Έρευνα του ΟΑΣΑ: «Ναι» σε ταξί στις λεωφορειολωρίδες και μειωμένο κόμιστρο το Σαββατοκύριακο
Πώς αξιολογούν την κατάσταση που επικρατεί στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς οι επιβάτες.

Θετικοί στην είσοδο των ταξί στις λεωφορειολωρίδες, αλλά και στην πρόταση για μειωμένο κόμιστρο τα Σαββατοκύριακα εμφανίζονται οι επιβάτες των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς σε μεγάλη έρευνα που πραγματοποίησε ο ΟΑΣΑ.
Την ίδια στιγμή, οι επιβάτες δεν εμφανίζονται ιδιαίτερα ικανοποιημένοι από την κατάσταση που επικρατεί στις δημόσιες συγκοινωνίες, τονίζοντας πως τα πράγματα δεν έχουν αλλάξει προς το καλύτερο στη διάρκεια του τελευταίου έτους.
Πρόκειται για αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποιήθηκε εντός του Μαΐου για λογαριασμό του ΟΑΣΑ σε δείγμα 1.498 πολιτών της Αττικής, επιβατών στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και μη, και την οποία παρουσίασε το Athens Transport.
Η χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς
Από το σύνολο των ερωτηθέντων, το 21% χρησιμοποιεί τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς καθημερινά. Το 23% τα χρησιμοποιεί μερικές φορές την εβδομάδα. Μερικές φορές το μήνα τα χρησιμοποιεί το 17%, πιο σπάνια το 21% και ποτέ το 18%.
Μεταξύ αυτών που χρησιμοποιούν τα ΜΜΜ, καθημερινοί χρήστες είναι το 40%, τακτικοί χρήστες (μερικές φορές την εβδομάδα ή το μήνα) το 45%, ενώ περιστασιακοί χρήστες το 15%.
Περίπου οι μισοί (51%) απάντησαν πως έχουν ιδιόκτητο αυτοκίνητο, το οποίο χρησιμοποιούν έστω και σπάνια. Το αυτοκίνητο φαίνεται πως συνδέεται άμεσα με τη συχνότητα της χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, αφού μόνο το 26% των καθημερινών χρηστών διαθέτει ΙΧ, συγκριτικά με το 65% των τακτικών χρηστών και 74% των περιστασιακών χρηστών.
Το Μετρό (87%) και τα Λεωφορεία (77%) είναι τα δύο μέσα που χρησιμοποιούν σε μεγαλύτερο ποσοστό οι χρήστες ΜΜΜ. Ακολουθεί ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος (ΗΣΑΠ) με 40%, τα ταξί (35%), τα τρόλεϊ (22%) και ο προαστιακός (12%).
Η μεγαλύτερη διαφορά μεταξύ καθημερινών και περιστασιακών χρηστών είναι η επιλογή του λεωφορείου ως μέσου μετακίνησης που φτάνει το 91% στους καθημερινούς χρήστες, αλλά περιορίζεται σε 46% στους περιστασιακούς. Το ίδιο συμβαίνει και με τα τρόλεϊ (30% στους καθημερινούς, 9% στους περιστασιακούς).

Κάτω από τη βάση η ικανοποίηση
Όσον αφορά στον βαθμό ικανοποίησης των επιβατών, τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς δεν περνούν τη βάση. Βαθμολογώντας από το 1 μέχρι το 5, όπου 1 σημαίνει «απολύτως δυσαρεστημένος/η» και 5 «απολύτως ικανοποιημένος», οι χρήστες ΜΜΜ βαθμολογούν με 2,8/5 τη συχνότητα και 3/5 την ακρίβεια των δρομολογίων. Οι καθημερινοί χρήστες, έδωσαν βαθμολογία 0,1 και 0,2 κάτω από τον μέσο όρο αντίστοιχα, ενώ πιο ικανοποιημένοι ήταν οι περιστασιακοί χρήστες που έδωσαν βαθμολογία 3,1/5 για τη συχνότητα και 3,3/5 για την ακρίβεια των δρομολογίων.
Όσον αφορά το κατά πόσο έχει βελτιωθεί η κατάσταση στα δημόσια μέσα μεταφοράς κατά τον τελευταίο χρόνο (όπου 1 σημαίνει «καθόλου» και 5 «πάρα πολύ»), η βαθμολογία του συνόλου των χρηστών είναι 2,4/5 (στους περιστασιακούς φτάνει σε 2,6/5).
Η καθαριότητα σε οχήματα και σταθμούς (1 σημαίνει «πολύ κακή» και 5 «πολύ καλή», έλαβε 2,9/5, με τους καθημερινούς χρήστες να βαθμολογούν με 2,7/5.
Η άνεση σε οχήματα και σταθμούς έλαβε 2,7/5, ενώ ο βαθμός αισθήματος ασφάλειας στα δημόσια ΜΜΜ (1 σημαίνει ότι ο ερωτώμενος αισθάνεται «καθόλου ασφαλής» και 5 «πάρα πολύ ασφαλής»), είναι 3,1/5 το οποίο όμως πέφτει σε 2,9/5 για τους καθημερινούς χρήστες. Η εκτίμηση της προσβασιμότητας των Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ) βαθμολογείται με 2,3/5.
Τέλος, οι χρήστες ΜΜΜ ρωτήθηκαν κατά πόσο η τιμή του εισιτηρίου/κάρτας ανταποκρίνεται με την ποιότητα υπηρεσιών στα δημόσια μέσα μεταφοράς (1 σημαίνει «καθόλου» και 5 «πάρα πολύ»), δίνοντας βαθμολογία 2,9/5.
Πρωταθλητής το Μετρό
Οι επιβάτες των τριών μέσων με τους περισσότερους χρήστες, κλήθηκαν να τα βαθμολογήσουν (απαντήσεις ζητήθηκαν μόνο από τους χρήστες του κάθε μέσου ξεχωριστά):
- Μετρό
Η εμπειρία μετακίνησης με το Μετρό (1 για «πολύ κακή» και 5 για «πολύ καλή» βαθμολογείται με 3,9/5 -3,8/5 για τους καθημερινούς χρήστες και 4/5 για τους περιστασιακούς). Η ικανοποίηση από τα parking του Μετρό ανέρχεται σε 2,1/5.
- Λεωφορεία
Η εμπειρία μετακίνησης με τα Λεωφορεία έλαβε βαθμολογία 2,7/5 (2,6 στα 5 για καθημερινούς χρήστες και 2,9/5 για περιστασιακούς).
- ΗΣΑΠ
Η βαθμολογία του Ηλεκτρικού σιδηρόδρομου ήταν 2,8/5 (2,7/5 για καθημερινούς χρήστες).
Πώς βαθμολογούνται τα ταξί
Το σύνολο των χρηστών των ταξί τα βαθμολόγησε με 3,4/5. Οι καθημερινοί χρήστες είναι λιγότερο ικανοποιημένοι δίνοντας βαθμολογία 3,2/5, ενώ οι περιστασιακοί χρήστες έδωσαν 3,6/5. Η σχέση κόστους/υπηρεσίας των ταξί έλαβε 2,9/5 (2,7/5 οι καθημερινοί χρήστες και 3,1/5 οι περιστασιακοί).
Όσον αφορά στις ηλεκτρονικές εφαρμογές εύρεσης ταξί, «σχεδόν πάντα» τις χρησιμοποιεί το 26% και «ποτέ» το 33%. Στους καθημερινούς χρήστες, «σχεδόν πάντα τις χρησιμοποιεί το 33%, και «ποτέ» το 30%.
«Όχι» στη μικροκινητικότητα
Η συντριπτική πλειοψηφία του κοινού (91%) δεν χρησιμοποιεί οχήματα μικροκινητικότητας όπως ηλεκτρικά σκούτερ, κοινόχρηστα ποδήλατα, ηλεκτρικά πατίνια κ.λπ. Μικρή διαφοροποίηση υπάρχει μόνο ανάμεσα στους καθημερινούς χρήστες Μέσων Μαζικής Μεταφοράς όπου το αντίστοιχο ποσοστό είναι 89% και τους τακτικούς χρήστες που είναι 94%.
Οι λόγοι για τους οποίους δεν γίνεται συχνότερη χρήση τέτοιων οχημάτων, έχουν να κάνουν με το κόστος τους, την έλλειψη ασφαλών λωρίδων, την απόσταση/ιδιαιτερότητα διαδρομής, την έλλειψη διαθέσιμων οχημάτων, τις καιρικές συνθήκες κ.ά.
«Ναι» στο μειωμένο κόμιστρο τα ΣΚ
Σε ερώτηση σχετικά με τις δηλώσεις που έκανε πρόσφατα ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, σχετικά με μείωση του κομίστρου των ταξί τα Σαββατοκύριακα, το κοινό εμφανίζεται θετικό.
Στην ερώτηση: «Είστε υπέρ ή κατά του μέτρου για φθηνότερα ταξί τα βράδια του Σαββατοκύριακου με στόχο τη μείωση των ατυχημάτων λόγω κατανάλωσης αλκοόλ, εφόσον το μέτρο χρηματοδοτείται από τα έσοδα των κλήσεων;». Στο σύνολο του κοινού, «υπέρ» ή «μάλλον υπέρ» απάντησε πως είναι το 73% και «κατά» ή «μάλλον κατά» το 22%.

Περισσότερο δημοφιλές θεωρήθηκε το μέτρο από τους καθημερινούς χρήστες ΜΜΜ (83% θετικές απόψεις έναντι 13% αρνητικές), ενώ λιγότερο δημοφιλές ήταν για τους περιστασιακούς χρήστες ΜΜΜ (65% θετικές απόψεις έναντι 32% αρνητικές).
Καθαρά «υπέρ» του μέτρου ήταν το 68% στις ηλικίες 15-34, το 57% στις ηλικίες 35-54, το 55% στις ηλικίες 55-64 αλλά μόνο 36% στις ηλικίες 65 και άνω. Αντίστοιχα, καθαρά «κατά» του μέτρου ήταν το 31% στις ηλικίες 65 και άνω, το 23% στις ηλικίες 55-64, 10% στις ηλικίες 35-54 και μόλις 3% στις ηλικίες 15-34.
Ταξί και λεωφορειολωρίδες
Η πλειοψηφία του κοινού 57% θέλει να επιτρέπεται η χρήση των λεωφορειολωρίδων από τα ταξί μόνο για την επιβίβαση και αποβίβαση επιβατών, το 22% να επιτρέπεται πλήρως και το 17% να μην επιτρέπεται καθόλου.
Το 20% των καθημερινών χρηστών θέλει πλήρη χρήση των λεωφορειολωρίδων από τα ταξί έναντι του 19% που ζητά να μην επιτρέπεται καθόλου. Στους περιστασιακούς χρήστες ΜΜΜ, τα αντίστοιχα ποσοστά είναι 33% για πλήρη χρήση και 14% για πλήρη απαγόρευση.

Ζητήθηκε επίσης από το κοινό να κρίνουν ποιων οχημάτων η είσοδος θα πρέπει να επιτρέπεται στις λεωφορειολωρίδες. Με σειρά απαντήσεων είναι τα ασθενοφόρα/ΕΚΑΒ (92%), τα Λεωφορεία (87%), τα οχήματα ΑμεΑ (62%), τα Ταξί με επιβάτη (37%), τα ποδήλατα και οχήματα μικροκινητικότητας (27%) και τα Ταξί χωρίς επιβάτη (14%).
Ηλεκτρικά Λεωφορεία αντί για Τρόλεϊ
Το κοινό ρωτήθηκε και σχετικά με την «σταδιακή αντικατάσταση του δικτύου των Τρόλεϊ με νέα ηλεκτρικά λεωφορεία». Το 83% του κοινού (84-85% σε όλες τις κατηγορίες χρηστών ΜΜΜ) απαντά «ναι» ή «μάλλον ναι» στην σταδιακή αντικατάσταση των Τρόλεϊ, ενώ «όχι» ή «μάλλον όχι» απάντησε μόλις το 11% (10-12% σε όλες τις κατηγορίες χρηστών ΜΜΜ).
