Αντίο βενζίνη και diesel: Πότε η Ευρώπη λέει stop στους θερμικούς κινητήρες
Η Ευρώπη βάζει χρονοδιάγραμμα στα βενζινοκίνητα και diesel αυτοκίνητα — Δείτε τι αλλάζει και πότε τελειώνουν οριστικά.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση προχωρά σταθερά προς μια εποχή καθαρής κινητικότητας, δίνοντας ταυτόχρονα μια «ανάσα» στους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Αν και η απαγόρευση πώλησης νέων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων από το 2035 παραμένει σε ισχύ, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα έχουν λίγο παραπάνω χρόνο για να προσαρμοστούν στους αυστηρούς στόχους εκπομπών CO₂.
Συγκεκριμένα, από το 2025 έως το 2027, θα μπορούν να υπολογίζουν τις εκπομπές ρύπων ως μέσος όρος τριετίας, αντί για αυστηρή τήρηση ετήσιων ορίων.

Η απόφαση αυτή πέρασε από την Ευρωβουλή με 458 ψήφους υπέρ. Αυτό δίνει δύο κρίσιμα χρόνια προσαρμογής, επιτρέποντας στις εταιρείες να ενισχύσουν την ηλεκτρική τους γκάμα και να αποφύγουν βαριά πρόστιμα. Για παράδειγμα, η Volkswagen κινδύνευε με πρόστιμο 1,5 δισ. ευρώ, ενώ ο CEO της Renault υπολογίζει πως ολόκληρος ο κλάδος μπορεί να φτάσει τα 15 δισ. σε πρόστιμα αν δεν συμμορφωθεί.
Τα νέα όρια εκπομπών ρύπων
- 2025-2029: Μείωση 15% σε σχέση με το 2020-2024 (μέσος όρος: 93,6 g/km CO₂)
- 2030: Ακόμα χαμηλότερο όριο (49,5 g/km)
- 2035: Μηδενικές εκπομπές (0 g/km)

Αυτό σημαίνει ότι, στην πράξη, νέα βενζινοκίνητα και diesel μοντέλα δεν θα επιτρέπονται στην αγορά μετά το 2035 — εκτός αν υπάρξει σοβαρή τεχνολογική πρόοδος στα συνθετικά καύσιμα. Ορισμένοι κατασκευαστές προετοιμάζονται ήδη. Η Stellantis δηλώνει έτοιμη να περιορίσει τα θερμικά μοντέλα, ενώ η Mazda απέσυρε τον 2λιτρο κινητήρα του MX-5 στην Ευρώπη. Τέλος και η Aston Martin ανακοίνωσε το τέλος του V12 κινητήρα μέχρι το 2030.
Παράλληλα, κάποια brands συνεχίζουν να εξελίσσουν ισχυρούς κινητήρες – όπως η Mercedes-AMG με τη νέα γενιά V8. Βέβαια η εταιρία έχει τη... βοήθεια των υβριδικών ή ηλεκτρικών μοντέλων, που παράγει και από εκεί κερδίζει τις μειώσεις στα πρόστιμα.
Τέλος, η φορολογία για τα ρυπογόνα αυτοκίνητα αυξάνεται σε πολλές χώρες της ΕΕ, με αποτέλεσμα μοντέλα όπως το Toyota GR Yaris ή το Honda Civic Type R να γίνονται αισθητά πιο ακριβά και να αγγίζουν τις τιμές αγοράς ακριβών σπορ αυτοκινήτων.