθέτες καλούνται να προσδιορίσουν με σαφήνεια τι σημαίνει «εύλογο» βάρος και διαστάσεις, στις χειραποσκευές ώστε να μην αφήνονται περιθώρια αυθαιρεσίας.

Μετωπική επίθεση κατά των αεροπορικών εταιρειών που επιβάλλουν καταχρηστικές χρεώσεις για τις χειραποσκευές εξαπολύει η Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ ), ζητώντας άμεση παρέμβαση των αρμόδιων Αρχών και επιβολή ενιαίων ευρωπαϊκών κανόνων που θα προστατεύουν ουσιαστικά τους επιβάτες.
Η αφορμή; Καταγγελίες-φωτιά που κατατέθηκαν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στο Δίκτυο Συνεργασίας για την Προστασία Καταναλωτών από την BEUC (Ευρωπαϊκή Οργάνωση Καταναλωτών) και 16 οργανώσεις-μέλη της, από 12 διαφορετικές χώρες, μεταξύ αυτών και η ΕΚΠΟΙΖΩ, εναντίον επτά αεροπορικών εταιρειών που εξακολουθούν να χρεώνουν αδικαιολόγητα τις χειραποσκευές.
Αδιαφορία για τη νομολογία και επιμονή στις κρυφές χρεώσεις
Οι οργανώσεις καταναλωτών καταγγέλλουν ότι οι αεροπορικές αγνοούν επιδεικτικά την απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (C-487/12), το οποίο έχει ξεκαθαρίσει πως η μεταφορά χειραποσκευής με «εύλογο» βάρος και διαστάσεις δεν μπορεί να τιμολογείται ξεχωριστά.
Η αδικαιολόγητη επιβάρυνση των επιβατών παραμένει πάγια πρακτική, παρά τα πρόσφατα παραδείγματα επιβολής προστίμων, όπως στην Ισπανία, όπου πέντε εταιρείες τιμωρήθηκαν με συνολικό πρόστιμο 179 εκατ. ευρώ. Το μήνυμα είναι σαφές: οι επιβάτες έχουν δικαίωμα να ταξιδεύουν με βασική χειραποσκευή χωρίς να πληρώνουν «χαράτσι».
Οι καταναλωτές μιλούν: «Η χειραποσκευή πρέπει να περιλαμβάνεται στην τιμή»
Έρευνα της Ολλανδικής Οργάνωσης Καταναλωτών Consumentebond δείχνει ότι το 86% των επιβατών θεωρεί αυτονόητο ότι ένα σακίδιο ή μικρή βαλίτσα θα πρέπει να περιλαμβάνεται στην τιμή του εισιτηρίου. Πρόκειται για μια κραυγή λογικής, σε αντίθεση με την πρακτική των εταιρειών που μετατρέπουν την τιμολόγηση σε λαβύρινθο παραπλανητικών επιλογών.
Ώρα για κανόνες και διαφάνεια
Η εν εξελίξει αναθεώρηση του Κανονισμού για τα Δικαιώματα Επιβατών αποτελεί, σύμφωνα με την ΕΚΠΟΙΖΩ, «χρυσή ευκαιρία» για να μπει τέλος στην ασυδοσία. Οι Ευρωπαίοι νομοθέτες καλούνται να προσδιορίσουν με σαφήνεια τι σημαίνει «εύλογο» βάρος και διαστάσεις, ώστε να μην αφήνονται περιθώρια αυθαιρεσίας.
Μια τέτοια θεσμική ρύθμιση θα ενίσχυε τη διαφάνεια, θα διευκόλυνε τη σύγκριση τιμών μεταξύ εταιρειών και –κυρίως– θα θωράκιζε τους καταναλωτές απέναντι σε πρακτικές που παραπλανούν και επιβαρύνουν οικονομικά.
Πανευρωπαϊκή αφύπνιση
Η ισπανική OCU, η βελγική Testachats/Testaankoop και η πορτογαλική DECO έχουν ήδη προσφύγει στις εθνικές αρχές, καταγγέλλοντας τις ίδιες πρακτικές. Η Ryanair μάλιστα βρίσκεται αντιμέτωπη με αγωγή για αθέμιτες εμπορικές τακτικές. Η πίεση αυξάνεται και το πρόβλημα έχει λάβει διαστάσεις ευρωπαϊκού σκάνδαλου.
Κάλεσμα για δράση
Η ΕΚΠΟΙΖΩ και οι υπόλοιπες οργανώσεις κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου: Οι αρμόδιες Αρχές οφείλουν να σταματήσουν να σιωπούν. Απαιτείται άμεση διερεύνηση και θεσμοθέτηση ενιαίων κανόνων που θα προστατεύουν πραγματικά τους καταναλωτές από τις καταχρηστικές πρακτικές των αεροπορικών εταιρειών.