Formula 1: Ποιοι είναι οι πραγματικοί λόγοι πίσω από τις αποτυχίες της Ferrari;
Τα «κακώς κείμενα» και οι... κρυμμένοι λόγοι που κρατάνε μακριά από το πρωτάθλημα, το ιστορικό μονοθέσιο της Ιταλίας.

Η Ferrari αποτελεί έναν από τους ιστορικότερους και πιο αγαπητούς οργανισμούς στην ιστορία της Formula 1. Κι όμως, η τελευταία φορά που πανηγύρισε τίτλο κατασκευαστών ήταν το 2008 και οδηγών το 2007, με τον Κίμι Ραϊκόνεν. Πάνω από 15 χρόνια χωρίς κορυφή, γεμάτα ελπίδες, μεγάλες ανατροπές, αλλαγές και… πίκρες. Κι αυτό δεν φαίνεται να αλλάζει, ούτε με την έλευση του σπουδαίου Χάμιλτον...

Ποιοι είναι, όμως, οι λόγοι πίσω από αυτή τη μακρά περίοδο αποτυχίας;
Στρατηγικά λάθη – Η κατάρα του pit wall

Η Ferrari έχει γίνει πρωταθλήτρια… στο να καταστρέφει τους αγώνες της από το pit wall. Από λάθος χρονικές στιγμές για pit stops, κακή επιλογή ελαστικών και κακή εκτίμηση στρατηγικής σε μεταβαλλόμενες συνθήκες, η ομάδα φαίνεται να υστερεί διαχρονικά στη λήψη αποφάσεων κάτω από πίεση.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα:
- Η καταστροφή της στρατηγικής του Leclerc στο Μονακό το 2022.
- Η επιλογή σκληρών ελαστικών στην Ουγγαρία το ίδιο έτος.
- Η σύγχυση στα pits το 2023 στην Ιαπωνία και στην Ολλανδία.
Αστάθεια διοίκησης και συνεχείς αλλαγές

Η Ferrari έχει αλλάξει πολλούς επικεφαλής ομάδας τα τελευταία χρόνια: Domenicali, Arrivabene, Binotto, και τώρα Vasseur. Αυτή η συνεχής εναλλαγή στην ηγεσία αποτυπώνει την έλλειψη στρατηγικής συνέχειας και οράματος. Καμία φιλοσοφία δεν προλαβαίνει να εφαρμοστεί αν συνεχώς αλλάζουν οι... ηγέτες.
Μη αποδοτικά μονοθέσια – Υποσχέσεις χωρίς πράξη

Από το 2017 και μετά, η Ferrari είχε αρκετές καλές βάσεις σε συγκεκριμένες χρονιές (2017, 2018, 2022), όμως τα μονοθέσια της είτε αποδείχθηκαν απρόβλεπτα στη συμπεριφορά τους, είτε ασταθή στην αεροδυναμική, είτε υπερβολικά φιλόδοξα στον σχεδιασμό χωρίς επαρκή αξιοπιστία (όπως το SF-23).
Αναξιοπιστία και μηχανικά προβλήματα

Στα χρόνια που η Ferrari είχε την ευκαιρία να κοντράρει τη Mercedes ή τη Red Bull (όπως το 2017-2018 ή το 2022), η αναξιοπιστία την πρόδωσε. Κινητήρες που έσπασαν (π.χ. Leclerc στην Ισπανία), προβλήματα στη μετάδοση ή στα υδραυλικά συστήματα, έκοψαν βαθμούς και φόρα. Κάτι που συχνά επικαλείται να λύσει, ακόμη και σε πρόσφατα Grand Prix.
Πίεση από τα media και πολιτικές παρεμβάσεις

Η Ferrari είναι η πιο προβεβλημένη ομάδα της F1. Κάθε της κίνηση μεγενθύνεται, κάθε αποτυχία γίνεται πρώτο θέμα. Η πίεση από τα ιταλικά media αλλά και οι παρεμβάσεις της διοίκησης της Ferrari Auto (ιδίως στο παρελθόν) δημιουργούν ένα περιβάλλον που δυσκολεύει τη μακροχρόνια εξέλιξη και τη σταθερότητα.
Ανταγωνισμός από κορυφαία projects (Mercedes, Red Bull, McLaren)

Η Ferrari δεν αποτυγχάνει στο κενό, ούτε αγωνίζεται μόνη της. Βρίσκεται σε ένα περιβάλλον που η Mercedes κυριάρχησε με τρομερή τεχνογνωσία από το 2014 ως το 2021 και η Red Bull από το 2022 με ένα ανίκητο σύνολο γύρω από τον Verstappen και πλέον καλείται να διαχειριστεί ακόμη μια, την McLaren του Piastri και του Norris. Φυσικά και υπήρχαν πολλοί δύσκολοι αντίπαλοι τις χρονιές που η Ferrari μεσουρανούσε, ωστόσο πλέον ο ανταγωνισμός είναι μεγαλύτερος, με περισσότερους οδηγούς να μπαίνουν στην κούρσα του πρωταθλήματος.