Εφιάλτης για τους οδηγούς ο Κηφισός: Οι χαμένες ώρες διπλασιάστηκαν – SOS από τους ειδικούς
«Αν αφήσουμε την κατάσταση ως έχει, θα λέμε κάθε πέρσι και καλύτερα. Και οι καθυστερήσεις πραγματικά μπορούν να γίνουν πολύ μεγαλύτερες».

Τα κυκλοφοριακά προβλήματα στην Αττική, και ιδίως στον Κηφισό, έχουν πάρει εκρηκτικές διαστάσεις, με τις χαμένες ώρες να διπλασιάζονται σχεδόν μέσα σε μόλις έξι χρόνια, φτάνοντας τα 6,5 εκατομμύρια το 2024 από 3,5 εκατομμύρια το 2018. Ο Αθανάσιος Τσιάνος, Πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ), κρούει τον κώδωνα του κινδύνου και προτείνει άμεσες και μακροπρόθεσμες λύσεις για την αποσυμφόρηση της πρωτεύουσας.
Η ανάγκη για ενιαίο φορέα μετακινήσεων στην Αττική
Σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ. Τσιάνος υπογραμμίζει την πάγια θέση του ΣΕΣ για την ανάγκη δημιουργίας ενός ενιαίου φορέα που θα έχει την πλήρη ευθύνη για τις μετακινήσεις στην Αττική.
Μέχρι την ίδρυση αυτού του φορέα, προτείνει τη σύσταση ενός συντονιστικού οργάνου, με εξασφαλισμένους οικονομικούς και ανθρώπινους πόρους, ώστε να δρομολογηθούν ενέργειες και να αναλάβει ο κάθε εμπλεκόμενος φορέας την ευθύνη υλοποίησης.
Ο Πρόεδρος των Συγκοινωνιολόγων τονίζει ότι, ενώ τα κυκλοφοριακά προβλήματα στην περιοχή του Σκαραμαγκά μπορούν να επιλυθούν πιο εύκολα, η κατάσταση στη Λεωφόρο Κηφισού είναι πιο σύνθετη. «Οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται στον Κηφισό δεν μπορούν να επιλυθούν με παρεμβάσεις μόνο στον συγκεκριμένο άξονα. Απαιτείται ένα ευρύτερο πλέγμα παρεμβάσεων, τόσο στο οδικό δίκτυο όσο και στα μέσα μαζικής μεταφοράς», σημειώνει.
Το αδιέξοδο του Κηφισού και οι παλιές μελέτες
Αναφερόμενος ειδικότερα στον Κηφισό, ο κ. Τσιάνος θυμάται προκαταρκτικές μελέτες από την περίοδο 2006-2008 για την αναβάθμιση του άξονα. Αυτές οι μελέτες προέβλεπαν την αύξηση των λωρίδων κυκλοφορίας από τρεις σε τέσσερις στο τμήμα από την Αττική Οδό έως τις «Τρεις Γέφυρες», με συγκεκριμένο σχεδιασμό, προμέτρηση και προϋπολογισμό. Ωστόσο, δεν υλοποιήθηκαν ποτέ. Τότε είχε εξεταστεί και η αναγκαιότητα ενός fly over, το οποίο απορρίφθηκε για τεχνικούς και οικονομικούς λόγους, λαμβάνοντας υπόψη και τις επιπτώσεις στην κυκλοφορία κατά τη διάρκεια της κατασκευής.
Επίσης, επισημάνθηκε η αναγκαιότητα της κατασκευής του άξονα Ελευσίνα-Θήβα ως σημαντικού συνοδού έργου για την αναβάθμιση του Κηφισού, ένα έργο που οι συγκοινωνιολόγοι έχουν επισημάνει από το 1984, με στόχο την ολοκλήρωση έως το 2000, αλλά ούτε αυτό προχώρησε.
Προβλήματα σε παραλιακή, Πειραιά και Δακτύλιο
Ο Πρόεδρος του ΣΕΣ αναλύει και τα προβλήματα σε άλλους σημαντικούς οδικούς άξονες:
- Παραλιακή Λεωφόρος: Υπογραμμίζει την ανάγκη αναβάθμισης της Λεωφόρου Βουλιαγμένης με τη δημιουργία ανισόπεδων κόμβων και τη σύνδεσή της με την Αττική Οδό. Τονίζει πως το έργο αυτό θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί πριν τη λειτουργία του νέου μητροπολιτικού πόλου του Ελληνικού, ώστε να αποφευχθεί πλήρης κυκλοφοριακή συμφόρηση.
- Πειραιάς: Παρά τις επενδύσεις σε Μετρό και Τραμ, το υφιστάμενο σύστημα κυκλοφοριακής λειτουργίας στον Πειραιά δεν κρίνεται επαρκές. Ο κ. Τσιάνος αποδίδει το πρόβλημα στην αποσπασματική προσέγγιση και στην πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων μεταξύ πλήθους φορέων (Δήμος, λιμάνι, υπουργεία), γεγονός που καθιστά δύσκολη την εφαρμογή οποιουδήποτε ολοκληρωμένου σχεδίου.
- Δακτύλιος Αθηνών: Ο δακτύλιος, στην τρέχουσα μορφή του, χαρακτηρίζεται παρωχημένο μέτρο που επιδεινώνει το πρόβλημα, καθώς πολλοί κάτοχοι οχημάτων στρέφονται σε παλαιότερα, ρυπογόνα αυτοκίνητα για την καθημερινή τους μετακίνηση. Ο ΣΕΣ προτείνει τη μετάβαση σε ζώνες χαμηλών εκπομπών ρύπων (Low Emission Zones), όπως συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις (π.χ. Ιταλία με 170+ ζώνες, Ισπανία με 149 ζώνες το 2025). Για την επιτυχή εφαρμογή τους απαιτείται σοβαρός σχεδιασμός, έγκαιρη προετοιμασία, ενημέρωση των πολιτών και κυρίως ενίσχυση των δημόσιων συγκοινωνιών, καθώς δεν είναι δυνατόν να περιοριστεί η πρόσβαση στο κέντρο χωρίς αξιόπιστες και προσιτές εναλλακτικές. Η ανανέωση και αύξηση του στόλου των λεωφορείων, καθώς και η υλοποίηση της γραμμής 4 του Μετρό, κρίνονται απαραίτητες για την επιβολή τέτοιων μέτρων. Ο αποκλεισμός των πολύ παλαιών οχημάτων από το κέντρο της Αθήνας θα μπορούσε να γίνει πιο γρήγορα.
Το μέλλον των μετακινήσεων στην Αττική
Δεδομένης της ραγδαίας αύξησης των Ι.Χ. αυτοκινήτων στην Αττική, ο κ. Τσιάνος προειδοποιεί: «Αν αφήσουμε την κατάσταση ως έχει, θα λέμε κάθε πέρσι και καλύτερα. Και οι καθυστερήσεις πραγματικά μπορούν να γίνουν πολύ μεγαλύτερες».
Η κατάσταση στον Κηφισό, με τις χαμένες ώρες να έχουν ήδη διπλασιαστεί σε έξι χρόνια, αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα του τι πρόκειται να ακολουθήσει εάν δεν ληφθούν άμεσα και ολοκληρωμένα μέτρα.
Ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων δηλώνει πάντα στη διάθεση της Πολιτείας για να συνδράμει με προτάσεις και συμμετοχή σε συντονιστικά όργανα, τονίζοντας την επείγουσα ανάγκη για συστηματική αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος της Αττικής.