Τραγωδία της Air India: Τι απαντά η Boeing για τους διακόπτες καυσίμου στα αεροπλάνα της
Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA) και η Boeing δήλωσαν ότι οι μηχανισμοί ασφαλείας στους διακόπτες καυσίμου των αεροσκαφών τους θεωρούνται ασφαλείς, σύμφωνα με επίσημο έγγραφο που επικαλείται το Reuters.
Η ανακοίνωση της FAA ήρθε στις 11 Ιουλίου, λίγο μετά τη δημοσιοποίηση του προκαταρκτικού πορίσματος για τη μοιραία πτώση του Boeing 787-8 της Air India, που στοίχισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους και προκάλεσε ερωτήματα σχετικά με τη λειτουργία των διακοπτών διακοπής καυσίμου.
Σύμφωνα με το πόρισμα της Υπηρεσίας Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB) της Ινδίας, η παροχή καυσίμου προς τους κινητήρες διεκόπη λίγα λεπτά μετά την απογείωση, οδηγώντας το αεροσκάφος στην πτώση. Η ηχητική καταγραφή από το πιλοτήριο αποκαλύπτει σύγχυση μεταξύ των πιλότων, όταν ο ένας ρώτησε τον άλλο γιατί διέκοψε την παροχή καυσίμου, με τον δεύτερο να απαντά πως δεν το έκανε.
Δεν πρόκειται για «μη ασφαλή κατάσταση», λέει η FAA
Η FAA διευκρίνισε ότι, παρά το γεγονός πως ο σχεδιασμός των διακοπτών είναι κοινός σε αρκετά μοντέλα της Boeing, δεν πρόκειται για «μη ασφαλή κατάσταση» που να απαιτεί την έκδοση οδηγίας αξιοπλοΐας. Η Boeing κοινοποίησε παρόμοια θέση στους αερομεταφορείς μέσω επίσημης ειδοποίησης, δηλώνοντας ότι δεν απαιτείται κάποια ενέργεια.
Το προκαταρκτικό πόρισμα της AAIB ανέφερε και μια παλαιότερη σύσταση της FAA από το 2018, στην οποία προτεινόταν –χωρίς να καθίσταται υποχρεωτικό– να επιθεωρηθούν οι διακόπτες διακοπής καυσίμου ώστε να διασφαλιστεί ότι δεν μπορούν να ενεργοποιηθούν κατά λάθος. Η Air India δήλωσε ότι δεν προχώρησε στις σχετικές επιθεωρήσεις, καθώς δεν ήταν υποχρεωτικές.
Απορρίπτουν το ενδεχόμενο ανθρώπινου λάθους οι πιλότοι
Η ALPA India, συνδικαλιστική ένωση πιλότων, που ανήκει στη Διεθνή Ομοσπονδία Ενώσεων Πιλότων, απέρριψε οποιοδήποτε ενδεχόμενο ανθρώπινου λάθους και ζήτησε διαφανή και ανεξάρτητη διερεύνηση του δυστυχήματος, με τη συμμετοχή των πιλότων ως παρατηρητών στη διαδικασία. Τόνισε ότι το πόρισμα δείχνει ενδεχόμενη δυσλειτουργία εξοπλισμού.
Δύο ειδικοί στις ΗΠΑ υποστήριξαν το αίτημα της ALPA India για συμμετοχή στην έρευνα, ενώ ανέφεραν πως το προκαταρκτικό πόρισμα δεν αφήνει υπονοούμενα περί ευθύνης των πιλότων. Ο Τζον Κοξ, πρώην εκπρόσωπος της ALPA και ενεργός πιλότος, σχολίασε ότι η έκθεση της AAIB διατηρεί αντικειμενικό και ισορροπημένο χαρακτήρα.